Renlighetsproblem vid Dräktighet?
Hejsan!
Jag skriver här då min Tumbai verkar ha fått problem med att hålla sig ren nu de sista veckorna av sin dräktighet, hon kommer helt enkelt åt eftersom magen är i vägen.
Istället så har hon börjat kana på baken efter varje gång hon varit på lådan, vilken i sin tur irriterar ändtarmsöppningen.
Så jag tar upp henne varje gång hon varit på lådan så hon inte hinner gnida sig mot golvet. Hennes avföring är fin, men hon gör detta antagligen för att hon vill göra sig ren. Jag har varit tvungen att badda en gång med bomullspaddar i baken för att få det rent och idag var jag tvungen att duscha henne ren.
Det känns så fel, blir jätteorolig över att jag ska sprida bakterier genom att vattnet rinner över ingången till vagina. Däremot så kanske bakterierna skulle komma dit vilket fall som helst om hon inte kan göra rent sig?
Högst upp på schemat är att fixa en veterinärtid, men under tiden undrar jag om ni har varit med om något liknande och om ni har något råd att ge.
Jag såg också att hennes "vulva" blivit större, det kanske är naturligt när dräktigheten bär mot sig slut.
Edit: Nu får jag sluta stressa, det är ju den 16:e hon är på 65 dagar! Har sagt 12:e flera gånger idag.. hihi, får lugna ner mig 
/Karolina
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

du behöver inte oroa dig alls karro.
de brukar inte vara speciellt trevliga i baken och de brukar bli väldigt irriterade och stötta om man skulle få för sig att tvätta dem där.:) men ibland måste man..lite bomull som du skrev är väl utmärkt. Det blir ju inte 100% rent men iaf bättre.
Vet inte varför du skulle till veterinären med detta,det är helt naturligt..vad skulle de göra menar du?
att vulvan är svullentror jag är naturligt i slutet av dräktgheten
Kattungar väntas hos GunBertus

Jag tror inte du ska oroa dig för mycket. Detsamma hände min hona i slutet av dräktigheten. Det fastnade ofta bajs i pälsen där bak och ibland kanade hon runt på golvet för att bli av med det. Jag klippte ner pälsen lite runt baken så fastnade det inte lika lätt. Och sen hjälpte jag till att tvätta ibland. Visst finns det risk att det kan spridas över bakterier, men det ska väl en del otur till. Precis som på människor så är ju livmodern stängd tills det är dags och visst ska man försöka se till att inte få in avföring för det kan vandra upp och ge infektioner. Men känns honan pigg och frisk är det nog inget att oroa sig för. Nu har ni ju bara en vecka kvar om hon tänker föda på utsatt dag det vill säga..kul och spännande!
Lycka till!
#1 Jag är orolig för att analsäckarna krånglar och vill utesluta det mest, så att det inte är därför hon gnider sig.
//Karolina Nylén

Wilma är just arg på sin stora mage som gör att hon inte kan tvätta sig i rumpan, hon försöker att nå och ibland går det men annars så kanar hon och tycker att jag ska torka golven istället. Hon har två veckor kvar och nu är hon rund. Hon gillar inte när jag försöker att tvätta men hon accepterar det.
Idun däremot hade inget emot att jag tvättade rumpa, hon ställde sig i "löpställning" så att jag skulle komma åt ordentligt.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

Jag tycker att gnidandet och kanandet är ett vanligt kattbeteende när det fastnat bajs där bak, så det är säkert det.
Vad skulle det kunna innebära om analsäckarna krånglar (oerfaren i frågan)?
#5 Eftersom de ofta gnider sig efter golvet när de har bajsat om de har problem med analsäckarna. Det brukar ofta lukta bäääver, och det gör det ju inte men jag tycker att lukten har blivit starkare på hennes bajs så det är bättre att kolla upp tycker jag.
Sen tycker jag "hålet" har blivit så svullet, men det kanske är det där gnidandet bara.. 
//Karolina Nylén

Jaha, då förstår jag. Tack.