Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3797 ggr
Christelle
0

Samäga avelskatt?

Har sett att flera av er samäger avelskatter med andra. Hur är det då upplagt? Hur skriver ni pappren osv? Vem står på försäkring mm?

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Fyrpihls
0

Annacarin kan du berätta allt du som sköter det administrativa i våra avtal… om jag nu missat nåt.

Annacarin o jag samäger ju hanar, och vi gör såhär.

Ex. Hane X

Hane X ägs av oss båda och bor hos Annacarin

Vi öppnar då ett speciellt hankattskonto som heter Katt X

Där börjar vi med att sätta in tex 1000 kronor var till omkostnad.

Jag äger rätt till två parningar gratis på hane X, och Annacarin äger rätt till tre parningar gratis på hane X, (pga att han bor hos henne)

AnnaCarin äger rätt att ta ut 200 kronor /månad till mat o sand etc
(nu har ju inte så varit fallet eftersom jag också har en av våra hanar Hane XX boende hos mig, så då jämnar det ju ut sig)

Försäkringen betalas också ur Katt X.s konto, likaså ev veterinärvård, utställningsavgifter, tester etc..
tar pengarna slut så sätter vi in nya lika mycket var igen på katt X,s konto.

Om nu jag tex vill ta en till parning på hanen utöver de två som jag har gratis, så betalar jag in 1000 kronor/per kattunge till Katt X,s konto (men alltid högst 4000 oberoende av antalet ungar)

Ev intäkter av utlåningar av katt X sätts också in på hane X,s konto

Alla medel på hane X.s konto är ju våra gemensamma, så skulle det någon gång vara lite plus på kontot så kan vi tex ta de till hjälp vid inköp av ny gemensam hane eller helt enkelt dela på pengarna.

PÅ alla mina kullar efter våra gemensamma hanar så har ju självklart AnnaCarin första tjing på avkomma (efter mig då såklart) och jag har första tjing på hennes avkommor (efter henne då såklart)

Dessutom har vi allting tydligt nerskrivet och avslutar alltid varje affär omedelbart, alltså vi har inte något ouppgjort som hänger mellan oss. Utan köper hon en katt ur min kull så får hon betala och likaså jag.

Vi tycker att detta har fungerat kanon bra… vi är ju de bästa vänner, men det är ändå bra tycker vi att ha allt svart på vitt..

och för det mesta när vi inte tycker lika så övertalar hon mig så jag tycker som hon… ha ha (skoja lite där) men lite sant är det, eller hur Annacarin??

Evenstars
0

# 1 Jag är helt fascinerad över er uppgörelse och hur det fungerar och ATT det fungerar. Jag tror man måste vara de allra bästa vänner för att det ska funka.

För mig känns det jättemodigt att gå ihop två- tre stycken uppfödare och importera en hane och som de sen delar på (vet kompisar som gjort så inom andra rader). Tänk om nån parar hanen med nån som man själv inte alls tror på!! Jag skulle nog ha otroligt svårt att samäga en hane men det är klart om min bästis skulle börja med uppfödning så kanske, men jag är tveksam.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Fyrpihls
0

Ja det är nog max med två samägare… men det kan ju vara jobbigt att äga en hane helt ensam om man inte har så många honor och dessutom restriktioner på hanarna kanske ..

och så är det nog bra om man är bästisar.. och det är vi ju… Glad

Sen är nog jag en av dom smidigare att samarbeta med… det är värre med AnnaCarin Tungan utemen så länge hon får som hon vill så… hi hi *fniss* obs skoja bara…

FunHouse
0

Jag och Unni har aldrig varit osams om något och vi har ägt fyra hanar tillsamman. Jag tror just att det är för att vi litar på varandra och hittat ett "rättvist" system.

Sen kan vi alltid rucka på saker och ting, genom att diskutera.

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

FunHouse
0

Vanligast är ju att man äger en hane ihop.

En liten fråga: är det någon som äger en hona tillsammans?

Hur gör ni då i så fall?

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Evenstars
0

# 3 och 4 ja jag tror det är ju för att det är ni två som det fungerar och för att ni är bästisar! Jag tror också att ni har något ganska unikt. Ni tänker lika! En sån samarbetspartner tycker jag känns svår att hitta.

OBS! Mitt tidigare inlägg var ingen kritik, men det vet ni ju?! Utan jag avundas er bara! <3

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Fyrpihls
0

#6 Ja det är nog Unikt att hitta nån som verkligen har samma värderingar och som man verkligen kan resonera med…

man måste vara väldigt trygg i och med varandra och kunna diskuttera utan att bli osams.. det har ju hänt att vi tyckt lite olika, men det är ju helt ok, man är ju olika.. med all respekt..

Men man måste vara helt enig i de stora basfrågorna och jobba åt samma håll i aveln…

men vi ger varandra helt fria händer i vilka parningar vi gör.. jag kan använda vilken jag vill av mina honor till vilken som av hanarna, men såklart kan man ju få ett och annat råd av varandra ibland..

Däremot måste vi båda vara eniga ifall det gäller en utlåning.. annars lånar vi inte ut..

Fyrpihls
0

Om man äger en hona ihop så skulle jag föreslå att man tex kan ta kull i varsina stamnamn, och att man gör upp i förväg hur det ska se ut omkring den kullen…

kanske kunde man dela på både ut och in komster där också, men att kullen skrivs på en av ägarna, och den av ägarna som kullen ska skrivas på har viss beslutsrätt ang hane och sen ev första tjing på kattunge ur kullen, som den som står för kullen då får köpa ur sin egen kull så att säga… om man inte väljer var sin unge…

Eller så bestämmer man innan att man behåller en gemensam hane om det skulle bli nån.

Jag tror kanske att man kan ha det ungefär som med hanarna, men kruxet blir ju lite att uppf. som kullen tas på på något vis kanske borde ha lite mer mandat på den kullen. Och skulle det då sen bli bara en kull så får man väl tänka ut nån bra lösning INNAN på hur det blir då..

Men det problemet kan man ju lösa då genom att den som står för kullen har allra första tjing, men får betala sin egen kattunge (till ett visst förutbestämt pris)

Men det är nog lite svårare att äga hona ihop faktiskt tror jag…
kanske skulle man då ha ett tredje stamnamn som är gemensamt.. som man tar de gemensamma kullarna på.. så gör ju en del i Norge som samarbetar tror jag… att kullarna heter nåt speciellt.. kan det ha varit Sol som hade det så med någon… ??

några förslag från flera??

FunHouse
0

Det är ju det också att står man med sitt stamnamn så har man ju allt ansvar efter kullen sålts också i många år, med ev. dolda fel osv. därför är det ju svårare med en hona.

Är det någon som har löst det på nåt sätt?

Kan man öppna ett stamnamn tillsammans i annat förbund?

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Willenkatten
0

KyssHm, spännande frågor. Tror det är lättare samäga hanar än honor. Skulle själv vara intresserad av att samäga en hona, men måste ju vara med någon jag känner o litar på.

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Christelle
0

Stort tack för att ni delar med er! Och vad glad jag blir att det funkat så bra för er!
Jag skulle nämligen själv villa samäga en hane med en annan uppfödare men man måste vell först lära att känna varandra så bra det bara går.
Sen måste ju alla papper skrivas ut ordentligt och i minsta detalj.

Jag önskar verkligen att jag hade en sån tur som ni att finna varandra som har samma intresse, mål och avelssynpunkter. Jag önskar att jag hade nån som också kunde stå vi min sida på det sättet som man verkligen kan lita på.

Tror ni det är möjligt att ha ett sånt avtal även om man inte är bästa vänner?

Hur länge har ni känt varandra?

Fyrpihls
0

I hundra år ungefär… Skrattande nä då jag skoja bara… sedan 2006, då jag hade min första kull och vi hade precis utan att veta om varandra just registrerat varsitt stamnamn… ja, och på den vägen är det.. vi bor ca 500 meter ifrån varandra tror jag…

Och Ja jag tror nog att man skulle kunna ha ett liknande avtal även om man inte käner varandra så väl, men det är väldigt viktigt att alla eventualiteter står skrivna… och att man diskuterat igenom ALLT!

Fyrpihls
0

ja det där med hona är nog värre Annacarin…. hur löser man det på bästa sätt kan man ju undra…

FunHouse
0

Jag tror också att man kan äga ihop med någon man inte känner om man skriver noggrant, kanske mer noggrant än Unni och jag gör.

Jag äger faktiskt en sphynx hane ihop med en annan uppfödare som jag inte känner lika bra som Unni och än så länge går det bra också.
Men det gäller nog av båda parter att lyssna till varandra och ge och ta i diskussioner, som alltid när man samarbetar.

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Svidjas
0

JAg och MAud har ju "typ" samägt Lovis, med den skillnaden att vi kallade det halvfoder, Maud ägde henne tills hennes första kull är 12v och sen så övergår hon i min ägo. Vi har delat på kostnader och jag har betalat en viss summa för "inköpspris". Det har fungerat perfekt för oss men sen hur andra löser det det är ju en annan femma. Lovis står ägd under Maud tills kattungarna är 12v (då den kullen får hennes stamnamn), sen så överlåts Lovis till mig.

http://www.svidjas.se

yamanis-se
0

Unni & AnnaCarin, det avtalet ser jättebra ut, men finns det inte fler som äger hanar tillsammans som vill dela med sig av avtal?

/Kicki

----------------------------------------------

Kattungar födda 18/4 & 29/4 

www.yamanis.se

FunHouse
0

Det som jag tycker är så bra med vårt avtal är att vi kan använda honom olika mycket utan att den andre tycker nåt om det. Den som använder honom mest, betalar mest på honom.

Men jag är också jättenyfiken på hur andra gör?

och om någon har ägt hona ihop?? Men det kanske ingen har här på forumet?

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Willenkatten
0

KyssJag kan mycket väl tänka mig samäga katt ihop med någon annan uppfödare. Kriterierna är ett ömsesidigt ansvar vad gäller allt som rör katten, överenskommelse var katten bor o hur vi gör när avelskarriären är över, parningar/kullar etc. Finns ju mångt och mycket som behöver vara klart emellan ägarna och behöver finnas nedskrivet.

Är alltid bra, även om man är hur överens som helst, att ha ett skriftligt avtal att titta på om meningsskiljaktigheter skulle uppstå.

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Christelle
0

Har yttligare en fråga.

Har en vänninna som vill köpa en Maine Coon hane och kan då tänka sig att låta mig använda honom i avel och att vi samäger honom. Hur skriver man då kontrakt och vad är smartast att göra i detta fall.
Ska vi dela på köpesumman tex 7000 kr och sen då? Eller ska man göra på något annat sätt? Förslag nån?
Denna vän är inte uppfödare och har endast en kastrerad hane hemma sen tidigare.