Blötfoder
Min kille är inte förtjust i blötfoder, utan föredrar torrfoder (Mjau). Har provat många olika blötfoder (bland annat Mjau, då jag läst att den ska vara bra), men han äter det inte. Först i dag åt han sitt blötfoder och slickade glatt rent skålen, men det jag gav honom var Gourmet Gold, vilket är riktigt dyrt
. Nu undrar jag om detta är ett bra foder, för det verkar vara det enda som duger till finsmakaren.
Titta på innehållsförteckningen, det ska helst inte innehålla spannmål.
Men allt blötfoder sägs vara bättre än torrfoder… och Mjau torrfoder anses inte vara bra.
Aj då! Jag trodde Mjau var bra. Vad anses vara ett bra torrfoder då? Tack för ditt svar!
Mjau blötfoder är bra, men inte torrfodret.
Nu har jag inte tittat på innehållsförteckningen för Mjau torrfoder, men om du ska ha ett bra torrfoder så ska du välja ett som innehåller mycket kött. Antagligen (?) innehåller Mjau torrfoder mycket kolhydrater och har nåt spannmål som första ingrediens. Det som fodret innehåller mest av kommer först i innehållsförteckningen.
Orijen och Eukanuba anses vara bra torrfoder. Royal Canin är mycket omdiskuterat, det är många som ger det (bl.a. jag själv) men det hör väl inte till de bästa.
Efter några timmars "forskning" på nätet, så har jag läst åtaliga ggr att Mjau torrfoder är i samma class som RC och att det är priset som är den stora skillnaden
. Personer ha jämfört innehållet och sett att de är likvärdiga. Någon här som vet något om detta? Kött står i alla fall först i innehållsförteckningen på Mjaus torrfoder.
För mig är det här med foder (bra eller dåligt) som en djungel, det var därför jag vände mig till Er här på forumet.
Är fortfarande nyfiken på vad ni vet om Purina Gourmet Gold, då detta är det enda blötfoder han vill äta.
#4 Det finns många uppfattningar om vad som är bra och dåligt, man får läsa och forska själv och göra sina egna beslut 
Jag hittade nu innehållsförteckning på Mjau räkfrossa, och tycker såhär snabbt tittat att en kolhydrat% på 38 är hög och att fettprocenten är låg.
Kan du inte skriva innehållsförteckningen på den Purina Gourmet Gold du ger så kanske det är lättare att tycka nåt? 
Det verkar som om Gourmet Gold innehåller spannmål, så det är väl inte ett idealt blötfoder. Har du provat att t.ex. mosa ihop en liten portion Mjau blötfoder med lite Gourmet Gold och se om han äter det? Mina kissar får pyttelite Sheba "havets läckerheter" (någon form av gourmetfoder i jättesmå portionsförpackningar) blandat med sin blötmat för att få in lukten från det "godare" fodret. Kan ju vara värt att testa.
Så här står det på Gourmet Gold med Lax…
Ingredienser: Kött och animaliska biprodukter, fisk och fiskprodukter (varav min. 4% lax), mineralämnen, vegetabiliska biprodukter
Fodertillsatser: Vitamin A 1220 IE/kg, VitaminE (a-tokopherol) 11mg/kg, koppar (kopparsulfat) 1,2 mg/kg. Innehåller EEG/EU godkända färgämnen och konserveringsmedel.
Näringsvärde: Råprotein 11%, råfett 7,0%, aska 3%, växttråd 0,1%, vatten 77%
#6 Har provat att blanda foder, men han går inte att "lura". Han går fram till skålen och vänder på en gång. Tack för tipset i alla fall!
Skulle underlätta ekonomiskt om det funkade, Gourmet Gold är ju inte direkt gratis
.
#7 Ser helt ok ut tycker jag, förutsatt att katten tål fisk förstås.
Är det vanligt att katter inte tål fisk? Av vad jag ser så har han inte reagerat på fisk. Hur brukar en katt reagera om de n inte tål fisk? De är inte klokt vad frågor jag har (trots att jag haft katt hela livet), blir bara så intresserad. 
Om de inte tål fisk kan de antingen få allergiska utslag eller dålig mage.
ställ dessa frågor inne på katter i fokus, det finns väldigt kunniga personer där som kan ge dig bra svar.
Gourmet har jag för mig inte är ett komplett foder.
Katter ska inte få basera sin kost på fisk då fisk inte är bra för dom. Det innehåller ett enzym som bryter ner B-vitaminet tiamin ochbrist på detta kan i värsta fall leda till att katten dör. Kokar man fisken inaktiveras enzymet.
Det brukar ju stå på fodret om det är ett helfoder eller inte.
Det står på burken att det är ett helfoder.
Fisk finns ju i väldigt många olika foder, så länge den inte är rå är det väl en bra föda (så länge katten tål fisk)? De kan ju få bra näring från fisk, bl.a. Omega 3.
Då jag köper Gourmet gold, så köper jag inte enbart fisk. finns även lever, kalkon m.m.
Så här tänker jag…
Det är ju viktigt att katten får i sig annat än bara torrfoder och då detta är det enda han äter (har verkligen provat massor), så får jag se till att han får tillgång till det även om det blir dyrt. Så länge det inte är ett rent sagt dåligt foder för honom (skadligt) är det väl bättre att fortsätta med detta, än att han bara får i sig torrfoder?
Som sagt, jag har alltid haft katt, men förstår först nu hur grön jag är när det gäller kattmat. Min tidigare katt (blev 19 år), åt allt och blev aldrig dålig av något foder. Har haft tur!
Tack för alla svar!!!