Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3834 ggr
ProvinsiaRivers
0

Aloe Vera till katt?

Hejsan alla glada!

Nu vill jag veta om någon har gett Aloe Vera till sin katt med tex magproblem. Hjälpte det? Hur länge tog det innan magen började bli bättre?

Ska börja idag ge till min magproblemkatt…Har gått igenom de flesta fodersorterna för tarmproblem och alla kurer,även flagyl,utan förbättring. Hans blodprover visar ingen sjukdom. Men ändå är han inte frisk…. Aloen blir mitt sista halmstrå till förbättring hos honom…sen vet jag inte vad göra. Vissa dagar är han som gammal gubbe trots att han bara är 6.5 år.

Tacksam för svar:)

LeS-
0

Har du tagit avföringprov och uteslutit giardia?

ProvinsiaRivers
0

Nej,har inga misstankar om det för har fler katter som har helt normal avföring.

Vetten har föreslagit tarmbiopsi som sista undersökning men jag ska inte utsätta honom för det heller.Har långt till djursjukhuset där det görs och min katt är en väldigt känslig individ som inte vill träffa okända personer.Blir superstressad! Av bilåkning oxå. Blodproverna är tagna hos våran distriktsveterinär som är närmare. Det är just och just att han klarar den resan..Det är så synd om honom:( Han har alltid varit så rädd av sig. Han funkar hemma jättebra och gillar sina kattkompisar. Vi har harmoni i flocken. Men nu har han varit sjuk sedan i julas med mag/tarm utan att vi får bukt med det. Har hört att Aloe Vera är bra till djur också och nu ska vi börja me det:)

Vill bara höra hur andra upplevt medlet.Positivt och negativt?

LeS-
0

oK, jag har tyvärr ingen erfarenhet av aloe vera men det kan absolut fungera! Gå in på katter i fokus och fråga, de är väldigt kunniga där Glad

Tänk på att alla indivder inte behöver visa symptom på giardia även fast de bär på det. Kanske bara är din ena kisse som visar symptom?
Du har iaf gett flagyl som borde ha hjälpt mot girdia..men kanske getts i för lite dos?

Kanske är det maten han inte tål? Eller om du har gjort för snabba byte mellan de olika fodersorterna?

Bara några tankar.. 

Min kille var likadan, han hade dålig mage i en evighet, det visade sig att han hade giardia och trots att vi har flera djur i hushållet var dte bara han som visade symtom.

Önskar dig lycka till med att få bukt på det!

ProvinsiaRivers
0

#3 Tack:) Oj,jag hade ingen aning om att man kunde ha giardia utan symtom! Nåja,han har fått sin flagyl kur ett tag sedan och det hjälpte som sagt inte..

Jag tycker inte att jag gjort snabba foderbyten heller.Vet att det tar flera veckor innan maten visar ev förbättring.

Han är ett mysterium…..Vi får hoppas att Aloe Veran hjälper.

Silvestris
0

Jag skulle absolut ta avföringsprov och kolla koccidier och toxoplasmos. Det är fullt möjligt att ha båda i kattbesättningen men bara enstaka individer som uppvisar sjukdomssymptom. Känner tyvärr flera som råkat ut för just detta och alla katterna i hemmen har inte blivit dåliga.

Rosino
0

Du skriver att han varit sjuk sedan i julas och att du gått igenom de flesta fodersorter för mag/tarmproblem - jag tycker det låter som om du bytt för fort och för ofta.

Vilka foder har du testat, och hur länge?

Jag skulle välja ett hypoalllergent foder och ge det en längre tid, och ABSOLUT INGET ANNAT - inga godbitar eller sånt. Det behövs så lite för att få en känslig mage att krascha, om den hunnit bli riktigt inflammerad.

Har han fått kortison? Ev. en kortisonspruta/kur om magen är riktigt dålig, men det är ju upp till veterinären att avgöra. Det kan ju tänkas att han behöver kortison för att få bukt med inflammation.

Hade han bra mage ända fram till i julas, eller har han haft problem tidigare också?

ProvinsiaRivers
0

#6 Ja han har haft problem i flera år från och till. Det har hjälpt att byta foder på honom tidigare men idag finns det inget han tål av det jag provat. Han är väldigt kräsen och äter bara torrfoder.Inga godbitar av något annat.

Kortison har han inte fått.Ingen har rekommenderat det av veterinärerna. Men det skulle jag ju kunna prata om nästa gång jag åker dit.Och då ta med träckprover.

Hans lever,njurar,bukspott verkar ok enligt proverna.Även B-vitamin var ok. Ingen brist.

Rosino
0

Och du har provat veterinärfoder? Eller har du provat olika "vanliga" foder?

ProvinsiaRivers
0

Jag har provat veterinär foder i två olika omgångar och två olika sorter. Tyvärr,blir han mycket värre av domRynkar på näsan. Just nu har jag haft Iams foder för känslig mage ett tag. Ingen skillnad jämfört med RC maten han fått tidigare.(Fast bajset luktar förskräckligt!!) Av RC foder har jag haft det mesta sorterna under årens lopp. Av Hills har jag haft mat för känslig mage och veterinärfoder. Då tycker jag RC är bättre faktiskt. Men det finns ju mer att prova av andra tillverkare…. Mitt försäkringsombud rekommenderade Aloe Vera och menade att jag då kan ge vilken mat som helst.Han är ändå skyddad av naturläkemedletObestämd.Därför har jag beställt det nu och ska prova några veckor för att se om det hjälper honom.

Silvestris
0

Aloe vera klassas inte som naturläkemedel. Det klassas inte ens som ett traditionellt växtbaserat läkemedel (den lättaste kategorin att klassas som eftersom inga kliniska studier som visar på effekt krävs).

Även om aloe vera kanske kan lindra är det ju fortfarande viktigt att finna orsaken till irritationen. Det låter helt vanvettigt att ett försäkringsombud hävdar att du kan ge vilken mat som helst bara du ger aloe vera.

I foderväg skulle jag nog rekommendera Hill's d/d. Det innehåller oerhört unika ingredienser som katter inte bör reagera allergiskt på. Det är helt baserat på rådjur och ärtor.

Rosino
0

RC Intestinal var jättebra åt min katt med problemmage.

Hills d/d eller z/d är andra alternativ, och jag vet också många som fått bra resultat med Specific Food Allergy Management fodret.

Gav du honom något annat under tiden han fick veterinärfodren?

Visst kan det finnas en möjlighet att aloe vera hjälper, men jag skulle personligen inte våga ge det och lita på att jag kan ge vilken annan mat som helst.

Rosino
0

Här finns ju också mera att läsa om aloe vera

ProvinsiaRivers
0

Då ska jag söka efter Specific Food,,,,,nånstans. Och/eller ev RC Intestinal om det skulle finnas hemma hos vetten. Men hoppas han inte blir sämre av det igen,vilket han gjort av de andra vet.fodren….

Jo,han har fått det där pro-kolin vid foderbytena på sistone men inte hjälpt. Han är ett sorgegryn,min lilla gubbe.

Tack för alla svaren:)

Raggedydoll
0

Ett tipps är att försöka hitta ett bra fider (typ hills) och även använda Diarsanyl+ som går att köpa hos vet och utvalda apotek. Använde det på min hona när hon hade inflamation i tarmen och aldrig blev bra. Det funkade + att hon blev avmaskad en gång till.

Diarsanyl+ är en slags lera som binder funkten i avföringen och hjälper magen vila. För mig funkade inte Pro-kolin alls.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se