Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 4574 ggr
CallaMej
0

Kostnader vid import

Innan jag bestämde mig för att importera en katt så försökte jag hitta något exempel på alla kostnader som tillkommer, utöver de för själva katten. Jag hittade ingen sammanställning, därför lägger jag själv ut en tråd som kanske andra kan ha som ett vägledande exempel om man går i importtankar.

Kostnaderna baseras på import av en kattunge från Australien. Pris på en kattunge kan ju variera ganska kraftigt dock, men här satte jag ett spann på 10.000-15.000 SEK, vilket jag har uppfattat som vanligast för en katt med avelskvalitet.

(Notera att kostnaderna avser att importera en kattunge från ett Rabiesfriitt land, dvs ingen kostnad för Rabiesvaccinering).

• Katt; ca 10.000-15.000 kr
  • Avgift för betalning av katt via PayPal; 250 kr
  • Flygtransport (inkl vet.besiktning, avmaskning mot dvärgbandsmask); 7.500 kr
  • Ansökningsavgift Jordbruksverket; 700 kr
  • SAS Cargo (inkl. gränsveterinärbesiktning); 4.200 kr
  • Tull 25% moms (transportkostnad+katt); ca 5.000 kr                            

Beroende på vad katten kostar eller vad du uppger i tullen att katten kostar Oskyldig så blir den totala summan

ca 27.000-33.000 SEK.

Sen tillkommer resa ToR till flygplatsen, för min del blir ToR 120 mil med bil…Obestämd

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

AakresRagpride
0

"Ansökningsavgift Jordbruksverket; 700 kr"

"inkl. gränsveterinärbesiktning"

Må dere betale for dette ? Jøss, slikt har vi ikke det i Norge ihvertfall Glad

Tror du har truffet ganske rett på kostnadene, du kan jo være heldig å få ned henteutgiftene om du leter litt hos de forskjellige flyselskapene vel og merke..

huldabella
0

När jag tog in Glenn från Australien för tre år sedan kostade biljetten ensam då 10 000 ganska precis, det var det billigaste agenten kunde hitta - så du kanske behöver höja priserna lite. Flört

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Svidjas
0

flygresor beror så mycket på säsong så där kan man både höja och sänka, och det är även stor skillnad mellan flygbolag osv.

http://www.svidjas.se

CallaMej
0

#1 Ja, för att katten/kattungen skall få lämna flygplatsen så måste en gränsveterinärbesiktning utföras i det första EU-land katten landar i.

Ansökningsavgiften avser när man ansöker om tillstånd för att få ta in en kattunge för att slippa Rabiesvaccinering. Utan denna dispens/tillstånd får man inte ut kattungen från flygplatsen.

#2 Jag tar in en kattunge från Australien nästa vecka och har betalat 7.500 kr i flygtransport (inkl. avmaskning, vet.besiktning).

Jag la in detta bara som ett exempel som sagt, utifrån vad jag själv har betalat. Tänkte att det kan ju ge en liten fingervisning iaf om man funderar på att importera…

Danielle

Addiction
0

Jag tycker det var skönt att läsa och se kostnader för att själv förbereda sig när man ska importera :) Tack! Vore kul om fler gick ut med sina utgifter för importer från olika länder :)

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

CallaMej
0

#5 Ja, när jag började nysta i "importkarusellen" så blev jag själv förvånad över att det kostade över 4000 att hämta ut katten från Arlanda (varav 2000 kr kostar veterinärbesiktningen!!!!).

Sen har jag hört flera som inte tänkt på att man måste betala moms också (från icke-EU land). Det blir ju närmare 10.000 kr man ska betala när man hämtar katten på flygplatsenFörvånad

Danielle

GunBertus
0

du kan be uppfödaren skriva ett kvitto på max 500 USD så slipper du momsenFlört

och -betala ALDRIG tull på era katter. Det ska man inte men vissa tullare tror det men katter finns undantagna

(från en f.d tullareFlört)

Kattungar väntas hos GunBertus

GunBertus
0

och betala ALDRIG moms från ett EU land till ett annat, men det vet ni säkert. Flyger katten som Cargo från ett EU land kostar det bara max 200:- för speditionshandlingarna

GunBertus
0

detta blev fel..du ska ju inte hämta katten själv utan den kommer med Cargo. Då ska resan också räknas in i totalsumman..sorry

CallaMej
0

#7 okej, det var inte den info:n jag fick när jag pratade med Tullverket. Har dessutom en kompis som betalat moms på sina två katter som hon importerat (ej Ragdoll dock). Men jag litar ju på dig! Vet du någon skriftlig handling som man kan hänvisa till där katter är undantagna?!

Tänk vad man lär sig genom er kunniga här på iFokus! =o)

Danielle

CallaMej
0

#9 jaha…ja för resandetullfriheten på 4000 SEK visste jag ju om. Men som sagt detta är ju Cargo; det var väl nästan för bra för att vara sant att man skulle slippa momsen! *haha*

Danielle

GunBertus
0

såklart säger inte Tullen något om detta Flört

men du får inte blandla ihop moms och tull, det är två helt olika saker.

momsen betalar du men inte tull