snuttar för mycket
Våran lilla grabb har sedan han kommit snuttat väldigt mycket på min hals..varje morgon och varje kväll så vill han lägga sig och snutta och får han möjligheten under dagen då man ligger påsoffan så vill han mer än gärna snutta! Min sambo har sagt att det inte är bra för en kattunge att snutta så pass mycket som han gör, att det kan vara farligt för deras beteende stämmer det? Eller kan man låta han snutta så han känner trygghet? Han togs ganska tidigt från mamman så det är nog därför hansnuttar så mycket men tycker ni att jag ska bryta hans beeteende eller låta han fortsätta med sitt snuttande..
här är en bild då han ligger och snuttar!
Jag skulle bryta beteendet eftersom jag tycker att det är bättre att de finner trygghet på ett annat sätt, genom att bara bli klappad eller känna att ni finns nära. På långt sikt kanske du bygger upp ett onaturligt behov hos honom att snutta när han känner sig osäker. För en kattunge är det naturligt men jag är inte säker på att han "växer ur det" om inte du hjälper till. Kattmammor brukar ju sparka bort ungarna när de försöker snutta då de är lite större, i alla fall gjorde Tyra det med sina ungar.
Min ena hona tvättade sig väldigt mycket när hon kom till mig som liten när hon kände sig osäker, jag sa inte ifrån. Däremot så har det blivit ett problembeteende som vuxen då hon ibland tvättar av sig pälsen eftersom hon slickar sig så mycket på ett visst ställe. Så jag ångrar mig ju nu eftersom jag antagligen hade kunnat "hjälpa" henne.
Vi har en bondkatt hemma som snuttade på hår när han var liten och det övergick sedan till att han snuttade på tröjjor av ull/ylle/garn så att det blev stora hål i dem, vantar och mössor också.
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Mamma har en katt som snuttade ganska länge, även hon var väldigt liten när vi fick henne eftersom hennes mamma hade dött, fast hon kom på kvällen och skulle ligga och snutta på nattlinnet i armhålan (heeemskt trevligt och hygieniskt
) Men hon växte ifrån själva snuttandet, däremot kan hon fortfarande komma ganska ofta och ligga och trampa och spinna på samma ställe, nu är hon väl 3 tror jag.
Jag tror också att det är viktigt att bryta beteendet så snabbt ni kan. Jag hade en hona som snuttade på sig själv och det var ett elände att få henne att sluta - det krävdes en kull för det…
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
BRYT beteendet tycker jag med!! Gosa istället men säg nej då han vill snutta, Han behöver "växa ifrån mamma" lite :)
Hur gammal var han då han skildes från mamma? Varför då?
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Snuttningen står för trygghet. Det är fantastiskt att se hur kattmamma löser situationen.
Imorse när Frosty Louise o jag hade vår vanliga gullestund innan uppstigning, när matte gullar mage bla under ljudligt spinnande, så kom Enya Frost o ville snutta. Louise sade ifrån på en gång, att någon snuttning inte var aktuellt. Finns givetvis heller ingenting i tuttarna.
Enya Frost fick nobben!
Vet dock inte hur viktigt det är att bryta beteendet kattunge-matte.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
#5 viktigt. Vi ska vara deras trygghet, men inte en ny mamma! ;)
Viktigt för självständigheten, dessutom är det bättre att bryta sånt beteende nu medan de är små för har man otur kan det bli svårare att bryta såna beteenden då de är äldre och tonåringar…
Forma dem med en gång är mitt tips… som kattmamman gör..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Hade själv en katt som snuttade otroligt mycket, han blev tagen från mamman alldeles för tidigt av hans första familj, sen tog vi han då han kanske var hm.. 8-10 veckor
Han snuttade tills kläderna var alldeles blöta. Vi bröt aldrig hans beteende och 15 år senare snuttade han fortfarande. Åh min go pojke <3