Standardändring
Är det ingen som har några kommentarer om de två standardändrings förslagen från Norge/Rumänien ?
Vilket tycker ni är bäst, vilka ändringar är bra resp dåliga.
Om alla svarar i denna tråd så blir alla svar på samma ställe.
/Åsa
Jag noterade att Rumänien ville att det skulle stå good hight in profile, och det tycket jag är bra.
Rumänien beskriver också att nosen ska vara rak. Det stod väl inte med i den Norska, eller missade jag det?
Men jag får nog gå in och jämföra lite till om jag ska uttala mig. Återkommer…
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Ska också skriva ut dem och gå igenom dem lite noggrannare…återkommer också! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
1# Nosen ska vara rak? Du menar utan den "bumpen" som kan bli? (försöker lära mig så ni får ursäkta frågorna.)
http://www.svidjas.se
Har tagit ut bägge förslagen och skall studera närmare. Tycker Rumäniens förslag är mest modest, förutom den "raka" nosen då. Ragdoll skall ha "knyck" på nosen… Återkommer…
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Bara inte knycken blir en perser.
Tycker bäst om rumäniens förslag. Tycker inte att det är något egentligt problem med att säga att nosen ska vara rak när det samtidigt står att den ska ha en svag böj. Det är väl precis så det ska vara. Känns som att ordvalet att den ska vara rak mer är ett förtydligande att den inte ska ha en riktigt knyck som en nos i persertyp
Eftersom jag personligen är lite rädd att vi går emot en persertyp på våra ragdolls idag så tycker jag att detta förslag är bra. Tycker vi går lite för mycket mot perserhållet både storleks- päls- och typmässigt. Jag vill ha stora långa ragdolls med en silkig päls som är mer åt Skogkatthållet än Perserhållet. Finns riktigt extrema exemplar hos grannarna i väst bland annat.

Ni måste skoja?!!! Det kan väl inte vara er uppriktiga mening?? Har ni verkligen läst förslaget ordentliget vad beträffar markeringarna?
undrar Christine
Rumäniens läste jag igår, men nu är båda utprintade. Återkommer i frågan imorgon. 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Nä Ragdoll ska inte ha en bump på näsan. Nosryggen ska ju vara rak. Menade bara att de uttryckligen skrev det. (Det är inte profilen som ska vara rak.)
Jag ska fortsätta jämföra, det är ju inte nåt man gör i en hast. Men det är väldigt intressant.
Ang. markeringar så har jag inte kommit så långt i min jämförelse.. Det tar ju lite tid att jämför och slå upp ord som jag inte känner igen.
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
White mittens on the front legs; white should cover all metacarpals (toes) but not extending past the carpuls (wrist joint) on front feet.
Var sitter metacarpals och carpuls?
Har jag förstått rätt att Rumänska förslaget vill ha högre vantar? eller fattar jag fel? (Kanske är lite trög när kl. är halv 12 på natten
)
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#10 här har du alla namn på kattens skelett: Cats anatomy
Lite utanför-ämnet-fråga,
Är dessa motioner ifrån resp. land till FIFés generalförsamling, och är det där man beslutar om ev. ändringar?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Visst ska jag väl inte påstå att jag är direkt glad åt rumäniens ändringar vad gäller markeringarna, men samtidigt har vi ju här endast två förslag att välja mellan. Norges förslag är i stort sett begränsat enbart till just markeringarna medan rumäniens tar upp andra ändringar som jag personligen tycker om.
Så någonstans måste jag göra avvägningen vad jag personligen tycker är viktigast.
Men visst skulle jag nog hellre vilja ha Norges mycket bra förslag på ändringar i markeringar plus rumäniens förslag vad gäller typ etc. Men man får ju inte direkt mixa som man vill.
/Erika

Nu måste du ha missat att Norge har två motioner? Rumänien har inga förslag om ändringar i typen som Norge inte har?
Är det så? Den versionen som ligger ute här innehåller i stort sett bara ändringar i markeringarna?
Finns det fler förslag från norges sida så måste jag ta tillbaka mitt uttalande och göra en ny bedömning efter att jag kollat på alla fakta i så fall. Men är det som du säger så är det nog Norges förslag som tilltalar mig bäst.
Var kan man läsa Norges andra motion?
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Har läst o läst så nu är jag nog förläst… men enligt Rumäniens förslag då skall mittedkattens vantar vara lite högre, efter vad jag kan utläsa. Ni rättar mig säkert om jag har fel! Ofta ser man ju mitted på utställningar med ytterst små vantar som går på halva tårna….
Jag läser vidare. Har förslagen som nattlektyr.
S*Willénkatten:

#7 Vad är det som är så fel?
Jag har läst 1 av Norges förslag, det somHeros lade ut här på iFokus och det från Rumänien.
Jag tycker nog bäst om Rumäniens förslag, tyckte att det förslaget jag läst av Norge kändes lite innehållsfattigt
om man får uttrycka sig så.
Jag vet inte riktigt hur det här fungerar, men har inte Sverige något förslag? Om inte, varför?
/Tina
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Om jag inte missförstått det hela har Sverige och Norge samarbetat kring det förslaget. (Eller?)
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

#12 ja dessa förslag tas upp på FIFes generalförsamling i slutet av maj.
#16 finns bara dessa två motioner som jag har lagt in på forumet från norge och rumänien.
#19 det stämmer sverige och norge har arbetat ihop det norska förslaget tillsammans.
Verkar som de flesta som svarat här slutar upp på att kommentera näsryggen, i rumäniens förslag är det inskrivet i huvuddelen, i det norska står det som ett fel under Faults Roman nose (bump) vilket det även gör idag. Båda har samma innebörd.
Båda förslagen har i stort sett samma ändringar gällande typen.
Det som skiljer förslagen väsentligt är bicolour och mitted förslagen.
/Åsa
# 20 Japp, precis som Åsa skriver, så har jag också uppfattat det. Det som skiljer är främst bicolor och mitted. Både bland annat bumpen och pälslängd tar Rumänien upp som "ändring", medan Norges förslag tar upp det som fel (som det dessutom står även i dag). Jag anser att det blir tydligare då dessa tas upp under "fel". Jag tror det blir tydligare så.
Jag håller fortfarande på att lus-läsa bicolor och mitted grejerna…återkommer!
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Jag tycker att Rumäniens ändring vad gäller poäng är bra, från 20 till 25 poäng på huvud och minskning från 25 till 20 på päls, färg o mönster. För mig känns det mer rätt o riktigt med den poängfördelningen.
Tycker också att Rumäniens förslag vad gäller kinder, haka o nos är mer väldefinierat än Norges.
En liten undran också: På Rumäniens förslag står det att ragdoll finns i sammanlagt 60 varianter (varieties) och på Norges är det 30 (varieties), vadan detta?
Skall läsa på mer om mitted, då det är den variant som jag har o vill jobba med avelsmässigt… Återkommer om den.
S*Willénkatten:
Om man bortser från ändringarna i markeringarna hos bicolour och mitted så tycker jag inte riktigt att ändringarna hos de båda förslagen i övrigt är lika.
Bland annat gillar jag Rumäniens ändring vad gäller poäng. Mer poäng på kind/haka/nos och mindre på färg/teckning.
Och som #22 skriver så tycker jag också att Rumäniens förslag vad gäller kinder, haka o nos är mer väldefinierat än Norges.
Rumänien tar också upp att man ska tillåta säsongsvariationer på pälsen och det tycker jag att man borde göra. För det kan vara stor skillnad mellan sommar och vinter och det går inte att kräva en fullpälsad katt mitt i sommaren (tycker jag).
Men som jag sagt tidigare, visst föredrar jag den norska ändringen vad gäller markeringarna, framförallt hos bicolour. Men i övrigt gillar jag personligen rumäniens förslag bättre och jag tänker stå för det.
Erika
jag tycker det har varit oändliga diskussioner omkring detta, och jag tycker att vårt förslag som framarbetats tillsammans med Norge är riktigt bra, och väl formulerat… vi har ju redan i grúndbeskrivningen profilens och nosens böjning tydligt definierat, och vad gäller mittedsen och det så är det ju antagligen så klockrent som det går att få det..
så jag röstar på Norges/vårt.. sen kan man säkert översätta till sjutton olika språk och finna små fel eller tolkningsutrymmen här och där, men jag tycker att domarna och uppfödarna med de här nya formuleringarna (om de går igenom) har så goda verktyg som det nu bara går att få..
så jag röstar på VÅRAT!!!
håller absolut med om att norges/vårt förslag är mycket bra. Och med tanke på den, enligt mig, riktigt bra ändringen i markeringarna hos framförallt bicolour så hoppas jag verkligen att förslaget blir godkänt.