Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1833 ggr
Carrie333
2010-04-20 13:40
1

Kastrering

Har ni upplevt att hankatter blir lugnare, keligare och får ett bättre temperament efter de kastrerats? Har hört lite blandade åsikter och är nyfiken på er erfarenhet.

raggorgeous
2010-04-20 15:44
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja oh ja - det är naturligt att de blir det, eftersom de slipper alla driftiga hormoner i kroppen…

En ung hane som kastreras innan de blivit könsmogna hinner ju aldrig bli "hanig" så där kanske man inte märker det på samma sätt som om du kastreras en hane som redan hunnit in i könsmognaden..

Men absolut så märks det på dem! Alla hanar som inte ska användas i avel ska enligt mig kastreras, för både ägares och kattens skull. Alla mår bäst av det :) Allra helst misse själv..

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

huldabella
2010-04-20 20:39
0

Håller fullständigt med Caroline! Med tillägget att min Yanis har blivit oerhört lekfull på gamla dagar som kastrat. Skrattande

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

raggorgeous
2010-04-20 23:02
0

så klart alla honor också som inte ska användas i avel :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Carrie333
2010-04-21 14:52
0

Precis så har jag också upplevt det, att man helt enkelt fått en mycket trevligare katt som verkar trivas bättre med livet. Jag är absolut för kastrering så länge katten inte ska användas i avel. Har hört vissa som dock upplever att det påverkar katten negativt och ville höra om någon här upplevde det så.