Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 5330 ggr
Carrie333
0

Ragdoll och hundar

Min 9 mån ragdoll hane (har bott hos mig i snart 1 mån), fick träffa mina föräldrars hund (en super snäll schäfer tik) för första gången i dag. Gick inte sådär jätte bra. Han blev SÅÅÅÅÅ rädd, fräste, morrade och reste ragg, då hon kom. Även om hunden är snäll, så höll vi henne kopplad, så att katten fick möjlighet att se henne på håll. Hon är kattvan och tittade knappt på honom, men han var väldigt rädd och på sin vakt. När de senare skulle bege sig hem och pappa skulle säga hej då till katten, kom hunden betydligt närmare katten (ville vara nära husse Glad) och då skrek katten till och klöste hunden (tog nog inte så mycket, då vi inte fann något rivsår) och hunden skrek till och sprang iväg.

Förstår att katten är rädd, speciellt då hunden är så stor och det var första ggn han träffat på en hund.

Vill att mina föräldrar ska kunna ha med sig hunden, då de är på besök. Det känns så viktigt att katten ska kunna acceptera hunden. Hunden är inga som helst problem, hon är hur snäll som helst.

Tips någon??? Tror ni att det blir bättre med tiden? Tror ni han kommer att vänja sig vid hundar? Finns det något jag kan göra?

Svidjas
0

Det kan ta ett tag men med tålamod så ska han nog vänja sig med hundar. Det gäller att vara lugn och försiktig och inte rusha på det. Låt dem träffa varann lite i början och sen gradvis mer och mer. Att fräsa, morra osv är normalt i början.

http://www.svidjas.se

raggorgeous
0

mitt tips är att låta katten har ett ställe där den kan komma undan.. tex en hög klösmöbel eller liknande.. så den kan ligga och observera hunden och inse att den inte är nån fara.

Enligt en katt är en hund (om de inte är vana) en inkräktare som inte ska in på deras revir.. men med tålamod ska du se att han omvärderar saken…

bra att hunden är lugn :) Om den ändå inte går efter katten så är det bättre att ha den okopplad och bara slappna av och verka som om allt är helt som vanligt.. oroa er inte för det känner katten av. Låt det ta sin tid så ordnar det sig nog :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

auroraborealis
0

Båda mina katter fungerar med mina föräldrars finska spets, Armani fungerade det med på en gång men han är en riktig cooling. Walentino den yngre fräste och morrade först men hunden brydde sig inte om honom och till slut så blev Walentino mer nyfiken på honom så nu går det bra.

Ett hett tips: när djuren umgås lägg er inte i det som sker om det inte händer något allvarligt. Djuren brukar lösa sådant där själva, men blir väldigt störda av att vi lägger oss i. Det enda vi sakt åt Hunden då han varit lite tuff i tassarna det är att vi sagt "försiktigt" fungerar toppen.

Armani och hunden leker ihop, de har verkligen kul.

Evenstars
0

Jag tror som de andra säger här, ha tålamod och låt det ta den tid det tar.

Sen säger Carro # 2 något jätteviktigt, när katten har en tllflyktplats och hunden är cool, agera som vanligt, jätteviktigt! Låt hunden vara okopplad, katten på sitt tillflyktsställe (men lämna dem inte). Jag tror det ger sig! :D

Ragdolls tenderar att digga hundar mycket och hundar Ragdolls. Mina hundar och katter ligger huller om bullar och då har jag importerat 2 vuxna katter på 1 år ålder, helt ovana hundar.

Respektera deras rädslor och ha tålamod! :))))

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

raggorgeous
0

Har det blivit några framsteg på hundfronten?
*nyfiken*

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Carrie333
0

Det fick träffas igen idag och katten fräste då han såg hunden, men jag tror hunden var mer rädd. Hon gick aldrig i närheten av katten, så han kunde i lugn och ro spana in henne. Tror att det med tiden kommer att funka jätte bra, han lär ju se att hunden inte alls är farlig och slappna av. Tack för alla tips! Uppskattas verkligen! Glad Kram på er!

Carrie333
0

Hjälp! Vet inte vad jag ska ta mig till med Gizmo. Han är verkligen LIVRÄDD för hundar Rynkar på näsan. Vi har börjat gå ut tillsammans och jag har honom i sele. Han tycker det är så kul och går så bra vid min sida, men i dag när vi träffade på en hund (inte alls nära), började han tok fräsa och hoppade omkring hej vilt och försökte ta sig ur selet. Jag ville inte att han skulle göra sig illa, så jag försökte lugna honom och då attackerade han mig Rynkar på näsan. Blev både biten och riven ganska ordentligt. Vad ska jag göra??? Vill att han ska komma över denna rädsla, då både familj och vänner har hund som följer med när de kommer på besök. Han är 9 mån, tror ni det är möjligt att ändra hans beteende vad gäller hundar? Ska jag fortsätta ta ut honom, så han får se hundar, eller kan det bli värre, då ha är så rädd? Vill att han ska bli trygg och se att hundar inte behöver betyda fara.

Addiction
0

#7 Du kanske skulle kunna vänja honom vid en hund som du vet är vänlig och lugn mot katter. Till att börja med i två olika rum med en grind eller så emellan, hemma hos dig om det går eftersom Gizmo i alla fall är trygg där. Låt båda djuren "vara" men kolla såklart till dem.

Våra katter har aldrig varit rädda för hundar eftersom de vet att hundarna inte är särskillt intresserade av dem. Om de är rädda så brukar det kunna gå över om de får vänja sig och inse att hunden inte är ute efter dem, men i ditt fall måste du börja jätteförsiktigt så att du inte förstärker hans rädsla.

Jag tror inte att det funkar att ta ut honom för att möta hundar, för då är han tillbörja med antagligen på spänn för att han är ute.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Carrie333
0

Tack för ditt svar! Han älskar att vara ute och gå, så jag vill inte sluta med det helt. Ska vara mer uppmärksam, så att vi håller oss låååångt från alla hundar. Får "träna" honom med mina föräldrars schäfer, då hon är supersnäll.

Addiction
0

#9 Menade inte att du skulle sluta gå ut och gå, bara att du inte skulle försöka aktivt med hundträningen på det sättet. Forsätt att gå ut och försök att "ignorera" om han blir rädd för en hund, men jag förstår att det är skitsvårt när han håller på och försöker kravla sig ut ur kopplet. Du kanske kan se till att ha med dig något så du kan täcka hans synfält om han blir rädd för en hund. T ex en handduk som du kan hålla lite som ett draperi framför honom, men vissa katter kan bli jättestressade av att INTE se också.

Låter som en bra idé att använda dina föräldrars schäfer? Hur långt ifrån dig bor de? Du kanske kan vara dagmatte? Bara köpa att kompostnät att han den första tiden så de är i olika rum men ser varandra, mest för Gizmos skull.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Carrie333
0

Tack så hemskt mycket för dina svar, jag uppskattar det! Glad Kommer att följa ditt råd och ignorera honom om han reagerar på samma sätt igen då han ser en hund. Hoppas på att det lugnar sig. Att vara ute är nytt för honom, så det mesta är spännande. Han var till en början lite rädd för alla nya ljud, men det har blivit mycket bättre, det är just hundar som är problemet. Har aldrig plockat upp honom när han verkar rädd, för det skulle nog bara förstärka rädslan. Mina föräldrar bor inte jätte nära, men jag ska be dem komma förbi oftare. Glad Tror du att ett nät behövs? Hunden går inte i närheten av katten. Tror du att nätet skulle göra att Gizmo känner sig tryggare?

raggorgeous
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mysbild på hund och katt. Min rottis Boris och nakenfisan Kiwi myser i soffan Kyss

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Carrie333
0

Glad Vilken mysig bild Caroline! Tack för att du delar med dig! Jag har fortfarande samma bekymmer med katten, han gillar inte alls hundar tyvärr. Har förstått att han nog aldrig kommer att vara förtjust i hundar, men hoppas hoppas hoppas att han kommer att bli lugnare när det gäller hundar än vad han är i dagsläget.

Ska få träffa mina föräldrars schäfer igen i morgon igen och förhoppningsvis så kommer vi se något framsteg. Nu har hunden blivit lite rädd att komma in i lägenheten, för att katten beter sig som han gör. Jättetråkigt Rynkar på näsan.  Jag har så många bekanta som har hund, så jag vill verkligen att han ska kunna vänja sig, för allas skull. Han är rädd och reserverad när det gäller det mesta, men hundar är han HYSTERISKT rädd för. *Suck*