Vad kan detta vara

Har inte veterinären gett svar på det? Jag har två förslag iaf:
Skabb eller svamp.
Eller allergi….. stackars misse… eller ringorm?
Vad sa veterinären, vore intressant att höra?
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Ja vad trodde veterinären? Om du inte varit där så sök genast, ser ut som matallergi eller någon allargiskt eksem eller ringorm tycker jag.
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Först trodde veterinären på mjällkvalster, men trots behandling så har det inte blivit bättre. Så nu har jag ny tid för provtagning men vetten trodde faktiskt oxå ringorm rent spontant när jag pratade med han. Allergi kan vi utesluta eftersom båda mina katter har liknande symptom. Känns som något som smittar!
Min tanke har oxå varit ringorm, har varit inne på tanken om skabb med, men katterna kliar sig inte mer än vanligt.
Ringorm smittar väldigt lätt, även till människor ibland.. vissa former..
Läs mer här: http://www.sva.se/navigera/Djurhalsa/Katt/Infektionssjukdomar/Ringorm/
Symtom Ringorm
Vilka symtom och hur mycket symtom som ses hos katter infekterade med ringorm varierar. Tydliga symtom ses oftare hos kattungar och nedsatta djur. Friska vuxna katter visar sällan några symtom alls.
Klåda förekommer undantagsvis. Typiska symtom hos svårt angripna katter är fläckvis håravfall och avbrutna hårstrån, samt fjällande hud. Krustor och en fuktande rodnad i huden kan uppstå, i vissa fall över hela kroppen, tillsammans med kraftigt, utbrett håravfall. Vanligare är dock förändringar på huvud, hals, rygg, svans och/eller framben.
Undantagsvis drabbas även klorna, ibland med klolossning som följd. Katten kan också drabbas av en bakteriell infektion i den av ringorm drabbade huden.
På SVAs hemsida finns ytterligare information "Ringorm i kattgrupper - behandling och sanering" samt "Ringorm hos katt - vanliga frågor och svar". www.sva.se
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Hittade den här bilden då jag googlade… ser ju rätt lika ut..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Och så här kan det se ut som det går över på människa
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

det ser inte bra ut..
hur fick du det, har du nån aning om det?
Kattungar väntas hos GunBertus
usch då det ser verkligen ut som ringorm tycker jag…. sök hjälp!!
Har bara sett ringorm på häst (och människa), men det har aldrig varit så där blodigt… Hoppas ni får ordning på det!
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

Usch! Vet att en bekant hade en kattunge som fått rått/sork-pest eller liknande som blev så sjuk att han fick avlivas :( såg ut sådär ungefär, äckliga sår! Smittade även till systern i kullen men då var hon lite större när det bröt ut och dom visste vad det var och kunde behandlas.
Han hade anntagligen blivit biten kanske när mamman tagit in en mus/sork. Kom fram senare att kattungarna förvarats i källaren där det kan ha funnits en del möss som kan ha varit smittade.
Tycker absolut att du ska söka hjälp! Håller även med om att det skulle kunna vara ringorm, tycker dock att brukar vara mer fnasigt sårigt.
Hoppas det löser sig! kram
ser ut som ringorm och då får du sanera hela hemmet
Jag skulle också gissa ringorm, men eftersom jag aldrig sett det på riktigt så är det bara en gissning. Provtagning är ända sättet att veta skulle jag tro.
Hoppas du får svar snart. Skulle vara intressant för oss att veta svaret sen, så vi vet hur det kan se ut, om vi skulle drabbas någon gång.
Det är ju inget man kan få för. Kan ju räcka att man går på en utställning där någon som har det varit, eller när man köper in nya individer till sitt katteri, är ju en stor risk.
men det är ju viktigt att behandla, sanera ordentligt och hålla sig i karantän under en längre tid skulle jag tro, så ingen annan blir smittad.
Lycka till och hoppas dina katter blir friska snart.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Oj vad många svar!!! och nästan alla svarar ringorm.
Odlingen skulle ta tid sa vetten, men misstanken lutar åt ringorm 
Är det någon här som haft problem med det som kan ge tips på bra sätt att bli kvitt detta elände? Vill ni inte skriva här så maila gärna wingspeed@glocalnet.net
Hur lång tid tar det att bli av med detta?
Hur länge skall jag hålla katterna från andra katter? Om vi säger att jag vill ställa ut, när kan jag som först göra detta så at jag inte riskerar att någon annan katt blir smittad.
Om jag ska hälsa på hos någon annan med djur, vad gör jag då? jag menar kläder och dyligt.
Jag kommer att ta bilder och skriva ned allt jag lär mig av detta. Delar gärna med mig av erfarenheten sen när jag vet mer. Nu gäller det att tänka positivt, hela mitt kära hem ska ju saneras och oj vad rent och fint det kommer bli!
#9 Jag har mina funderingar på vart det kommer i från.
Har du en Wood-lampa? En med uv-ljus, i så fall ska man kunna lysa med den och blir såret neongrönt är det ringorm. Vore intressant om det nu är ringorm om det funkar. Sök på Wood-lampa och ringorm :)
Det är en såndär "kolla pink"-lampa. Finns även på Claes Ohlsson.
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Min dotter köpten en kattunge för en del år sen som hade ringorm, hon blev själv smittad,
kattungen fick åka tillbaks till uppfödaren och
de fick sanera hela hemmet med virkon i 2 omgångar och det tog nästan 1 år innan allt var borta, sporrena sätter sig överallt, min dotter blev av med sitt men efter drygt 8 mån fick hon det igen, därav sanering andra gången, de kan överleva länge
Kommentar till mitt inlägg (# 16): Jag menar förstås inte att du inte ska uppsöka veterinär utan om du under tiden vill ha kolla kan du prova med wood-lampa.
Som #17 säger har jag förstått att det är otroligt svårt att bli av med. En perseruppfödare som fick ringorm fick ta hjälp av anitcimex och röka bostaden.
Först måste du ju få veta om det är ringorm och sen måste ju uppfödaren till katten informeras och ta sitt ansvar oavsett vad du får för provsvar. PÅ SVA hemsida kan du läsa hur du kan kolla ringorm. Kort beskrivet så skickar du in "tandborstar" i två omgångar till dem med nån veckas mellanrum. DET skulle jag skicka redan i dag…om jag var du.
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina
# 15 Såg nu att odlingen redan var tagen…glöm mitt om SVA 
Hoppas att du får svar snabbt!
S*Evenstar's
Christina
Ring till SVA eller SLU och fråga dem alla dina frågor så får du svar på alal frågor!! Bäst att vända sig till de som är experter i såna här frågor tror jag! Det står en massa på www.sva.se också som jag skickade innan - där du kan läsa dig till en hel del.
LYCKA TILL och hoppas ni får bort det!!
Virkon köper du på Apoteket och det måste du nog sanera hela boendet med!!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Kan även vara foderallergi trots att båda dina katter blivit drabbade. Finns vissa foder på marknaden som många katter reagerat på.
Ofta så är det runt huvudet, ögonene, pannan som på din katt foderallergi visar sig, och de river sönder sig.
Läs mer här http://www.sverak.se/SVERAK/Om_SVERAK/Artiklar/foderall.pdf
Om proverna inte visar ringorm så kanske det är ett annat alt att gå vidare på.
Håller tummen allt går bra för dina katter.
/Åsa
men har du nyss köpt nån ny katt eller nåt?? har du någon aning om hur du fått detta??
Jag tycker definitivt att det ser ut som ringorm.. jag har sett det, fast det var åratal sen när jag praktiserade på en smådjursklinik…men jag tycker definitivt att det ser ut så..
OM det skulle vara ringorm så måste man ju faktiskt vara ganska öppen med alla som man ev har träffat, och hjälpas åt att komma åt det…
Tänk också på att vuxna katter kan bära på ringorm utan att det ens syns…
Katterier i din omgivning behöver få information och självklart om du har nån aning om vartifrån det kommer så måste du ju informera dom också.. men självklart så tror jag väl att du redan gjort det.
Och ingenting är ju omöjligt att lösa.. men det krävs jobb och massor av tålamod.. karensen är också ganska lång på OM det skulle vara ringorm…
Men det får vi verkligen inte hoppas… jag håller tummarna att det är foderallergi bara precis som Åsa här ovan..
vi får tänka positivt så länge det går… kram
Jeg har kun sett ringorm på hest, og det er nå noen år siden. Det så presis ut som bilde i #0 innlegget. Med slik "sopp/svamp" i såret som på denne katten.
#22 Katterier i min omgivning?????
Alla jag träffat som har katt har fått veta att det är något skumt på mina katter.
Jo problemen började när jag köpte min nya katt, den hade besiktningsprotokoll som visade UA, uppfödaren sa att veterinären sagt att kattungen bara var torr i huden och att det skulle försvinna om jag smorde på salva. Dum som jag var så lät jag ungen komma i kontakt med min äldre katt som nu typ 3 v senare också fått problem. Har självklart redan informerat uppfödaren som säger att inga katter i katteriet visar symptom, därför måste jag fått det från någon annanstanns.
Jag hoppas fortfarande på att provsvaren ska komma visa på något helt annat. Annars är det ju bara att ta tjuren vid hornen och börja storstäda.
Uppfödaren du köpte kattungen ifrån borde verkligen testa sina katter, eftersom vuxna katter kan ha det utan symptom.
Det är ju inte frågan om vem som är skuld till vad, utan att minimera att smitta vidare, tycke jag.
Viktigt att komma ihåg är att alla kan drabbas av detta, men man måste ta ansvar för det precis som wingspeed tycks göra, så inte fler blir smittade.
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Jag har varit och köpt en sån där kiss-lampa idag bara för att se hur det är om man kan använda sig av en sån, men jag vet inte riktigt vad jag ska säga för mia katter skimrar i både blått och grönt. En del av det gröna är typ dammtrådar från en floroserande fleece. Min son har en tydlig röd ring som ser väldigt mycket ut som ringorm och på honom skimrar det inte alls.
Så det blir att snällt vänta på provsvaret innan jag vet.
Vad synd att lampan inte fungerade tillfredställande..fast det som du såg blått kanske är just det, det gröna kanske var damm.
Men det var ju konstigt att det inte blev blått på ditt barn..kanske inte fungerar på människor?? Fast varför inte??
Ja, jag har ingen aning, bara lite synd om det inte fungerar för då kunde man ju kolla nya katter lite med en lampa.
Hoppas du får provsvar snart, så du vet hur du ska gå vidare. Men om ditt barn fått rund ring så låter det ju som ringorm, tyvärr.
Läste på sva idag att det fanns i huvudsak två olika typer av ringorm som drabbar katter, den ena spred inte lika mycket sporer som den andra.
AC
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Det jag har hört om Wood lampa är ju just att det blir skimmer i grönt och blått i pälsen av ringorm…
Jag har ju ofta använt sån lampa för att se vart det blir vitt på kattbebisarna, och då har jag aldrig sett något blått eller grönt skimmer, så det kanske är just det som är vad du ser..
åh fy vad jobbigt…hoppas det är når helt annat..
Ja, en woodlampa ger ett blått och/eller grönt sken vid svampinfektioner står det om man läser. Jag lyser ju alltid mina impotrer med wood-lampa första kvällen i hemkarantän (innan ringormsprover tagits) och jag har aldrig sett blått eller grönt i pälsen trots att jag sett kläd- och filtfibrer i den.
Värt att poängtera (för alla som läser här) är att detta INTE är en säker metod för att säkerhetsställa "ej ringrom". Man måste ta prover. Däremot OM man ser grönt eller blått kan det vara ringorm. Ville bara säga det (eftersom jag tog upp det) så att ingen som läser detta använder denna metod till att fastställa diagnos eller ej.
Hoppas att proverna kommer tillbaka negativa! Usch vad jobbigt för dig, men det löser sig och det är bra att du tar tag i detta på ett BRA sätt!
S*Evenstar's
Christina
Nu har sonen varit hos läkaren som satte diagnosen ringorm direkt. han fick någon form av cortisonsalva att smörja med. Det roliga i detta är att läkaren menade att sporerna alltid finns i vår miljö och att det jag berättade om hur man skall agera med katterna var helt överdrivet. Sen läser man på SVA:
Katter som aldrig blir odlingsnegativa:
Se över behandlingsstrategin/tekniken/miljösaneringen.
Håll katten isolerad (den kan lätt återsmitta hela katteriet igen)!
Tyvärr måste kanske avlivning övervägas, om man inte kan acceptera ständig återsmitta.
Nu börjar man ju fundera mer och mer, barn nästan ska ha ringorm någon gång i livet enligt läkare och katter ska man nästan behandla ihjäl om de får ringorm.
I vilket fall som så försöker vi reda ut detta så bra det går, uppfödaren kommer att ta odlingar på sina katter för att se om det kommer därifrån, är uppfödaren fri vilket h*n tror så måste smittan hittat hit på annat sätt.
Ja det var ju lte överraskande att det är sån skillnad på männsika och katt, men det kan ju också vara så att det inte fungerar likadant på människa och på katt..
men allt som inte dödar härdar ju OCH alla erfarenheter vi möter i livet blir ju med rätt inställning bara en erfarenhet och en kunskap…
vi lär oss ju alla nåt på vägen..
Jättebra att uppfödaren kontrollerar sina katter för huvudsaken i det hela är ju att förhindra att fler blir smittade och att hjälpas åt att få bukt med det…
Och kommer det inte därifrån får du kanske söka andra möjligheter och tänka igenom andra möjliga smittvägar.
Jag håller verkligen alla tummar för att du får dina katter friska igen så fort som möjligt.. Finns det någon försäkring som täcker sånt här??
Eller??
Nån som vet??
Lycka till i allafall wingspeed.. 
Och jag måste ju medge att jag fått upp ögonen ännu mer för vikten av öppenhet och information när sånt här händer, och jag tror att jag kommer bli lika försiktig som Kicki framöver, med ihopblandning av katter…
Och med karenstid vid inköp av ny katt..
Vad bra att ni fått hjälp, och att sonen får behandling så ni blir kvitt det. Verkligen konstigt över skillnaden mellan människa/katt, men det kan ju också vara så att katter påverkar starkare av det än oss människor. Kanske är mer lättbehandlat på oss tvåbenta? vad vet jag.
Men hur som helst - lycka till och hoppas att ni får bort alla sporer så att ni alla i familjen, både katt och människa, blir kvitt ringormen!!
Ja kolla hur ditt försäkringsbolag för katten ställer sig till Ringorm..
Tror aldrig man kan vara försiktig nog vad gäller nyintroduktion av katter.. hur mycket man än litar på uppfödaren ska man nog vara väldigt försiktig.
Öppenhet om sånt här är mycket uppskattat så vi kan hjälpas åt att förebygga liknande problem då de uppstår.
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
kanske kan det vara så att katter sprider det mycket mer eftersom de fäller hår med sporer i överallt. Sen lever ju katter tätt, ligger och slickar varandra. Vi människor kan ju ha kläder över så inte sporer hamnar överallt och vi kan hålla oss lite längre bort från andra.
Vi kanske kan smörja nåt direkt på huden som hjälper. Det är ju svårare med pälsade katter..
Men säkert inte omöjligt om man är noggrann med städ.
Fast jag hade nog kollat möjlighetenn att få hjälp hos anticimex. Det finns ju så små krymslen överallt där sporer kan gömma sig.
Varmt lycka till
AC
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Hur går det för dig, med behandling osv.
Hoppas det går bra!
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Jo det går framåt. Kattungen är inne på sin andra behandlingsvecka och ser superfin ut i nacken nu så det läker fint.
Städningen är ju en annan femma. Har satt katterna i ett rum och börjat sanera i övriga rum. Tvättar, städar, badar katter, sanerar, medicinerar, tvättar, städar, spritar om vart annat. Men det går sakta men säkert framåt.
Vad skönt att det läker fint!
Vad jobbigt med städningen…men tänk positivt…du kommer ha det så rent och snyggt sen
.
Har du kollat om det går ta hjälp av antisimex?
Jag tänkte att dom är ju kunniga på alla möjliga kryp.
//AC
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Vad skönt att det går åt rätt håll!!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare