Ångest - tillbaka i p-pillerträsket(?)
Jag hade - efter dåliga erfarenheter - bestämt mej för att aldrig mera ge p-piller åt mina katter.
Nu är jag tillbaka i p-pillerträsket igen, åtminstone tillfälligt. I morse gav jag nämligen Jaqee ett piller 
Hon började senaste natt visa tecken på att ett löp är på gång igen. Hon blir 11 månader nästa måndag, och dethär skulle ha blivit 4 gången hon skulle löpt. Hon löpte första gången när hon blev 9 månader, och hennes löp räcker ca 1 vecka. Hon har blivit i dålig kondition, och verkar inte alls må bra av löpandet. 
Jag har sån ångest, det är verkligen som att välja mellan pest och kolera
Ni som gett piller åt unga honor som inte haft ungar - har allt gått bra eller vad har ni för erfarenheter? Hur länge har de fått piller?
/ Lena
Hej!
Förstår din oro! Jag har gett p-piller åt min Sibylla innan hon fick ungar. Det gick bra och hon har sedan fått 2 kullar samt står f n på piller och skall paras sensommar/höst.
Jag har däremot inte gett piller till min Frosty Louise. Hon gick i löp 5 månader gammal och fick livmoderinflammation i samband med första löpet. Jag topsade Louise vid hennes följande löp och höll därmed löpning borta under lång tid. Louise är nu snart 2 år och får f n piller efter första kullen. Hon mår bra och det är inga problem.
Veterinärer har rekommenderat piller framför täta löp. Så av pest eller kolera, väljer man alltså pest..
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Lena, vännen förstår att det är jobbigt. Jag hör ju också till dem som drabbats hårt av p-piller på en hona, men, vi hoppas att det går bra.
Jaqees mamma fick ju piller innan hennes första kull, inte så länge dock (kanske 6-8 veckor) och har sedan fått 6 + 5 +7 kattungar utan problem.
Jag håller tummarna! Puss till jaqee 
Kram!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Jo, jag har nog tänkt att det inte ska bli någon längre tid, men som man ser så tycks det bli tvunget att ändra sina beslut ibland.
Varför kan inte en ras som utvecklas långsamt börja löpa sent också??? Jag skulle ju vilja att hon är lite lite större och i bra kondition om/när hon blir parad!

En av min honor var 6 månader första gången när hon började löpa, när hon var 8 mån löpte hon för 3:e gången och då gav jag henne p-piller, sedan fick hon direkt livmodersinflammation (2 ggr efter varandra) , så är din hona 11 mån och löper så hade jag parat henne direkt, jag tänker inte göra om misstaget att ge en ung hona p-piller igen, hellre para tidigt än livmodersinflammation.
/Kicki

Jag gav Idun p-piller innan kullen eftersom hon började löpa när hon var 6 månader och löpte varannan-var tredje vecka. Hon fick löpa två gånger innan parningen och det tog på första försöket.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

Min Luna började löpa kanske vid 9-10 månader med väldigt täta löp. Hon tappade hull och päls och verkade inte alls trivas med att löpa. När hon var 11 månader parade jag henne. Hon har aldrig varit så till freds som hon var under dräktigheten.
Jag förstår absolut att det är svårt, och det är som du säger, pest eller kolera. Men man ska för den skull inte ta ut något i förväg, det är långt ifrån alla som får livmoderinflammation av p-piller. Jag håller tummarna att allt går bra med Jaqee!
Ps, hon är helt ljuvlig din tjej, mmums, helt i min smak 
Förlåt, men är hon verkligen i dålig kondition? Eller är hon tunn pga av löpen?
Jag skulle aldrig tveka att para en hona som är över 8 månader om hon löper upprepade gånger. I regel är de mogna när de löper.
Har man varit på seminarium med Dr Susan Little (som jag har) så har man fått lära sig att "A pregnant uterus is a happy uterus". Katter är gjorda för att gå dräktiga regelbundet, och inte tyvärr som vi människor försöker styra dem till. Undvika parning, ge p-piller osv och inte para före 1 år….
Lycka till!
MVH
Susanne
#7 Tja, jag tycker att hon är i dålig kondition just nu - hon känns tunn och pälsen är i dåligt skick. Därför känns det fel att para henne just nu, men kanske det är bara fördomar.
Ok, det är verkligen individuellt med honors kondition. En del går ur sig totalt av att löpa upprepade ggr, medans det knappt märks på andra.
Pälsen kanske också påverkas av våren…pälsbyte?
Jag hoppas Susan Little kommer hit igen och talar om reproduktion, det är verkligen helt ovärderlig kunskap, så att fler uppfödare får chansen att lära sig. Det är ju ändå basen i kattavel, honorna.
Det är så skönt att veta att man gör helt rätt som parar en hona som löper, även att ta täta kullar - därför att honan är konstruerad så.
Behöver väl inte nämna att katten skall vara i ok kondition för tätare kullar…
Jag har märkt att mina honor gärna ÄTER upp sig inför ett löp, så bara på detta kan jag se att snart är det dags igen…
OT, men har någon annan märkt något sådant?
#7 Håller med,,,,,,,,,,,,,,,

jag tror också att det kan vara löpen som gör henne idålig kondition.
Jag har en MCO hona som jag måste ge 2 piller i veckan till för annars löper hon igenom och det känns inte bra. Hon är väldigt tunn just nu men det är så stressande för henne med löpen tror jag..
hade jag haft en hane hade jag parat henne direkt men tyvärr så är han inte tillgänglig!!
nu ska hon iaf få träffa en annan goding som tur är.
så jag tycker du ska para henne illa kvickt
Kattungar väntas hos GunBertus
Ja, jag får ta mej en funderare…
Om inte annat så kanske jag borde bestämma att para henne så fort som möjligt, det kanske skjuter upp löpen
Det brukar ju vara så när man väntar på att de ska löpa 

Oh Lena why your females are so active with their heats
I have one super active line,one normal and one line that has heats 3 times a year and that is something special because I dont have to be afraid of uterus inflammation all the time..I have only a good experience of giving to a young female (no kittens earlier) p-pills..Estelle started her heats in young age (5-6 months she was mated in age of 1 year and 2months) and Buusan in same age they both got p-pills before kittens Estelle got p-pills 4 months and Buusan 8months Estelle got her heats 2weeks after I stopped giving p-pills and she gave birth to 6 kittens and she has not had any uterus inflammations.Buusan got her first heat also 2weeks after stopped giving pills and she is now expecting her first litter she is 1 year and 10months
I know you have had very bad luck with p-pills..I do not prefer giving pills..but when thinking about my Fauni who started heats in age of 5months who had 3 heats and super bad inflammation in age of 6months and is now neutered..could I have prevented what happened with p-pills..
Maybe when Jaqee is ready next time you should mate her?
#13 Maybe I should - though I would have preferred to wait a while. But I suppose the cat is mature enough if she is in heat all the time. I just think she is still my little baby 
Många av oss deltog i Susan Littles seminarium i Nyköping ifjol och jag tror också (och tillämpar regeln) att en dräktig livmoder är en frisk livmoder och de sista två-tre åren parar jag hellre tidigare och tätt och sen kastrerar honan om hon är en tät-löpare. Nästan alla av mina honor har vägt mer, än innan löp, då kullen flyttat vecka 12-13 och varit i bra kondition. De som inte gjort det, har heller inte löpt tätt. Jag tror de reglerar det där själva.
Detta vet ju du redan, Lena :), och jag tycker också att du ska para henne nu. Men jag har tolkat i dina email till mig och din oro att du ville vänta och då tror jag det är bättre att ge henne p-piller i t.ex. 4 veckor för skjuta fram det lite och förhoppningsvis gör hon sen sommaruppehåll också.
Men är du redo är det nog bra att para henne! :) Sen blir ens bebis aldrig vuxen hur länge man än väntar ;)
Kram!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------