Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1328 ggr
Ragstars
0

Matadorhane? Några frågor...

Har några frågor som jag gjerna ville hatt eran åsikter på:

1. Var går grensen for er for att kalla en hane for matadorhane?

(Hur mange kullar, hur många avkommor i avel?)

2. Om ni vet om en uppfödare som driver sin uppfödning med at masseprodusera kattungar, utan spesielt bra typ, och selger det meste til avel, gjör ni någat for at stoppa uppfödaren, eller får h*n bara tura på som h*n vil?

3. Om slike matadorhaner anvendas i avel, hva gjör dette for vår ras? Hva hender om några år?

4. Ville ni solgt en avelskatt til en uppfödare som har en matadorhane?

5. Finnes det matadorhanar i Sverige/ Norge, tror ni?

GunBertus
0

1

allting är ju relativt, vad jag tycker är mycket, kanske någon annan tycker tvärtom:)

jag tycker man ska räkna de ungar som går i avel

(sen kan jag tycka det är synd om en hane som ska hållas fertil år ut och år in)

2.

nej, vad ska man göra? det finns inget man kan göra.

3.

ja det kan man ju tänka på ..vad som händer inom några år..det är inte fel om vi går någon avelskurs emellanåt:)

4.

nej

5.

ja det finns det…

Kattungar väntas hos GunBertus

Addiction
0

1: Det är ju antalet avkommor i avel som räknas tycker jag nog.

2: Måste en Matadorhane ge avkommor "utan speciellt bra typ"? Det känns ju mycket allvarligare om det är dåligt typade avkommor som "överanvänds" än om de i alla fall har bra typ. Tyvärr så påverkar det ju inaveln vilket som och det är väl det som är det tråkiga.

Det enda sättet att agera är ju att hålla sitt katteri fritt från avkommor med Matadorhanens avkomma.

3. Det gör det svårare att i alla fall minska inaveln, med så många avkommor i aveln. Det blir ju svårt att hålla sig "fri" från stamtavlan och det "tvingar" till import kanske? För att man vill ha nya linjer om så många innehåller Matadorhanen.

Däremot så är det ju jättesvårt att veta vad andra länder har för matadorhanar. Jag menar, om man importerar ifrån ett annat land så kanske de anser att en katt är matadorhane där, medans han hos oss inte är det och vice versa.

4. Nej

5. Självklart.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Ragstars
0

Takk for deres åsikterGlad

Båda skriver at det er antalet avkommor i avel som räknas, og det holder jag med i, men hur många er för mycket? Var går grensen for er?

Hur kan man veta hur många kullar en hane har, om inte alla avkom och kullar er registrerad i t.ex Pawpeds, og uppfödaren inte talar sanningen om antal kullar?

Addiction
0

#3 Jag tror det kan vara svårt att veta att en hane är matadorhane innan det är "för sent". Om en uppfödare ljuger om sina kullar så tror jag bara att man kan få reda på det via "rykten", och vi vet ju hur fel de brukar vara :/

Ja du, det är inte lätt. Man kanske bara ska försöka vara noga med sin efterforskning på katter man köper och hanar man lånar osv? Att man kanske ringer till uppfödare som ägt kattens hane och hona, men det känns också väldigt udda på något sätt.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

raggorgeous
0

1. Ur avelssynpunkt är det så klart de avkommor som går vidare i avel.

2. Man kan väl tyvärr inte göra så mycket mer än att välja att inte ha denna katt i mina katters stamtavlor. Man kan ju även kontakta uppfödaren och ifrågasätta det hela.

3. Det minskar ju avelsbredden helt klart! Trist då en katt finns med i MASSOR med stamtavlor. Varken hanar eller honor bör gå i avel för länge.

4. NEJ!

5. ja

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

GunBertus
0

# 3

Det finns ingen generell gräns och det kan man heller inte sätta. De som går i avel, kanske inte alls används som det var tänkt från början.

ja, det är svårt det där..

Kattungar väntas hos GunBertus

Fyrpihls
0

Mycket svårt det där…Glad

Jag tycker också att antalet avkommor i avel spelar roll… Det är ju bättre tror jag att tex hålla en hane fertil kortare tid för att sen arbeta vidare på en avkomma därefter..

Sen är det klart att en mycket bra hane är bra om han blir använd också.. och inte bara går "till spillo" eller vad man ska säga..

Men såklart i begränsad omfatting.. sen är det ju bra med så många olika kombinationer som möjligt..

Sen beror det ju på hur många katter det är i avel totalt.. det är ju lite det som spelar in också, för om fem hanar går i avel efter samma hane i en liten ras så är det ju mycket medans det är lite i en stor ras, det beror ju helt på..

En komplicerad fråga det där.. men som sagt… sunt förnuft…

Evenstars
0

Måste hålla med Unni mycket komplex detta…

1. Jag tycker också, som många här, att antalet som går i avel efter hanen har betydelse. Sen tycker jag också att det är bra om en mycket bra hane blir använd men att man tänker på kombinationerna och väljer klokt vilka som ska gå vidare. Däremot, att absolt inte överanvända hanen.

2. Ja du Silje…försöka prata med uppfödare…?! Tror detta är svårt.

3. Kopplar denna tillbaka till fråga 1)…i begränsad mängd i en ras som lämnar utrymme för lite fler kullar på en bra hane kan det bidra mycket medan med en sämre hane…förstöra så mycket.

4. Nej!

5. Tja!

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------