Titlar och kastrering
Hur är det om en fertil katt tar olika titlar, och sedan kastreras? Förlorar hon allt eller hänger titlarna kvar?
Säg att min lilltös skulle lyckas knipa ch medan hon är fertil, och när hon sedan kastreras, hur blir det då?
Vad hänger med, och vad "försvinner"?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Alla titlar hänger med, men eventuella cert hon tar över titeln (innan hon når upp till nästa) förloras när du kastrerat henne. Dvs ifall hon blir Champion och sedan tar ett CACIB och sen kastreras, så får hon börja om med CAP etc för att ta sin Premier-titel.
Skulle hon bli Champion och sedan kastreras och ställas till Internationell Premier t.ex så kommer hon sedan heta CH & IP S*xxxx etc. :) Eller om det är IP som kommer före CH, minns aldrig.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
Lite osäker om jag förstår frågan helt korrekt, men jag chansar. Då hon sen kastreras måste du "börja om", dvs du tar CAP istället för CAC och på samma sätt med CAC så när du får tredje CAP blir hon Premier (P), motsvarigheten till en fertils Champion. Sen får du fortsätta utifrån det.
Däremot har hon ju blivit Champion som fertil och DET kan ju ingen ta ifrån dig.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
# 1 Såg inte ditt innan jag postade och din förklaring var bättre :D
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina
ingen kan ta ifrån dig ett Ch.. eller nåt annat heller för den delen..
men de kan få långa och mycket jobbiga namn att säga om de viner mycket.. speakern vrickar nästan tungan av sig när de ska läsa upp en välmeriterads katts namn.. hi hi, men det är ju ett kärt besvär..
# 4 Ja OCH speakern ska man tänka på! tycker jag ;))))
S*Evenstar's
Christina
#4 och #5. Tack för att ni tog upp det, vet precis vad jag ska leta efter för katt i framtiden, en finsk katt, gärna med ett totalt outtalbart namn, och långt ska det vara också.

Och självklart, henne ska jag ställa på varenda BJK-utställning som kommer arrangeras… 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...