Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 4449 ggr
auroraborealis
2010-04-23 13:07
0

fetsvans

Jag har hört att det bara är fertila hanar som har fetsvans. Jag har en kastrerad hane som har fetsvans och har fått det efter kastreringen. Han kastrerades vid 5 månaders ålder pga starka drifter och hade då en honkatt som fick bekymmer av honom så han kastrerades tidigare.

Tips hur få ordning på en fetsvans??

Raggedydoll
2010-04-23 13:16
0

Jag använde YES diskmedel på min hona och efteråt tvättade jag av svansen med katt schampoo. Hon har inte haft problem sen dess :)

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

David
2010-04-23 13:24
1

Vad jag har fått höra så är Yes en kortsiktig lösning, oftast återkommer fetsvansen igen.

Puder, kamma, puder, kamma osv eller galltvål, det är två råd jag fått ifrån ett pälsvårdsproffs =)  (eftersom jag tydligen har en tjej som riskerar fetsvans)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

auroraborealis
2010-04-23 13:29
0

Vad är det för puder?

David
2010-04-23 13:44
0

#3. Det går bra med vanligt barnpuder, se bara till att det inte är parfymerat.

(pratade fetsvans i förrgår, så det är väl det enda området jag just nu känner mig riktigt hemma på Skrattande)

// David

auroraborealis
2010-04-23 13:52
0

just nu använder jag ett puder från Gimpet och gjort som du sakt pudra och kamma flera gånger. Tyvärr har pudret slutat säljas för det var ganska dyrt, jag använde det på min perser för hon hatade vatten. Tack för råden då fortsätter jag som jag gjort.

David
2010-04-23 13:57
0

#5. Du kan läsa lite mer om olika preparat och hur du kan göra på http://www.swecat.com/Katt/Fettsvans.

Texten är skriven av en väldigt erfaren uppfödare tillsammans med ett pälsvårdsproffs =). Både Katrin och Eva kan säkert ta hem det pudret du vill ha, om det bara tillverkas. Allt som finns lyckas de trolla fram =)

// David

Christelle
2010-04-23 14:05
0

jag har själv haft detta problem och nu har jag iaf hittat något som funkar superbra på min hane med kraftig fetsvans.

Inför utställning gör jag följande:

1. Kaolinumpuder här jag på i fetsvans området 3 dagar i följd före utställningsbadet.

2. Använder Goop Orginal på fetsvansområdet i samband med badning

3. Använder Deagrease schampo i samband med badning efter Goop.

Har din hane inte kraftig fetsvans så kan Kaolinumpuder och Deagrease schampo räcka.
Dessa produkter finns alla köpa på denna sida:
http://www.welcome-to-anju.com/prodsv.htm

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Limin
2010-04-23 14:11
0

Jag använder Groomer´s Goop till svansen… nu har Colin aldrig haft någon riktig fetsvans utan jag använder den för att verkligen få bort all fett inför utställning. Men, den fungerar… fick detta tips av min uppfödare.

http://www.midwestgrooming.com/image.php?productid=16233

Denna är den stora burken… jag har en på 396 ml och den kostade 89 kr.

Man sätter denna produkt på torr svans (får in den ordentligt i svansen) och låter den verka en stund, sen brukar jag skölj av med lite utblandad yes också. Och sen schamponera osv.

auroraborealis
2010-04-23 14:47
0

Tack alla rara för era svar!!

Sprattelkattens
2010-04-23 15:24
0

Jag brukar använda Kaolinumpuder och Anju-Beauté Deagrease på fetsvansar. http://www.welcome-to-anju.com/prodsv.htm

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Snowdollz
2010-04-23 17:28
0

Jag brukar använda Groomers Goop och Anju-Beauté Deagrease vid bad. Om kisse har mkt fettsvans krävs oftast några behandlingar, men sedan behövs det bara underhållas lite då och då.

Yes undviker jag eftersom det bara gör saken värre i det långa loppet.

Lottis-Gottis
2010-04-23 18:45
0

Jag har en Perserhona som får fetsvans.

Jag använder oparfymerat barnpuder och sen kammar.

Vid bad så Yes

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

bebble
2010-04-23 20:31
0

Vi använder Sjöbogårdens svan och man balsam som du kan köpa på ÖB

kanonbra på "våra katter"

Omorose
2010-04-26 10:26
0

Jag har noll erfarenhet av fetsvans men undrar en sak.. När ni använder degrease produkter så som goop och yes, ökar det inte talgproduktionen som det gör hos människor? Alltså att huden retas och producerar mer talg för att kompensera det man tar bort?

Fast om man gör det strax innan utställning så hinner det väl inte tillbaka.. hm men bara en tanke…

David
2010-04-26 10:59
0

#14. Du har så rätt så… "Vanliga" goop och Yes är kortvariga lösningar.

Den speciella goop-varianten för djur ska däremot vara långsiktigt, påstås det. (har ingen erfarenhet själv av det än)

Just goop ska man sedan inte använda allt för ofta, max 1-2 gånger per år för att inte slita och skada pälsen för mycket.

// David

sturee
2010-04-26 12:57
0

Hur ser fetsvans ut..?

auroraborealis
2010-04-26 23:02
0

Har tyvärr inget foto, för jag lyckades få ordning på svansen. Kan likväl vara jag som slarvat vid sköljningen då jag badade katten. Men vet andra kastrater som fått fetsvans och var nyfiken hur man går tillväga. Jag fick nog bara lite panik, får avvakta hur det blir.

Jag använde puder och kam och upprepade behandlingen några gånger.