Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 2203 ggr
Heros
0

Rumäniens standardändring

Här är Rumäniens standardändrings förslag  //Åsa

Svidjas
0

Tolkar jag rätt om jag förstår att detta under mitted innebär att den vita "linjen" kan vara bruten? "White stripe extends from the bib and runs down the underside between the front legs to the base of the belly."

http://www.svidjas.se

FunHouse
0

Nä, det tror jag inte, jag tror base of the belly är där magen börjar. Jag tror det är för att testiklarna på hanar ibland kan vara färgade och står det att strimman ska vara ända till svansen så skulle ju en färgad testikel vara en bruten strimma. Jag tror det är därför som man ändrar till base of Belly. Men detta är bara vad jag tror.
Åsa kan säkert svara på det bättre.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Svidjas
0

Ah ja det lät ju en aning bättre, vill gärna ha kvar en obruten strimma.

http://www.svidjas.se

Denna kommentar har tagits bort.
Ragstars
0

Jeg kan kanskje komme med noen kommentarer her, nå som jeg har litt tid til overs, og har lest gjennom båda forslagene mange ganger i løpet av helgen:

Når det gjelder det Rumenske forslaget på mitted:

Det som er understrøket, ønskes strøket i teksten, og kan få katastrofale følger for våre mittedkatter med bles, som stilles ut i dag.

Spesielt vil jeg nevne denne setningen:

Narrow white stripe/marking is allowed on the muzzle as long as it follows the median line down into the chin

Dette ble godkjent på FIFE's GF i 2006, men ønskes nå å bli tatt bort av Romania.

Points (except paws) well defined and in harmony with the body color.  Body colour is to be a shade lighter than the point colour.  White chin, with or without a white stripe/marking(s) on the bridge of the nose up to the forhead.

Narrow white stripe/marking is allowed on the muzzle as long as it follows the median line down into the chin.

White mittens on the front legs; white should cover all metacarpals (toes) but not extending past the carpuls (wrist joint) on front feet; the hind legs should be completely white at minimum up to the heel and at maximum to the middle of the thigh; one or two small coloured spots tolerated on back of legs.  

White stripe extends from the bib and runs down the underside between the front legs to the base of the tail belly.

Dette vil bety at katter som f.eks

(N) Dixiedolls Valentino

S* Heros Rosena og

AC's nye SUPERSNYGGA import Bella -Mi (!)

ikke vil kunne tilfredsstille standarden for fremtidige utstillingskatter pga. sin hvite markering på sin "muzzle", altså under nosen.

Ei heller de mitted eller bicolour kattene som har fargede tredeputer, da det, ifølge forslaget, ønskes at tredeputene skal være helt rosa, og ikke fargede.

Jeg vet at et par av Skandinavias mestvinnende ragdolls har en farget tredepute. Det ville være synd at en katt med så mange BIS skulle bli diskvalifisert for utstilling…

Jeg kaster kanskje en brannfakkel her nå, men det er synd at så få andre har kommentert dette.

Likevel er det noen som støtter det rumenske forslaget, og går imot Norges forslag pga at det er blitt satt begrensninger på blisset til bicolouren på den ene siden.

Hvis ikke dette forslaget inneholder sterke begrensninger på våre katter, så vet ikke jeg…

FunHouse
0

Usch ja, vad tråkigt det skulle vara om det gick egenom.

Men jag har reagerat på detta också:

"White mittens on the front legs; white should cover all metacarpals (toes) but not extending past the carpuls (wrist joint) on front feet; "

Visst betyder detta betydligt högre mittens tassar än vi vill ha, för Norges förslag är väl högst till metacarpals?

Det betyder ju att dom med mindre vitt som täcker precis alla tår inte passar in? Eller tyder jag detta fel?

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Ragstars
0

Slik tolker jeg det også…

Og enda e ting når det gjelder bicolour:

The colour should be no less than 1/3 and no more than 2/3 on the body.

Dette er mycket uddig… Hva skal reknes med som färg her? Skal svans och huvud og ben reknast med inn i denne fordelingen?

Og sist men ikke minst…Det settes begrensninger for ryggflekker:

Allow for small white patches on the back.

Hva er "small?" Hva med dom vacra ragdolls som stilles ut i dag, som har "medium"! ryggfleckar? Dom blir ju uteslutat!

…Vet det var en tråd her på forumet om vakcra ragdolls med ryggfläcker. Skal inte disse ragdolls få vara med at tävla?

Deler av Rumaniens förslag er bra, men något av det om skrivit kan jag inte stå för alls…

Hva tycker ni andra??

Det sitter ju många raggisfantaster her inne, som både skal ställa ut sina ragdolls och ska driva en uppfödning, og jobba mot en standard, och enda er det så få som kommenterar i denna tråden?

FunHouse
0

Jo, det hoppas jag verkligen dom får. Jag älskar ryggfläckar. Jag skulle vilja att Ragdolls med mycket vitt också fick tävla. Det finns så många fina midhighwhite bicolour, som ändå inte har vitt på öron, som jag tycker skulle få vara med.

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Ragedys
0

Er det ikke meningen at det skal være hele katten. I forhold til fargefordeling? 1/3 skal ha farge? Da er det jo fargen i helhet som skal telles. Og da blir det vell omtrent det samme i forhold til ryggflekken. Man ser helhetlig på hvor mye farge katten har på kroppen.

Da jeg var på ragdoll utstillingen i sverige, kaller det den selv om det var andre raser der…så snakket dommerne om at man skulle ha fått en egen avls klasse, for å vise frem hva man har hjemme og bruker i avl. Og samt i forhold til flere klasser i forhold til hvor mye hvitt de har på kroppen, deriblandt hvit på øret. Om det blir får tiden vise. Men så mange ragdoll vi har i dag, så må vi vell begynne å terpe litt på hvordan fargefordelingen på kattene er. Dette er ikke noe jeg sier fordi jeg sitter med rett fargemessige katter. Kan vell helst ikke stille noe som helst. Men siden vi har jobbe så mye med å få frem typen på ragdoll, så må man vell tenke mer og mer på hva som skal stilles ut.??? Men tror at dette er noe man kan diskutere så mye man vil. Jeg mener at det er dommerne som bør dra på et "ragdoll seminar", bli enige om hvordan man skal dømme ragdollen vår. For når man står å hører på hva de mener om kattene våre på en utstilling, så er det stor forskjell fra det ene dommerbordet til det andre… Noe går for typen, ingen flekker på bena. Andre igjen ser på den fantastiske blåfargen på øyenene og ikke de mange flekker på bena. For det irriterer meg stort på utstilling, man står der til slutt og skjønner ikke noe som helst. Så enighet uansett standar, så tror jeg ikke at dommere kommer til å se likt på kattene. De gjør det ikke i dag og hva skal til for å få de til å gjøre det i " morgen"????