Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1291 ggr
CallaMej
0

Importregler ändras fr.o.m 2012

Detta med import igen, eftersom reglerna ändras fr.o.m i sommar (men börjar gälla from år 2012) tänkte jag att det kan vara intressant. Här kan du läsa mer, dvs hela förslaget.

"Om den föreslagna förordningen antas kommer det efter den 31 december 2011 att bli tillåtet att föra in hundar och katter från andra EU-länder och listade tredjeländer tre veckor efter rabiesvaccination utan väntetid och blodprov, förutsatt att djuret är ID-märkt och har ett djurpass.

Införsel från övriga tredjeländer får ske efter rabiesvaccination, väntetid och blodprov för antikroppskontroll."

Förslaget gäller ju icke-komersiell förflyttning av katter, betyder det att de nya reglerna endast gäller när man åker med katten själv då (dvs katten fraktas ej ensam)? För nu när jag importerar min katt som åker själv så måste jag ju använda blankett för komersiell förflyttning…

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Marleene
0

De nya reglerna är nog mest till för att förenkla för sådana som far på semester mm. Borde klassas som komerisiell förflyttning om man köper och katten åker ensam. Åker man och hämtar katten bör det dock kunna gå under icke-komersiell förflyttning. Det är ju logiskt sett en komersiell förflyttning i alla fall eftersom du köper katten, men det kan ju vara svårt att bevisa.

GunBertus
0

elller så är kommersiellt förflyttning om du köper mer än 5 ( är det väl som klassas som handel?)

det är ju inte kommersiellt att köpa en till sig själv?

ja jag vet inte faktiskt

Kattungar väntas hos GunBertus

Evenstars
0

# 2 jag lurar nog på att det är som Ulla säger…det som tidigare kallades handelsvara för kommersiellt syfte, dvs sälja vidare. Jag sitter på mobil och ids inte gå in på länken nu för att se om det stämmer.

Jag vet att JBV pratat om att släppa på karenstiden för rabies från EU-länder på 120 dagar och kanske är det ju det de tänker göra, hoppas kan man ju i allafall :)))

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Marleene
0

#3 Stämmer nog som du säger. Komersiell är nog i syfte att sälja vidare när jag tänker efter…

Har också hört att JBV har planer på att förenkla import och resor inom EU. Var någon intervju med någon från SVA som pratade om detta på tv för ett tag sen. Hon var oroliga för att vi skulle börja få in rabies i sverige igen på grund av dessa planer eller nått.

Denna kommentar har tagits bort.
Evenstars
0

# 4 Kan säkert få negativa effekter och rabies eller dvärgbandmask vill vi inte ha!!! :(

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------