Vaccinations fundering
vill även lägga den till hälsokomitteén..
varför ska våra små kattungar vaccineras 2 ggr? varför vaccinerar vi överhuvudtaget vid 8 veckor redan?
Iom att ungarna diar då så bryts vaccinet ned av mammans bröstmjölks immunförsvar och därför vaccinerar man en gång till innan leverans..
varför i hela friden väntar vi inte vaccinera ungen tills den är "di-fri" alltså från ca 11 veckor..då räcker det ju med en gång"
nu säger jag givetvis inte detta för att jag ska spara en vaccinationsspruta, utan jag tycker det är omänskligt (okattsligt:)) att ge en liten unge en spruta 2 ggr i denna lilla kropp, kanske därför det blivit så många fler reaktioner med allergier, immunförsvarssjukdomar ( FIP) mm?
jag vill med detta inlägg verkligen ha ett rimligt svar från någon bättre vetande och som sagt, jag tycker gott att klubben kan ta upp det och ställa någon till svars, en veterinär eller forskare eller likvärdig..ska jag maila in detta också eller räcker det jag lägger frågan här- ni som är med i hälsokomittéen?
Kattungar väntas hos GunBertus
Bra och intressant fundering, Ulla. Skicka frågan till hälsoansvarig (mig om du syftar till SRC) så ska jag beakta frågan tillsammans med de andra i hälsogruppen, då denna är tillsatt.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Susan Little pratade om detta bl.a. och visade lite diagram med kattungens antikroppar från födsel till flytt ungefär. När kattungen föds producerar den inga antikroppar själv alls, medan den får massor via mammans mjölk. Allt eftersom veckorna går så sjunker antikropparna i mammans mjölk snabbt, och ganska snart är antikropparna på en så låg nivå att kattungen riskerar att stå utan skydd. Det tar sedan ganska lång tid för kattungens eget immunförsvar att komma ikapp.
Hon menade snarare att det finns argument för att vaccinera ÄNNU tidigare än vad vi gör, redan innan 6 veckors ålder. Utomlands har de vaccin som kan tas via droppar i näsan och det kan ges jättetidigt.
Själv vaccinerar jag vid 9 och 12 veckor, jag försöker vaccinera så sent som möjligt.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

#2 Jag lyssnade också på Susan Little när hon sa det.
Låter förnuftigt tycker jag.
Jag vaccinerar också vid 9 och 12 veckor.

We have often those discussions about vaccinations and vaccination age in Finland.SRK demands that kittens have to have two vaccinations before they move to their new owner.So it means 8 weeks and 12 weeks age if kittens move at 12 weeks age..EVIRA recommends that vaccinations should happen in 12 weeks and 16-20 weeks age..most veterinarians follow Evira recommendations and some refuse to vaccinate kittens under 9 weeks..I have seen the worst case what happens to a kittens immune system after early vaccination 8weeks..Regular vaccinations to show cats are also overloading their immunesystems for years are these yearly vaccinations making our cat friends life shorter?someone told me that average age of a show cat(meaning that the cat goes to cat shows all the time regurlarly)is 7 years..I want to keep my cat friends for longer than 7 years..it is too short life for a cat.Ofcourse cat shows are stress makers and stress shorters life also..but going back to the vaccinations with kittens..I vaccinate kittens 9weeks and thirteen weeks I mean ragdolls,bu my birman litter the next one I will vaccinate 12 weeks age the first time..because I lost my last survived birman kitten because vaccination caused that kittens immune system got serious problems and after fighting for her life she had to put to forever sleep :(I also could keep kittens up till 16 weeks of age but kitten buyers are not that happy to get their pets that old..they want to get the kitten 12-13weeks age..

det lä toppen med 12 veckor och sen nästa med nya ägaren ( som med hundar) vid 16-20 veckor..
det är så lätt att trampa i gamla fotspår och fortsätta som man alltid gjort, men ibland måste man stanna upp och ifrågasätta varför också…fast det är ju enklast att bara köra på.)
men, som sagt- hälsorådet får gärna ta upp detta:)

#5 Är det inte smartare att gå via din Sverak-klubb om du vill få till en ändring i vaccinationsreglerna? Eller ville du bara ha mer information om effekterna av vaccinet?

jag ville bara ha igång en diskussion om det är ok för dig..

#7 Hm va? Jag trodde det var diskutera vi gjorde, gav bara ett tips! Men om det stör dig så kan du bortse ifrån mitt deltagande i diskussionen…
Allas åsikter och funderingar är välkomna och intressanta! Det är inget hinder att frågan tas upp i de egna klubbarna också.
# 5 Vi ska absolut ta upp frågan i SRC men jag vill fortfarande få ett email angående detta (om det nu var SRC du syftade till, Ulla). Finns en anledning till det även om jag förstår att du tycker att du nu ställt frågan här.
Alla hälsofrågor kan vara mycket viktiga och jag vill därför samla alla på samma ställe så ingen faller mellan stolarna utan att de i så fall aktivt accepteras eller aktivt avvisas.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
INtressant fråga - hoppas den förs vidare!!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Vaccinerar vid 8 veckor och kan absolut tänka mig att vaccinera ännu tidigare om forskning visar att de skulle rekommenderas. Var på Susans Littels föreläsning (som verkade väldigt kunnig i området) och hon visade som Erica skrev innan hur kattungarnas skydd som de fått via mamman minskar drastiskt vid 5- 6 veckor(kan minnas fel). Det är som med bäbisar de får stt vaccintationsskydd via moder under gravidet som räcker /skyddar viss tid. Sedan måste vi vaccinera så de aktiverar sitt eget immunsystem och de måste ju upprepas för att ha en långvarig och fullstädig effekt. Amningen har en skyddande effekt dock ej antikroppar mot sjd vi vaccinerar mot de får de via placentan och skyddar en begränsad tid.
Jag tycker det är en väldigt intressant fråga Ulla tar upp. Jag kan tänka mig att vaccinera både tidigare och senare eller fortsätta som nu, bara det är det bästa för kattungen.
Nu vaccinerar jag första gången vid 8-9 veckors ålder, och sen några dagar innan 12 veckor.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

jag kanske ska bege mig hit:)
Herrgårdskliniken AB | Nystorps gård, 578 91 Aneby
Grundvaccinering: Kattungar 2 gånger med 3 veckors intervall från 9 veckors ålder. För katter som är äldre än 12 veckor räcker det med en grundvaccination.

hittat mer..
Skillnader mellan levande och avdödat vaccin
Det finns viktiga principiella skillnader mellan levande och avdödade vacciner. För avdödat vaccin behövs upprepade injiceringar, för att sätta igång det immunologiska minnet mot vaccinantigenet. Mikroorganismerna hos levande vacciner däremot förökar sig i värddjuret och den effektiva vaccindosen förstärks. Därför behövs endast en dos för att ge fullgod immunitet. Andra skillnader är att levande vaccin är mer effektivt men kan medföra en risk för kliniska symtom medan avdödat är ofarligt i det avseendet men inte ger lika bra skydd.
Jag har tidigare vaccinerat första vid åtta veckor o sen vid tolv.
Nu med den här kullen så rekommenderade min veterinär att ge första vid 10-12 veckor.
Detta pga att om de får vaccinationen medan de fortfarande har kvar antikroppar från mamman så gör den ingen nytta alls.. dvs den första vaccinationen blir bortkastad, både pengarna o vaccinationsåtgången o det hjälper heller inte till att få nåt skydd.
Enligt honom så är det alltså så att för att ungarna ska ha nytta av vaccinationen o vara skyddade så ska de ha första tidigast vid tio veckor o sen en andra tre-fyra veckor efter det.
Då får man ju antingen senarelägga leveransen, alternativt överlåta andra sprutan till köparen.
Jag vaccinerar vid 9 och 12 veckor, på inrådan av min veterinär…
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !

#15 Jag har hört detsamma och jag vaccinerar vid 10 veckor och den andra vid 13-14 veckor.
Det går ju inte att överlåta den andra vaccinationssprutan till köparen om man är Sverakansluten, då kattungen måste vara fullvaccinerad vid leverans.
Jag tycker det funkar bra att leverera vid 13-14 veckor istället för 12.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#17 Jag gör precis på samma sätt med vaccinering som Lena. Levererar vid 14 veckor tidigast. Köparna har haft inga problem med det.
Tuija
Jag vaccinerar första gången vid 9-10v v och andra vid 12-13v..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/inlaga%20Uppf%C3%B6dning_stambokf%C3%B6ring.pdf
sveraks stadgar, gröna boken… under rubriken "Försäljning och flytt av kattungar"
"Kattungar får inte flytta till ny ägare (hem) innan de är 12 veckor gamla och har blivit fullvaccinerade
mot kattpest kattinfluensa/kattsnuva, såvida veterinär inte föreskriver annat.
En veterinär förespråkade en vaccinering, vid leverans när kattungen skildes från sin mamma och
inte diade mer. Det finns ju fler veterinärkliniker som förespråkar det. Så enligt Sverak är det sådeles
inte fel?!

satt och surfade lite nu när jag jobbat natt och fann denna tråd på Mainecoon kattens forum…
intressant diskussion:)

Jeg vaksinerer bare ved 12 ukers alder, annet trengs ikke ifølge våre veterinærer 

Jeg vaksinerer også mellom 11-12 ukers ålder. Vi har inget krav i NRR's stadgar om at kattungen skal vaksinerast två gonger innan flytt, så lenge katten inte skal utomlands. Da krevs det også chip. (Vi har også krav om at katten ska vara chippat innan den er 10 månader)
Jag rekommanderer alltid mina kattungekjøpere at revaksinera kattungarna 4 veckor etter første vaccin, och det har aldrig varit någon problem med dette.
Er kattungen kvar hos meg til revaksineringsålder, altså 15-16 veckor, revaksinerer jeg selvklart själva.
Våra veterinærer rekommanderer også at vaccinera ved ca 11-12 veckors ålder.
Tråkig at det skal vara så stor skilnad i Norge og Sverige, og at SVERAK och NRR inte har samma stadgar.
Jeg vaksinerer også ved 11-12 ukers alder og ber mine kattungekjøpere om å ta neste ved 16 uker .