Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 6169 ggr
ItchyKoo
2008-10-02 23:40
0

Vattenfontäner

Jag har precis fått hem och startat igång min Drinkwell Platinum som jag beställde på internet för några dagar sedan Glad Hittills får man väl säga att jag är nöjd, den låter verkligen inte mycket och verkar hyfsat lättskött. MEN, redan efter ett par minuter hade jag massor av vatten runt om fontänen för min Sissi blev helt lyrisk och började leka med strålen!! Nu hoppas jag att det bara är nyhetens behag för det känns lite opraktiskt att ha en hel sjö inne i "kattrummet" Obestämd

Någon annan som har erfarenheter av vattenfontäner, positiva och/eller negativa? Måste ju säga att denna modell var lite dyr, nästan 700 kr, så jag har höga förväntningar Flört

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

Rosino
2008-10-03 00:07
0

Jag har en Drinkwell, men den tidigare modellen. Mina katter leker inte med vattnet, men de tycks tycka om att dricka ur den. De flesta dricker direkt från strålen, inte från skålen.

Denhär modellen är lite jobbig att rengöra pga att det finns skarpa hörn där smuts lätt fattas. Kanske borde jag skaffa specialrengöringsborstar. Kanske det är förbättrat i Platinum-modellen? Jag har funderat på att skaffa en sådan också, men ännu har det inte blivit av.

CharmingRags
2008-10-03 01:12
0

Vi har också en Drinkwell Platinum och är helnöjda. Katterna tömmer den på en eller två dagar (5 st och de har skål på annat ställe oxå!) och vi har bara ett underlägg under. Det var lite blött när senaste kullen var 11-12 veckor men de vuxna katterna sköter sig. Glad

Jag kan hålla med om att den är lite svår att diska men det funkar.
Pröva att ställa den på en bricka med kanter på så slipper du kanske sjön på golvet.

Good luck!

ItchyKoo
2008-10-03 01:23
0

Ja nu har iallafall Filippa fattat galoppen, hon har druckit direkt ur strålen två gånger Glad Sissi verkar ha lugnat ner sig lite men hon har nog inte fattat vad den är till för riktigt… 

Vet inte hur den är att diska ännu, men den ska ju vara en förbättrad version av den första Drinkwell så förhoppningsvis har de tänkt mer på det där. 

Ja jag ska testa med en bricka under, men som tur är har vi iallafall plastmatta i rummet där den står, hade varit lite jobbigt med trägolv…

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

MariaP
2008-10-03 13:27
0

Var på internet beställer ni era vattenfontäner?

Singo-Torpet
2008-10-03 16:47
0

jag har 2 olika en som är som en boll med en liten fontän på.. meningen är väl att dom ska dricka direckt från bollen, ingen skål bara en liten glipa runt om att dricka i, ingen risk för att de skvätter ut allt vatten, men hur jobbig är den inte att ta isär och diska.. så den står i förådet, införskaffa mig en ny som är som en ränna ner och en stor skål delux frech flow står de på, supper bra, lätt att fylla och hur lätt som helst att göra ren med vanlig diskborste… köpte min första på nätet den andra på zoo, men vet att BECAT heter dom så? som är på utställningarna säljer likadana.

Dreamdolls
2008-10-03 21:34
0

Halloj!

Känner så väl igen det där med att de leker med vattnet så det blir sjöblött runtomkring. Men i mitt fall så var det en av katterna som tyckte hela själva vattenfontänen var så jätte rolig så det bara sprutade runt vatten överallt och vi har ju dessutom trägolvRynkar på näsan så det funkade ju inte så bra. Men jag löste det med en bricka under och nu leker de inte med den längre utan bara dricker allihopa.

Det var nog lite nyhetens behag att leka med den för mina kissar. Så det lugnar nog ner sig även för din Sissi också ska du se SkrattandeFlört

/Nina

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

ItchyKoo
2008-10-04 16:27
0

# 6 Ja nu har Sissi slutat leka med den redan, och de dricker bra från den båda två :-) Jag är jättenöjd!

# 4 Jag köpte min fontän från Huveröds.

Min modell rymmer förresten 4,7 liter vatten, bra storlek om man har flera katter!

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

Ragstars
2008-10-04 17:50
0

ItchyKoo> Hva er forskjellen på Drinkwell Platinum (Den du har) og "vanlig" Drinkwell?

Jeg vet ikke hvor mange som selger den her i Norge, men jeg fant noen som selger Drinkwell med diverse tilbehør:

http://www.chetilas.no/default.asp?page=225

Jeg vurderer også å gi mine katter en Drinkwell i julegave, siden vår Cat-it, som vi har hatt i 3 år, nå har gått av med pensjonFlört

Hva er forskjellen på Drinkwell, Fresh Flow og Cat-it?

Erfarenheter?

Er de enkle å diska?

Kan man ha dem i diskmaskinen?

Hvor ofte må filteret byttes ut?

Lager de mye lyd?

raggorgeous
2008-10-04 22:16
0

hallå

jag har CatIt vattenfontän.. den blå med en genomskinlig bubbla som det rinner vatten nedför.

Katterna älskar den och dricker både från lilla skålen och från bubblan… Den är lite jobbig att diska för man måste "skruva" isär hela, men det är det värt för katterna älskar den som sagt.

Den låter lite då vattnet börjar ta slut så se till att det inte går ner till under 2/3 vatten.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

raggorgeous
2008-10-04 22:16
0

http://www.zoosajten.se/pub_images/large/catit_1851.jpg

är länken till min vattenfontän..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Wonderdolls
2008-10-05 01:58
0

#9 Jag har också en sån katterna älskar den Glad!! Håller med katterna är värda att matte och husse få lite extra jobb att diska Flört!!

MariaP
2008-10-16 18:15
0

Jag köpte en CatIt när Djurmagazinet hade kampanjpris (ca 250:-). Katterna älskar den! Dom har både vatten här i och i en vanlig vattenskål men dom föredra helt klart CatIt.
Jag tycker att den är lite högljudd men vad gör man inte för sina underbara små kissar.

Ni som provat både CatIt och Drinkwell: Är det stor skillnad på hur högljudda dom är?

Singo-Torpet
2008-10-16 19:28
0

#12 stor skillnad… ja kan säga att min blå bubbla eller vad de nu ska föreställa (CatIt) låter som bara den och svår att diska så den åkte ut ganska snabbt hos oss, drinkwell är både tystare, jag tänker inte änns på den så tyst tycker ja den är och mycket lättare att diska. Mina katter tycker dessutom drinkwell är roligare att dricka ur, de dricker iaf mera vatten nu.

GunBertus
2008-10-16 22:10
0

Jag hade en CatIt vattenfontän men gillade den inte alls. Vi har egen brunn här på landet och det blev väldigt fort äckliga beläggningar på den.

Jag köpte mig en Drinkwell senare, precis värdelös den också tyckte jag, den lät som ett vatten fall hela tiden och jag blev bara kissnödig av ljudet:)

Sen köpte jag en Petmate, suverän-låter ingenting alls och katterna gillar den skarpt. Man ska bara tänka på att rengöra den lilla motorn (eller vad det heter) ca 1 gång varannan vecka, annars börjar den låta ganska mycket.

Kattungar väntas hos GunBertus

Omorose
2008-10-31 23:01
0

Jag har alldeles nyligen skaffat mig en Petmate freshflow "deluxe" (flashigt namn) , det som är sk deluxe är väl att den är svart och krom =P

Den är på 1,5 liter (känns dock som om den rymmer mer) och fungerar utmärkt, låter ingenting alls och katterna tycker om den. Den kostade 570 nånting på djuraffär, den finns även på www.swecat.se för runt 600 tror jag, med frakt.

Singo-Torpet
2008-10-31 23:06
0

jag har blandat ihop drinkwell med petmate freshflow.. jag har oxå en petamate och tycker det andra 2 varianterna var totalt värdelösa om ja ska vara ärlig.

Singo-Torpet
2008-11-01 18:11
0

#15 min heter deluxe men jag har en vit så de måste var nå annat då.. men vad vet ja inte? jag har de största varianten finns 2 olika tror ja.. ja köpte min för 650kr men de var nog dyrt de, för min vän köpte sin av becat´s på utställning för 520 och då ingick 2 nya filter med-

Ragstars
2008-11-01 19:05
0

Da har iallefall jeg bestemt meg for å kjøpe en sånn:

Petmate Deluxe Fresh Flow Stainless Medium

Petmate Deluxe Fresh Flow Stainless Medium

Min Svigermor er i USA nå, og jeg håper hun finner en til meg der:)

Slike koster nesten 1000 kr her hjemme, mens "over there" kan man få den for 250 kr…

Singo-Torpet
2008-11-01 19:17
0

okej.. de låter ju toppen med bara 250kr, min är likadan men den är vit/blå.. den där såg ju lyxigare ut..

Omorose
2008-11-01 19:23
0

#18 Det är den där jag har, den är toppen. Om man har många katter är den kanske lite liten..men man får ju bara fylla på oftare, eller köpa fler än en ;)

Den låter inget alls, bara man ser till att det är gott om vatten i den, annars kan motorn brumma lite, och man hör inget rinnande ljud :)

Sen är den snygg..

Marie77
2008-11-01 20:47
0

Jag vill oxå köpa en!! Vet bara inte vilken jag ska välja nu…

FreshFlow eller Drinkwell eller Catit? Obestämd

Heros
2008-11-01 21:46
0

Hanna den du har köpt står det ska vara en tystgående stämmer det ? och hör man att det skvalar ?

jag är på jakt efter en ny, har haft CatIt i ett par år nu. Tycker den blir äcklig av allt kalk som blir trots tvätt, sedan vill jag ha en som det är lättare att fylla på vatten.

Hittade en stor Drinkwell till hund det kanske kan vara nåt ? ingen som har erfarenhet av den ?

/Åsa

Singo-Torpet
2008-11-01 23:16
0

#22 min är för hund men dock lika som #18 fast vit, och den skvalar inte de minsta.. kan låta lite när vattnet fylls på, mera bubblande ljud.

ItchyKoo
2008-11-02 21:11
0

# 22 Åsa: Nja, liite skvalande är det väl och motorn låter ungefär som fläkten till en dator, men jag störs inte direkt av ljudet. Har sovit alldeles bredvid den vissa nätter och det har gått bra, någon natt har jag dock dragit ut kontakten för att få helt tyst.

Kanske är Freshflowen ännu tystare, den ska ju vara nästan ljudlös står det…

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

Pussels
2008-12-09 08:02
0

För er som letar efter en billig vattenfontän så kan jag meddela att City Pet i Farsta (Stockholm) just nu har rabatt på sin "Petmate Fresh Flow" (vit 1,5 liter) den kostar bara 195:- just nu :) (ord. 375:-)

Rosino
2008-12-09 08:51
0

Jag köpte förra veckan en Fresh Flow, och har från förr en Drinkwell.

FreshFlowen är betydligt tystare än Drinkwellen, men jag är rädd att den är svårare att få ordentligt ren. Speciellt den transparenta vattenbehållaren misstänker jag blir en utmaning…

Dreamdolls
2008-12-09 12:57
0

Jag har haft min Petmate Fresh Flow nu ett bra tag och är SUPER nöjd!!Glad Den låter istort sett ingenting. Förutom då mer vatten behöver fyllas på, men då blir man påmind FlörtSkrattande

/Nina

Vi väntar kattungar :)

Hemsida:S*Dream Dolls

Svidjas
2010-02-11 04:32
0

Nu har jag med beställt en petmate fresh flow, får se hur den fungerar. :D

http://www.svidjas.se

bebble
2010-02-11 08:29
0

http://www.foderbilen.se/vattenfontan-pet-mate.html

Denna har vi provat och var så bra och tyst att vi har 3 st nu

Hörs inget när vattnet rinner, bara när det är tid att fylla på vatten

Lätta att diska

Christelle
2010-02-16 00:18
0

Jag vill också köpa en men har inte bestämt mig för om jag ska ha en Drinkwell eller en Fresh flow. Jag är dock lite orolig arr mina Coonisar tycker det är extra kul med Drinkwellens stråle vilket resulterar imassa vatten på golvet? Då kanske en Fresh flow är bättre? Men räcker en Fresh flow för 4 katter? Hur ofta behöver den då fyllas på?Drinkwell rymmer ju så mycket!över 4 liter medans fresh flow bara rymmer 1,5. Men det kanske räcker?

vilken av Drinkwell eller fresh flow lättast att rengöra? Vad kostar filtren?
Vart har ni köpt era Fresh flow? Sen vill man ju ha en tyst vattenfontän såklartSkrattande

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Christelle
2010-02-20 12:02
0

Vet nån om det är någon skillnad på den vita fresh flowen och den svarta (förutom färgen och de rostfria inläggen)?

Svidjas
2010-02-20 12:37
0

Den svarta var väldigt högljud…

Ragstars
2010-02-20 17:27
0

#32 högljud??

Da må det nok være noe galt med den, for hverken min eller mine kompisers fontener bråker…

Så lenge beholderen er full med vatten, så skal den ikke være högljud?

Har du prøvd å vrida på den grå dingsen, den som henger fast i pumpen?

Fortsetter den å bråke, så ville jeg reklamerat på denFlört

Willenkatten
2010-02-20 19:46
0

GladÄr fontänerna så bra som det sägs? Gillar katterna att dricka ur dem? Har tänkt skaffa en, men har inte blivit av. Finns så många olika modeller också, så jag har haft svårt bestämma vilken jag skall köpa.

Vilken modell är bäst, dvs gillas mest av katterna…

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Sprattelkattens
2010-02-20 20:09
0

Jag har haft en cat-it, fungerade bra när jag bodde i Umeå och katterna gillade den. Problemet med Öland är att det är så mycket kalk i vattnet att maskinen kalkade igen efter ett tag.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Tody
2010-02-21 09:14
0

Köp en fontän som heter Cat Mate. Den bästa på marknaden tvärtyst mycket! mycket! lätt att göra ren. Katterna älskar den. Har 3 st super bra fontän.

Svidjas
2010-02-21 10:11
0

#33 ok ska jag nog ta och göra, har vridit och vänt på den, fyllt den med så mycket vatten jag kunde få in men den är iaf högljud. Men då ska jag nog reklamera. Katterna älskar den iaf.

Ragluceritos
2010-02-21 12:18
0

Jeg har også Petmate Deluxe Fresh Flow…. Jeg har prøvad Catit før, men det var et mareritt og gjøre rent… Petmate er genial synes jeg…. Har aldri hatt problemer med at den bråker og den er super lett og gjøre ren….

#18 Koster den virkelig 1000 kr i Stavanger for i Haugesund koster den 589 kr.

Blankan
2010-02-21 12:55
0

Hmm, undrar vart mitt inlägg tog vägen???

Denna kan man ju också diska i maskin, vilken är den enda som tål det. Bra med tanke på bakterier osv…..Tungan ute

Marrics
2010-02-21 13:12
0

Jag har 2 Fresh Flow 1½ l. Den äldsta har jag snart haft i 4 år är jätte nöjd. Kör den i diskmaskinen en gång i veckan(ja inte motorn då). Lätt ta isär. Två pack filter ca 49-59 kr.

Min huskatt som var dålig på att dricka innan har verkligen ökat sitt drickande sen den kom in i huset.

Den finns även som 3 l om man vill ha större. Ingen skillnad på färgerna bara lite flottare med svart :-)

Såg på en USA sida att den även finns som ex large.

matowimas
2010-02-21 14:47
0

#36 var finns Cat Mate att köpa?

Tody
2010-02-21 16:20
0

Cat Mate fin att köpa på foderbilen på nätet Bee cats. pris foderbilen 375

Christelle
2010-02-21 20:34
0

Så man kan diska fresh flow i diskmaskinen?

#37 Aj då var den så högljudd?

Helenas-Margit
2010-02-21 22:44
0

jag hade en petmate, men den la av i pumpen, även fast jag gjorde rent den, så det var en besvikelse eftersom katterna älskade att dricka ifrån den..

Neo033
2010-03-21 21:21
0

Måste köpa en fontän nu… Väljer också mellan Pet Mate Fresh Flow och Drinkwell Platinum. Fler åsikter om vilken som är bäst? Glad

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

GunBertus
2010-03-21 23:23
0

jag har petmate och tycker den är kanon..börjar den låta så är det dags att rengöra pumpen genom att plocka isär och skölja av. jag har även behövt beställa lite reservdelar ibland men det var inga problem och kostade inte mycket.

så jag är väldigt nöjd med mitt val

Kattungar väntas hos GunBertus

raggis22
2010-03-22 00:09
0

Jag har också Cat Mate, den är hög, den kostade 488:-

jag prövar Drinkwell men den var inte bra.Glad

Neo033
2010-03-22 18:57
0

#47 Vilken Drinkvell var det och var du inte nöjd med?

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Helenas-Margit
2010-03-22 21:54
1

är det någon som testat den som ser ut som en brunn? den man kan ställa hur många strålar det skall finnas

Neo033
2010-03-22 22:06
0

#49 Jag har läst några tester om den (Drinkwell 360) att den skätter lättare över kanten än de andra drinkwell modellerna…

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Helenas-Margit
2010-03-23 11:54
0

aha, det var ju dumt. för annars tycker jag den är snyggare

Evenstars
2010-03-23 13:01
0

Jag måste säga att cat-it är jättejättebra, bubblan, inte den nya.

Lite jobbig att rengöra men inte farligt. Den rymmer 3 liter, kattungarna kan dricka från den från 6 veckor och den är knäpptyst. Jag har haft min i 2 år.

Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Evenstars
2010-03-23 13:03
0

Jag har provat drinkwell platinum och jag gillar inte den. Den låter mycket och massor av vatten hamnar på golvet hur stor blicka jag än har.

Jag har i och för sig inte provat fresh flow men jag är så nöjd med den jag har att den får vara kvar tills den dör.

Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Silje-Helen
2010-03-23 13:21
0

Jeg har en Fresh flow og er kjempefornøyd med den! Mest for den er tyst, noe Cat It inte var! Cat It fontenen var i tillegg vanskelig å rengjøre og sette sammen syns jeg.

Så både jeg og kattene elsker Fresh Flow fontenen her i huset! Glad

Carrie333
2010-04-04 17:07
0

Använder en helt vanlig vattenskål till min katt. Byter vatten morgon och kväll och det funkar alldeles utmärkt. När jag läser denn tråd känner jag mig lite "omodern" och undrar nu varför vattenfontän till katt är så vanligt. Ska det vara ett bättre alternativ?

Rosino
2010-04-11 11:59
0

Min drinkwell håller på att säga upp kontraktet, så jag tror jag testar en sådan här istället Lucky Kitty

Jag vill hellre ha en keramisk än en i plast, och jag hoppas den är mera lättdiskad än drinkwellen. Risken är ju att man tappar sönder den förstås.

raggorgeous
2010-04-15 13:53
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har köpt CatIt Fresh & Clear och den är oslagbar!!
Kan diskas i maskin och rymmer hela 2 L så det räcker ett bra tag.
Tyst och inget vatten utanför.. :)

Den här behåller jag och vill inte byta!
299 kr och kan beställas på internet, tex www.tassalongen.com www.swecat.se mfl.

Finns även separata filter i 3-pack.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
2010-04-15 13:59
0

#56 OH den såg väldigt intressant ut! Ska läsa mer om den!
Vet du vad frakten kostar?

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Rosino
2010-04-15 14:24
0

#58 Frakten kostar 6,90 euro, men köper du för över 69 euro får du fraktfritt - och den summan är inte svår att uppnå om du beställer fontänen och lite kattmat eller nåt annat smått  Glad

Om man skickar bevis på att man är registrerad uppfödare får man uppfödarrabatt från zooplus oxå.

Jag har beställt en, och hoppas få den denhär veckan, det brukar ta 4-5 dagar.

raggorgeous
2010-04-16 13:48
0

#59 Åhhh då ska det bli superspännande att höra vad du tycker om den! Är den uppskattad så blir det nog en sån för mig med!! :) Lätt att den är lätt att rengöra också och att den inte låter för mycket.

Nej pengar är  aldrig problem att göra av med då det gäller djuren!!
ha ha!!!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Limin
2010-04-28 18:31
0

Nu har jag också beställt en vattenfontän (Cat Mate/foderbilen)… alla våra tre katter gillar att dricka från kranarna… så de lär bli nöjda med en egen fontän Skrattande

Snowdollz
2010-04-28 18:36
0

#57 Har också sådana och tycker de är super! Väldigt lätta att rengöra.