Upprörd!!!
I dag var jag inne på hjemmesiden til en av våre ragdollklubbar, på "ventade kullar", og det jag såg der gjorde meg ganske upprörd, och jag kan inte gjöra annat enn at reagera!!!
Det väntes nu et kull med kattunger etter samme kombinasjon som tidigare, i 2007 har gitt et kull med en HCM-drabbad kattunge, altså en kattunge som dött av HCM, bara 6 månader gammal.
Uppfödaren er fullt medveten om at denne katt dog, och alla obduksjonsrapporter skickades til henne, men den gongen verkade inte uppfödaren at bry seg særlig om dette.
Hur kan en uppfödar velga at gjöra en slik kombinasjon om igjen??
Trodde det lå som et krav at foreldrene skulle vara friska for at få annonsera et kull??
Blir ganska arg, och tycker det er rett at folk her på forumet ska få veta om dette!
Det var intressant. Är föräldrarna helt fritestade eller? DNA + Ultraljud? Gick det att veta om det var mamman eller pappan som "gav" HCM? Uppfödaren kanske tänker att det bara var ett olyckligt sammanträffande? Det kommer väl visa sig denna gången om inte annat. 
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

spontant så låter det inte bra men när man tänker efter :
det finns katter som har dött av HCM trots att de varit ultraljudade u.a och det finns katter som dött av HCM trots att de varit negativa.
jag håller med om att man inte ska avla på DNA HCM/HCM och man ska inte heller avla på equivocal katter, men för att döma här skulle man behöva ha lite mer fakta känner jag.
det kan ju också vara en slump att katter dör i HCM menar jag..
när man går med i rasklubbarna skriver man på ett papper som förbinder en att avla på ett sunt sätt , det är ju faktiskt en underskrift så jag hoppas alla följer detta mål..det är inte bara ett papper menar jag.
(förresten, sen vill jag inte veta mer för det är inte min ensak utan är det något som är felaktigt får resp.rasklubb alt. Sverak ta den diskussionen)
gud vad jag kände att detta blev rörigt
hoppas ni förstår ändå
Kattungar väntas hos GunBertus
Huff det er forferdelig hvis foreldrene er HCM /HCM …..

Det var min kompis som var ägare av kattungen som dog. Jag har varit med om hele saken från början, och fått vidarebefordrat alla mailer mellan uppfödaren och min kompis, och själv sett obduksjonsrapporten.
När min kompis började at fråga uppfödaren om foreldrekatterna var testad, eller om det fantes HCM på linjerna, slutade uppfödaren at svara på mail. Hon var enbart upptagen om katten var försäkrad.
Jag vet inte om foreldrekatterna var testad med DNA- men troligen är dom bärare båda två, sedan kattungen fikk HCM.
Mulig dom er ultraljudade UA, jag vet inte.
Men det er jo vansinnigt at gjöra OM igjen en kombinasjon man vet at en kattunge tidigare dog i HCM!!! Från samma mamma och samma pappa!
Det gjör man bara inte med den kunnskapen man i dag har om testing!
Och…som du säger, Ulla- for at vara medlem av en raskattklubb skriver man på ett papper som förbinder en att avla på ett sunt sätt, och det gjör jo tydligen inte denna uppfödare!
#4 Så som du förklarar låter det ju som att hon inte avlar särskilt sunt. Får hoppas att de stackars katterna från denna kullen slipper HCM, det är ju avkommorna det blir mest synd om, och deras ägare som får genomlida processen. 
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
men är det inte till och med förbjudet nu att para två hcm bärare med varandra??
Det trodde jag att jag läst nånstans… men jag kanske har fel..??
#6 Men förbjudet kan det väl ändå inte vara? Även om ingen person med det sunda förnuftet i behåll skulle göra en HCM/HCM-parning. Det är ju inte precis lagstadgat…
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
var inte det i Finland Unni? Tyvärr inte i Sverige -ÄNNU!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Låter ju helt ofattbart hur man kan göra om en sån kombination?!?
Oansvarigt och oförsvarbart! 
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

jag förstår inte var ni läser att båda föräldrarna är bärare?
Jag vet inte om foreldrekatterna var testad med DNA- men troligen är dom bärare båda två, sedan kattungen fikk HCM.
Mulig dom er ultraljudade UA, jag vet inte.
det är alltså bara gissningar men nu blir det spekulationer igen, var det inte det vi skulle undvika? att snacka så mycket innan vi vet sanningen?
(jag tar inget parti för jag vet inte vem ni menar, men tycker ändå inte att detta ska diskuteras här vad vi tycker och tänker om inte berörda parter är med på det. Det är bättre man tar upp det med resp. ragdoll klubb)
Eftersom det tydligen inte är gissningar att katten dog av HCM i väldigt ung ålder, så tycker jag det är väldigt trist att samma kombination görs om!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

jag menade inte att detta var en gissning men katter kan ju dö av HCM även om föräldrarna är friska
(men givetvis är det väldigt tragiskt för ägaren när sånt händer)
känns mindre troligt att det var av annan orsak då katten var endast 6 månader…
men som sagt - vi vet inte allt fakta så man ska inte säga för mycket..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

en MCO uppfödare i Nybro köpte en katt som hade föräldrar som var u.a på ultraljud. de testade katten när den var ca 1 år och det såg bra ut. 3 veckor senare tvärdog den framför ögonen på dem. det konstaterades kraftigt förtjockade hjärtväggar…
allt kan hända
men jag lämnar denna tråd nu för jag vet inte vad som hänt i detta fallet
Me too..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
I Finland får man inte para två HCM/HCM katter - eller får och får, men kattungarna blir inte registrerade då.
Man kan använda sig av en N/HCM katt i avel, men den ska då paras med en N/N katt.
Innan parningen ska officiella veterinärbestyrkta HCM-DNA testresultat tas och sändas in, om inte föräldrakatterna har N/N resultat. Importkatter ska alltid testas på nytt.
Beslutet trädde i kraft 1 mars i år. Jättebra, tycker jag, även om jag måste testa om då jag tidigara testat själv med swabtest.
Detta sagt som upplysning, hur det ligger till i dethär fallet har jag inte den blekaste aning om.

Visst kan man få hjärtsjukdommar även på UA föräldrar. I Zagas sista kull med Rocky fick de en kattunge som hade alla fel man kan ha på ett hjärta, och då är båda katterna UA både DNA test och scanning.
Jag vet inget om detta fall men personligen tycker jag att parar man medvetet två HCM bärare, så bör man fundera engång till.
/Åsa

Denne tråden er lagt ut på vegne av en person som ikke vil eller synes dette skal diskuteres på et offentlig forum… Synes det er helt ufattelig. Det finnes ingen beviser på at foreldrene til den døde katten ikke er testet for Hcm. Det eneste som er gjeldene er en obduksjonsrapport som sier at katten døde av følgende grunner.
Jeg må si jeg er både såret og skuffet over at denne tråden blir lagt ut når det blir bedt om å la det ligge. Det er ingen av oss her inne som vet hvorfor oppdretteren tar denne kombinasjonen igjen. Bør vi ikke heller konsentrere oss om vårt eget oppdrett og la andre få styre med sitt så lenge man ikke har rene fakta å forholde seg til? Denne tråden er lagt ut på spekulasjoner og det er på denne måten falske rykter og baksnakking starter…. Kanskje vi skal tenke oss om alle sammen. For hva om det hadde vært oss?
#18 Bra skrivet!
Håller med till fullo.

#18.Jätte bra skrivet!!!
Det är ju precis som #18 skriver håller med till fullo.

ja det var ju precis det jag menade med mina inlägg.
vi vet inget om vad som hänt så då ska vi inte spekulera heller
javistt ja, jag skulle ju lämna denna tråden
självklart ska vi inte babbla om det om det bara är spekulationer..
men jag tyckte det lät som om det var något som var känt… och att göra en medveten parning mellan två hcm bärare är väl lite onödigt med det vi vet idag..
men som sagt.. det kanske inte är så, för katter kan ju få andra hjärtfel också.. även med frisk föräldrar…
så nu lämnar jag den här diskussionen.. eftersom jag inte känner till fakta.. 

#18: Denne tråden ble lagt ut FØR du ba meg om å la det ligge, og den er heller ikke lagt ut på vegne av noen annen enn meg selv, hvor jeg synes det er riktig ille at det avles på katter som i samme kombinasjon tidligere har gitt en katt som døde av HCM.
Det finnes tross alt et viktig bevis i denne saken, og det er obduksjonsrapporten, som sier at katten døde av HCM. Dette er ikke spekulasjoner.
Du skriver: "det er på denne måten falske rykter og baksnakking starter…. Kanskje vi skal tenke oss om alle sammen. For hva om det hadde vært oss?"
Ja, det kan godt være, men jeg synes også det er viktig at folk skal få vite at dette faktisk hender, og de aller fleste av oss vet at de aldri hadde gjort en slik kombinasjon om igjen.
Om slik ties om, så gir også det grobunn for tjat.
#23 Men det man försöker säga här är att en katt kan få HCM - och dö av det - UTAN att någon av föräldrarna är synlig bärare av det!
Vi har kattungar!

#Ja, det er jo selvklart jeg også klar over, og jeg klandrer absolutt ingen oppdrettere som har fødd opp katter som har dødd av HCM, DET kan hende alle- men mitt poeng er at det er vansinnig at det med viten og vilje (med den kunnskapen vi i dag har om HCM) gjøres en kombinasjon OM IGJEN, som tidligere er blitt gjort, der en kattunge døde av HCM!!
Nå forlater jeg også denne diskusjonen, og lar den ligge, siden det bes om det. Da holder jeg mitt ord.
Hej alla!
Frågan om testade (skannade och/eller DNA-testade) katter kan få HCM eller inte är intressant och har diskuterats tidigare. Värt att minnas är också att vi med jämna mellanrum rekommenderas skanna för HCM om vi vill följa hälsoprogrammet för HCM.
Vad det gäller det här specifika fallet önskar jag att informationen når klubbben/klubbarna, som refereras till här, genom kontakt via email. Visst låter det förfärligt och jag förstår om man känner att vill tillge sådan här information, men det viktigast är att klubben/klubbarna undersöker saken och informationen och om nödvändigt agerar i frågan.
Jag vill be er som vet något ni tycker klubben/klubbarna ska veta att kontakta hälsoansvariga i respektive klubb.
Sist vill jag säga som iFokus-medarbetare att ingen regel har brutits, då ingen har blivit direkt utpekad, men det är på gränsen till mycket information så att någon/några kan "lista ut" vem som diskuteras. Så som sagt för allas bästa, kontakta klubbarna!
Med vänliga hälsningar
Christina Igasto
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Tråden är låst på begäran!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------