Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1826 ggr
David
0

Inte krav på ID-märkning?

Satt och läste en del igår kväll, är det verkligen så att det inte är krav att en kattungar ska vara id-märkta för att kunna bli registrerade och få stamtavla?

Krav på ID-märkning av avelsdjur fanns det, men jag trodde garanterat att SVERAK ställde krav på ID-märkning för att kunna ansöka om stamtavla.

Hoppas att jag missat någon regel, annars verkar det helskumt (och absolut något man ska skriva motion om inför nästa årsmöte)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

bebble
0

Jag söker stamtavla vid 6 v men chipar inte förrän någon dag innan de flyttar då nära 12 v gamla

Någon lag på det finns inte, men de bör vara chipade

Absolut inte chipas innan man söker stamtavla! Den nålen är för tjock för att ge en 5-6 v kattunge

Absolut inte krav på det för att få ut stamtavla!

Det finns de som inte vill att kissen ska vara chipad eller öronmärkt

vi hade en som nästan fick panik när det var tal om chip, på inga vilkor skulle hennes katt ha det för han skulle vara innekatt!

Han fick det inte heller för att tillmötesgå familjen

Men skulle jag då inte få ut en stamtavla på den katten?

David
0

#1. Nä, du har helt rätt.

Tycker att det är lite dubbelmoral egentligen, när ex SVERAK predikar om att alla katter ska chipmärkas, och så har man inte det som krav för att kunna registrera kullar och få ut stamtavlor.

Men helt klart, du har rätt, nålen alldeles för tjock på en 5-6 veckors kattunge.

I en perfekt värld ordnades stamtavlorna på en vecka, så man kunde söka dem när kattungen är 10 veckor, och då förhoppningsvis har hunnit bli chipmärkt.

Hur skulle förfarandet se ut om det blir en obligatorisk lag på id-märkning även för katter? Eller om man la till som krav att vid ägarbyte (dvs. när kattungen säljs) så måste kattungen vara id-märkt för insändande av ägarbyteshandlingarna?

Ska helt klart spåna på något och försöka få till en motion inför nästa årsmöte.

// David

rufflan
0

Det är krav på att kattungen ska vara ID-märkt vid leverans (SVERAK)

/Rufflan

David
0

#3. Tack!

Då betyder det alltså att uppfödare som inte id-märker innan leverans inte uppfyller SVERAKs regler?

Men hur blir det med stamtavlan, som redan är utfärdad? Tänkte på den här stackars ragdoll-killen som blivit hemlösa och som inte var id-märkt. Han kan ju då ha en stamtavla, men blivit uppfödd av någon som inte följer reglerna att id-märka innan leverans.

// David

[Litlamins]
0

Så här står de på Sveraks sida: Nya SVERAK-regler vid överlåtelse från den 1 januari 2009: ”Vid överlåtelse ska katt vara ID-märkt.”

Man beställer ju alltid stamtavlorna när kattungen är rätt ung, och chippningen brukar man ju göra vid sista vaccineringen och besiktningen. Kattungarna är alltså för små att chippa när man beställer stamtavlorna…Sen brukar ju veterinären stämpla och verifiera rätt sifferkod i kattungens stamtavla, man klistrar ju en remsa där i originalstamtavlan.

Katten måste vara id märkt för att få säljas/överlåtas, ,men inte för att få ut stamtavla på…

Id märkning krävs ju även för utställning om katten är mer än 10 månader.

Id märkning krävs även vid avel på katten.

Men om man drar det till sin spets, så skulle man inte vara tvungen att id märka en katt man behåller själv och som aldrig ställs ut eller avlas på…

Eftersom kravet på id märkning innan leverans inte kom förrän jan 2009, så är det ju inte så konstigt att kissen är ochippad, om han inte är utställd eller avlad på…

Vi har alltid chippat våra ungar innan leverans, även innan det blev "lag" på det.

bebble
0

Förlåt

det stämmer att de ska vara chipade vid överlåtelse, vi har alltid gjort det

och ägarändringen gå in till Sverak med remsan eller skrivet

den katt i mitt fall som inte fick var före 2009

Men hur skulle man göra idag om en absolut inte vill ha chip???

Tänk om alla som sålde sin katt vidare av en eller annan andledning sände in en ny ägarändring, det glömmer nog de flesta privatpersoner

Marleene
0

Om de absolut inte vill ha chip får man kanske lov att taturera i örat istället.

Men egentligen kan jag faktiskt inte riktigt förstå hur man kan vägra chip. Det är ju inte så att det syns eller känns eller orsakar katten några problem. Och även innekatter kan ju smita ut Flört

Men människor har ju alla olika idéer om saker och ting så det finns säkert de som har en bra anledning.

Personligen skulle jag nog inte sälja katt till någon som vägrar chip, eventuellt skulle jag överväga det om de går med på tatuering och står för kostnaden. Men det är svårt att säga

David
0

Vill bara påpeka tydligt att den här tråden absolut inte är för att hänga ut någon, utan bara av ren nyfikenhet ifrån mig hur reglerna ser ut. Har som sagt inte varit i "raskattbranschen" så länge.

I min stamtavla har veterinären klistrat dit "streckkoden" med chipnumret, och jag fick en hel remsa sådana klistermärken med mig också =)

Och för huskattsbevis krävs det ID-nummer för att få ut det, men å andra sidan är det ju förbjudet för en SVERAK-uppfödare att avla på huskatter, så det är nog knappast någon som skaffar huskattsbevis innan katten är 12 veckor och mogen för id-märkning.

I en framtida drömvärld skulle alla katter vara chippade, och samtidigt få ett litet tecken i örat (ett litet tecken man veterinären göra med isbedövning). Då ser alla som hittar en ev. bortsprungen katt att den är id-märkt.

// David

Marleene
0

Jag brukade alltid klistra streckkodsremsan på stamtavlan och på överlåtelseavtalet inna försäljning. Nu har inte jag haft någon kull sen kravet om att de måste vara märkta innan flytt, men eftersom jag chipmärker själv så har jag alltid märkt dem ca två veckor innan de flyttar.

Jag vill också att alla katter ska vara märkta. Då vet man ju vems katten är om den springer bort etc. Har själv sett fördelarna med märkning vid bortsprungna djur. Polisen ringde oss och hade fått in vår hund för ett tag sen så tack vare chippet hittades vi ägare igen efter bara en dag. (att det sen var grannen som "stulit" honom från vår gård och kört honom till polisen är ju en annan historia dock)