Skillnad ragdoll och maine coonuppfödning
Funderar på att utöka katteriet med en avelshona. Jag vill helst ha en till ragdoll och har tagit kontakt med en uppfödare. Min man tycker bäst om maine cooner. Min kunskap om maine cooners hälsa odyl är dålig men man kan ju alltid plugga. Jag har en sällskaps coonis och jag gillar rasen
Typen har jag ganska bra koll på.
*Är skillnaderna stora på deras hälsokoller?
*Hur ser marknaden i Sverige ut för maine cooner. Har hört att det inte finns så många typade i Sverige….
*Mycket restriktioner?
Berätta gärna allmänt om skillnaderna ni som föder eller har fött upp båda raserna!
Tacksam för svar!

hej
jag har också MCO. Tänkte sluta med dem men kan inte
De har nåt speciellt , dessa stora vänliga och lättsamma giganter
Här får du mina svar:
Nej, det är inte stor skillnad alls.
Jag får ofta mail från kattungeköpare så jag har inte märkt att det skulle vara någon skillnad på marknaden
Inte alls så mycket restriktioner på denna ras om man jämför med hur det kan se ut för ragdoll.
DÄREMOT, upplever jag att MCO har börjat få mer och mer problem med tänder och tandkött. Kan mycket väl vara en inavelssjukdom, vem vet? sånt visar sig ju inte förrän efter ganska lång tid..
bifogar bild på mitt nytillskott
Kattungar väntas hos GunBertus
Gud så söt Ulla!!!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

nej Carro, inte söt- en MCO ska inte vara söt
Kattungar väntas hos GunBertus
Är ingen MCO-uppfödare själv, men min syster har varit i flera år, så en del har jag sett och lärt mig.
Precis som Ulla sagt tidigare så har tyvärr MCOér, inte alla naturligtvis - men förvånansvärt många problem med tänder och tandkött.
En annan sak är ju Entropion. En nedärvbar ögon defekt/sjukdom som många opererar, men ändå avlar på, tyvärr tyvärr. Och det verkar bli mer och mer vanligt… Vissa uppfödare kanske heller inte är helt ärliga med att de avlar på detta, egen erfarenhet genom syrran.

Maine Coonen är en ljuvlig ras och det vet du ju redan som har en
. Det som vi testar är ju ofta HD (om man följer hälsoprogrammet).
Tanköttsproblemet vet jag att det finns. Men när jag pratatde med en tndvet så sa de att alla raskatter blivit värre och värre och då inte bara Maine Coon.
Entropion är det bara 1 person som jag vet avlat på detta i Sverige så tror inte så många "seriösa" avlar på detta dock. Men som i alla raser finns det mörkertal.
Efterfrågan från sällskapsköpare växer ständigt då de fått upp ögonen för denna stora läckra ras.
#1 Haha hade en svag aning om att du inte kunde sluta!
Din nya kille äe döläcker! Min dröm är också blå!
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Jag tycker att du ska köpa Junior så slipper jag fundera på om jag ska behålla honom eller inte. 
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

#1 Skitsnygg!
Älskar mina stora, vänliga, keliga clowner! 

Tack för era svar, intressant!!
#1 Är det komplicerat med dessa kloner? Har hört om dom som avlar på högkloner och dom som avlar på låga kloner. Jag fattar nada
Snygg katt!
#6 Haha nej du! Jag måste köpa en hona annars går min mini uppfödning i graven.
Vilken är eran erfarenhet av maine coon som innekatt?
Var på utställning idag med endast 6st (tror jag ) coonisar. Deras gemensamma nedslag var "klossarna" till boxen och lite för små öron..

#8 Byxor ingår i priset… 
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!
Det är absolut inte krångligt med klonerna. Klonerna är 5 avkommor från ett och samma föräldrarpar som inavlades till förbannelse med varandra. mamma+barn, pappa+barn, syskon+syskon, barnbarn med farfar…. o.s.v
Dessa kloner har vi alla bakom mco men genom att para ut med en ny stam av mco kan vi få ner antalet procent i stamtavlorna.
Om en katts stamtavla exempelvis har 38% i kloner så innebär det att 38% av stamtavlan består av ett och samma föräldrapar och deras ungar :((
Tänk dig själv hur många gånger samma katt måste finnas för att nå upp till 38%.
Sen vad gäller tester så är mco vägledande för många andra raser just för hcm scanning och häloprogrammet i stort. Personligen har jag upp till 5 generationer testade katter och det finns ingen annan ras som kommit så långt ännu.

#10 Tack snälla för ditt svar!
Det finns en mycket seriös och duktig uppfödare i Åkersberga om du fastnar för mco!!