Vårtor på katt
Jag undrar om någon haft vårta eller vårtor på sina katter?
Har liknande i ena mungipan eller liten plita på en av mina kattungar i ena mungipan. En plita som har samma färg som huden fast jag är 100% att det ej är en plita.
Knappt så stor som ett knappnålshuvud eller hälften så stort.
Har googlat men ej hittat svar, och har ej ringt veterinär då jag tänkte se om den finns kvar vid första vaccinationen.
Hej Yvonne:) Jag sett såna vårtor på ett par kattungar.Föräldrarna
till ungarna har inte haft dom men tydligen är det ärftligt på något sätt ändå. Man kan ta bort dom hos vetten om man vill. Jag har förstått att dom inte stör katten när vårtorna är så små.Det blir bara ett skönhetsfel.
Det har funnits en tråd om detta tidigare men jag hittar den inte nu.

Jag fick "vårtor" på en kattunge i förra kullen, helt ofarliga och vi tog bort dem vid kastreringen.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

Jag har startat en tråd om detta i vintras när jag fick det på några av mina små, finns nog tom bild i den tråden. Sophia
Tack för era svar"2" "3" "4". Hur är det om man tänker avla på en sådan katt.
Kan det nedärvas till kommande kattungar.
Har spanat överallt men hittar ej något svar på mina frågor.

Jag har haft det på en av mina kullar. Om båda föräldrarna är bärare av vårtanlaget så kan avkommorna få vårtor med. Helt ofarligt är det.
Bara att göra en annan kombination om man vill undvika vårtorna nästa gång

Jag tycker inte att det ska avlas vidare på eftersom vi vet att det är ärftligt. Man har nog med annat att oroa sig för. Det jag menar är att jag inte skulle behålla en unge med vårtor till avel eftersom den troligtvis bär anlaget i dubbel uppsättning. Föräldrarna skulle jag nog kunna tänka mig att använda igen i andra parnings-kombinationer. Men det är ju upp till var och en.

jag har för mig att det var vanligare förr , med de engelska linjerna. Rätta mig nu om jag har fel för säker är jag inte.
jag har själv aldrig sett det.
Kattungar väntas hos GunBertus
det stämmer,,,,,,,,,,,,,,,
Tack för era svar."6 "7"8"9"Sjävklart att denna kattunge ej går till avel.
Men jag ville ha lite info om just detta med vårtor då jag aldrig stött på detta i vare sig text eller diskussion.
Skall bli spännande att höra vad veterinären säger

När Susan Little höll föreläsning här förra året så tog hon upp ett antal olika medfödda defekter hos katt (alla raser). På just ragdoll så stod dessa vårtor med så det är uppenbarligen något som är vanligt just i vår ras. Jag har aldrig varit med om det på någon av mina katter eller kattungar dock.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------

Jag tror det är vanligare än vad vi tror, det diskuteras nog inte öppet så mycket bara, de flesta vet nog inte vad det är och många märker det nog inte. De kan vara väldigt små och letar man inte efter dem så syns de ofta inte.