Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1588 ggr
Raggedydoll
0

Urinägsinfektion?

Har en liten tanke eller ja fråga. Är urinvägsinfektioner vanligt på Ragdoll? och är det känsligare än andra katter?

Våran hona reagerade nämligen INNAN urinvägsinfketionen bröt ut, efter 10dagar på pencilin var hon bra.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Rosino
0

Jag har ingen uppfattning om ifall uvi är vanligare på ragdoll än på andra raser, det som väl är ganska vanligt är att fertila honor drabbas.

Jag förstår inte vad du menade med att honan reagerade innan urinvägsinfektionen bröt ut?

Togs bakterieprov för att kolla att urinvägsbesvären var orsakade av bakterier?

Raggedydoll
0

Hon låg inne under observation och fick kissa i en sådan där låda som tar prov direkt. Det visade inget men hon hade ett sånt beteende så veterinären trodde att hon var på väg att få urinvägsinfektion och efter 10 dagars behandlig med AB blev hon bra :)

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se

Rosino
0

Om inte provet visade bakterier så förstår jag inte varför hon fick AB? Men bra att on blev bra i alla fall Glad

Tyvärr så är det så att urinvägsinfektioner/inflammationer har en tendens att komma igen Rynkar på näsan

Helona
0

Det kanske är som när man tar prov på människor. Tar man bara prov med en sticka, kan den visa negativt. Skickar man samma urin på odling kan det ändå vara positiv. Så det var ju en klok vetrinär som behandlade hennes symtom.

Jag vet inte heller om det är vanligt med uvi på just Ragdoll, men min har haft 3 st.

Skönt att hon är pigg igen! Glad

Rosino
0

Jo men urinvägsproblem kan förekomma utan att var orsakad av bakterier. Och det är inte så bra att ge ab om det inte behövs.

Raggedydoll
0

Jag vet inte men hon fick AB på grund av hennes beteende och det blev bra Glad

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se