Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2851 ggr
CallaMej
0

Diplomering SVERAK?

Filurar lite på detta med diplomering från SVERAK. Är det verkligen något att ha? Är det inte sån't som seriösa uppfödare bör kunna ändå? Ett sätt för SVERAK att få extra klirr i kassan?

Vet inte om jag tycker denna diplomering säger någonting… "kvalitetssäkring"?? Nja, eller??? Åsikter och erfaranheter efterfrågas i denna tråd Glad

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

GunBertus
0

håller med dig:

jag förstår inte varför man ska vara en diplomerad SVERAK uppfödare.

Det finns ju fler förbund.

då tycker jag PawPeds kurserna är intressantare

Kattungar väntas hos GunBertus

huldabella
0

Jag kommer att göra SVERAKs diplomering så småningom, men jag håller med Ulla - Pawpeds kurser är bra mycket bättre! Jag har gått G1 och G2 och kommer att gå G3 när jag får.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Wonderdolls
0

Samma här har inte haft tid med SVERAK's diplomering men prioritera pawpeds kurserna G1 och G2 och snart G3.

Tycker att pawped kurserna har varit väldig nyttiga o användbara!Glad

CallaMej
0

Nu fick jag reda på en orsak som kommer "tvinga" fler att bli diplomerade uppfödare Obestämd 

Fr.o.m i sommar blir det 100 kr dyrare per kattunge att registrera i SVERAK, förutom för dom som är diplomerade…..

Hmmm…då borde man kanske alltså diplomera sig ändå.

Danielle

David
0

#4. Om du tänker på att registrera en kull så är det först vid årsskiftet priset ändras.

Se det inte som någon som försöker tvinga dig, se det som en morot =), priserna hade höjts i alla fall, men nu "slipper" de som diplomerar sig en del av höjningen.

Från 1 juli ändras endast avgifterna för import/överföring och transfer, och det ändras för alla, oavsett om man är diplomerad eller ej.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

bebble
0

#1 Håller med

#5 men då känns det som ett tvång

eller så känns det som mobbning:)

[Litlamins]
0

Det jag känner att jag är emot, är att det kostar pengar att diplomera sig… Är det en femhundring tro? Eller mera?

Man har ju faktiskt redan blivit godkänd som uppfödare i förbundet och betalat sina 1500kr för stamnamnsregisteringen, där man ju förbinder sig att följa Sveraks stadgar, annars blir man utesluten…

Jag känner att visst kan jag diplomera mig, men jag ser det inte som någon kvalitetssäkring om en uppfödare är diplomerad eller inte… Om Sverak vill öka kompetensen hos sina uppfödare, borde de väl begära att man utför ett uppfödardiplomeringstest i samband med att man får sitt stamnamn och till en gemensam kostnad, inte göra skillnad på diplomerade och inte…

Och nu så kostar det 100kr mera per unge, om man inte diplomerat sig!? Antar att flera kommer att tänka som mig, på kostnaden, och göra testet nu… Men som sagt, så förstår jag inte riktigt vitsen med diplomeringen… Finns bätte utbildningar att gå för den ovane (eller vane…)

Om jag har förstått det rätt, så har man tillgång till häften/böckerna och kan göra testet hemma utan tidspress?

Är ni andra diplomerade? Jag är det inte än, men ska göra det nu då framöver…

Nån som har aktuella uppgifter om priser och vad man behöver köpa för studie material?

David
0

#7. Priser från årsskiftet gällande SVERAK, eller runt diplomeringen?

// David

[Litlamins]
0

#7  Runt diplomeringen. Man behöver väl nyaste häfterna…

David
0

#9.

Du behöver ha "SVERAKs och FIFes stadgar och regler" (fyra häften, men är osäker om du egentligen behöver alla fyra inför provet). De kostar just nu 50,00 kr totalt, från 1 juli 60,00

Du behöver också ha kompendiet "Att ha katt". Just nu 50,00 kr, ifrån 1 juli 60,00.

Det rekommenderas också att du har Royal Canins bok "Praktisk guide för kattuppfödning" som kostar 379,00 (beställes ifrån Royal Canin).

Ett tips, hör med din klubb om det kanske finns flera som funderar på att diplomera sig och det går att ordna en studiecirkel. =)

// David

David
0

Kan väl också tillägga att de fyra regelhäftena finns kompletta att ladda ner som PDF-filer ifrån SVERAKs hemsida.

// David

Fyrpihls
0

Jag tycker också att pawpeds är bättre,

och så tycker jag att det är lite falsk marknadsföring att bara för att man gjort den sveraks diplomeringen så behöver man inte vara en bättre uppfödare..
Det ligger ju i var och ens intresse att hålla sig uppdaterad och vara väl insatt i vad man håller på med, oavsett om man diplomerar sig eller ej..

jag har ju gått Pawpeds istället… och jag tycker att den är mycket bättre vad jag sett än så länge.. jag har tittat lite på innehållet i båda, och jag tycker att sverak är som Komvux och pawpeds som högskolan om man ska jämföra.. hi hi..

men det är klart att skulle det bli en stor fördel att vara diplomerad så kanske jag gör det…
men anser inte att de som är sk diplomerade uppfödare har nån fördel i mina ögon..
Sånt ska man kunna ändå om man håller på med det här..

David
0

#12. Unni, jag håller helt med dig.

En diplomering innebär väl egentligen att man kan läsa och komma ihåg det man läst tillräckligt länge för att klara av ett prov. Men det säger ingenting om den praktiska kunskapen, eller om man håller sig uppdaterad… Är lite som skolbetyg egentligen =)

Men jag är ett stort fan av diplomeringen och var en av de som på SVERAKs årsmöte röstade för att diplomerade uppfödare skulle slippa en del prishöjningar (förbundsstyrelsens förslag), dock ville majoriteten att det skulle vara lika för alla, så det blev generella prishöjningar på allt (förutom kullreg. som diplomerade slapp en viss höjning på).

"Tyvärr" måste man ha haft minst en kattkull för att kunna diplomera sig, annars hade jag nog försökt redan nu Skrattande

// David

[Litlamins]
0

Det rekommenderas också att du har Royal Canins bok "Praktisk guide för kattuppfödning" som kostar 379,00 (beställes ifrån Royal Canin).

Det där med häfterna för 50kr x 2, har jag inga problem att acceptera kostaden med… Men att de rekommenderar en bok från en speciell foder-tillverkare tycker jag suger… Snacka om dold reklam.  Undrar vad sverak får från RC för detta? Isåfall tycker jag man ska få boken med tillsammans med stamnanmet ich göra diplomeringen då. Och det där med att man måste ha haft en kull tidigare är rena galenskapen enl mig, vad är motiveringen? Man får ju regga stamnamn innan första kull! Och då per automatik betala 100kr extra per unge då?! Säg 5 ungar i kullen… Då är man plötsligt uppe i rätt hög kostnad gör att diplomera sig…

Stamnamn 1500

Extra kostn vid kull reg: 500

Boken: 379

Kostar själva testet nåt också? misstänker 500?! För jag ser att klubben får 20% per uppfödare 100kr…

Hur ofta måste man uppdatera sin diplomering?Nu är det ju så nytt, men im 15 år då?

Heros
0

#14 fråga din SVERAK klubb du är medlem i om de har en diplomeringskurs/cirkel många klubbar har haft det sedan diplomeringen kom till. I Östkatten har vi diplomeringscirkel och klubben tillhandahåller allt material, och då möts man ca 3 tillfällen med andra medlemmar och två handledare, går igenom materialet tillsammans och vid sista tillfället gör man testet.

Testet kostar 500:- oavsett om du gör själv eller via din klubb, men du slipper kostnad för dyra böcker.

/Åsa

[Litlamins]
0

#15 Ja det är ju trevligt att träffa andra kattuppfödare också, men vi har 8 mil till närmaste kattklubbs säte., där jhag vet att några i klubbeb träffats…. är rätt själv här i regionen i vår klubb… och sen när jag är småbarnsmamma 3 småpojkar, så är det rätt mkt att resa bort vid tre tillfällen kvällstid med en man som jobbar skift, så jag har dem själv på kvällarna ofta…

Jag kommer att göra testet hemma dock, betala det det kostar, antagligen känna mig lite "sur" över det, men sen är jag diplomerad och får de rabatterna som det ger… Kunskapen är ett plus, men som sagt tidigare, som sverak-ansluten är jag ju redan bunden att följa vissa stadgar…

CallaMej
0

Instämmer fullt ut med #14; dold reklam….

Danielle

Heros
0

#17 dold reklam? Royal är SVERAKS huvudsponsor de sponsrar bla till alla utställningar i Sverige med mat och prylar plus mycket mer.

Och boken är gjord/betald av Royal och i mina ögon så är det den enda bok som tar upp allt en kattuppfödare/utställare behöver veta.
Många har döpt den till en kattuppfödares bibel, så jag kan varmt rekomendera den till alla som vill förkovra sig mer i allt rörande katt.

[Litlamins]
0

Ja, det är klart, Royal bidrar  ju med mycket priser och sånt som sponsor, och då vill de väl ha nåt tillbaka, det förstår jag mycket väl och har inget emot egentligen. det står ju även på Sveraks sida att man inte måste köpa boken, men att de rekommenderar den… Ska kolla runt om nån av mina kamrater har den så jag kan låna innan jag kör igång med min diplomering.

Nån som vet svaret på varför man inte kan göra uppfödardiplomeringen innan första kull?

Och visst blir det rätt dyrt med 500kr för själva testet, och dessutom extra 100kr per unge som föds i första kullen? Just rabatten på 100kr per unge, blev min morot att göra testet.

Nån som vet svaret på om det gäller en "livstid" eller om man måste underhålla sin diplomering om X antal år?

Neo033
0

Royals kattuppfödarbok är verkligen kanonbra! Iaf för mig som inte kan någonting innan! Skrattande Har nog läst den 4 ggr (hittills)! SkämsGlad

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

ItchyKoo
0

Jag håller med #18 och #20, tycker att Royals bok är väldigt bra och användbar och jag rekommenderar den oavsett om man ska diplomera sig eller ej. I övrigt tycker jag att diplomeringen är ett bra sätt att ge uppfödare en extra anledning att verkligen läsa in sig på det en uppfödare inom SVERAK bör kunna. Jag ska diplomera mig så snart jag har tid…

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

FunHouse
0

Eftersom jag redan har allt material så kanske man skulle göra slag i saken och göra testet.  Tycker att boken som RC gjort är super och jag har läst i den många gånger.

Tycker egentligen att det är konstigt att man ska ha en kull innan man gör testet, borde man inte göra det innan man har första kullen. Det är väl då man oftast behöver kunskap. Lite konstigt tycker jag?

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Wonderdolls
0

Jag håller också med om RC boken är kanon bra också rekommendera den.Glad