Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1946 ggr
Ilya
0

Kastrering ett "måste"?

Jag har en liten fråga ang kastrering.

Om man har en ragdoll för enbart sällskap, är det då rekommenderat att kastrera oavsett kön?

Varför isånafall?

Tack på förhand.

Ilya

Raggedydoll
0

Ja det är att rekomendera. Hon katter kan lätt få livmoderinfektion och andra problem. Han katter slipper man strilandet och det är bättre för katten att bli kastrerad. Då slipper du inre stress och liknande (är inte super duktig inom detta område)

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Omorose
0

Som #1 säger. En honkatt mår inte bra av att löpa om och om igen, dom löper (Flört) stor risk att få livmoderinflamation. Sedan är en löpande hona rätt så jobbig, dom blir väldigt rastlösa och skriker ofta, inte helt ovanligt att dom kissar lite här och var också. Vissa honor kan t.om löpa varannan vecka, tyvärr har jag erfarenhet av det.

En hane bör också kastreras då dom slipper all stress som medföljer som fertil. Sedan är det ofta som #1 säger, dom kan mycket väl strila.

När jag hade både fertila katter och en kastrat hemma märkte jag stor skillnad. Kastraterna är mycket mer laid back =)

Ilya
0

Tack för svaren..

Men om en hona inte mår bra av att löpa om och om igen, hur gör då uppfödare? Kastrerar dom efter att honan fått sin första kull?

Sen måste jag fråga, strila - vad är det? Skäms

Omorose
0

#3 Strila är då han/hon katter småkissar här och var för att markera :)

Uppfödare gör lite olika. Men många låter honan löpa en/två gånger innan dom parar henne. Sedan efter kullen så får man se hur hon löper, det kan ta ett tag innan hon får tillbaka löpet. Många uppfödare tar ganska få men relativt täta kullar på en hona, så hon slipper ha flera tomma löp under en lång tid. Sen måste man ibland ge en hona p-piller som stoppar löpen. Dock tror jag att många undviker det så mycket som det går då p-piller också ökar risken för livmoderinflammation. Det är som att välja mellan pest eller kolera. Typ.

Så ska man ha en sällskaps kisse är kastrering det bästa, p-piller är inget att ha! =/

LittleSweeties
0

En avelshona får ofta p-piller mellan de planerade parningarna, för att förhindra löp, oplanerade parningar och att de går ner sig i kondition…
Men det är inte att rekommendera att en hona som inte ska paras står på p-piller år ut och år in…det har också sina risker.

Strila= urinmarkera sitt revir….när de sprayar kiss både här och där för att visa att "I´m The King in this castle"….Tungan ute

Att kastrera en katt som ska va soffråtta/myspropp/sällskap är det bästa för katten, oavsett om det är hane eller hona.
Då slipper de att hormonerna dansar tango med jämna mellanrum och kan bara njuta av tillvaron Flört

Ilya
0

Ah, tack för stillandet av mina frågetecken ;)

Runt hur mycket brukar kastrering av katt gå på, nån som vet?

maggan
0

Kastrerade för ca1år sedan en honkatt för 950 kr

Omorose
0

Hm.. runt 1000 för en hona och kanske runt 600 för en hane?

FunHouse
0

Jag kastrerade en hane igår, det kostade 500 kr.

En katt som kastreras blir oftast mer tillgiven och kelig. slipper tänka på annat så att säga…

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Svidjas
0

En av mina sålda kattungar kastrerades i veckan, en honkatt, kostade 950:- (Gick jättebra)

http://www.svidjas.se

Rosino
0

Man ska inte heller glömma att även honkatter kan var oerhört odrägliga när de löper, skrika och vråla i högan sky. Också hankatter gör ofta så.

Efter några sömnlösa nätter tror jag många har en mycket mera positiv inställning till kastrering Flört

Dessutom som sagt var strilandet, och vissa börjar också bajsa på fel ställen.

Så förutom att det ur kattens hälsas synvinkel är det absolut bästa, så mår ägaren också så mycket bättre när katten är kastrerad.

auroraborealis
0

Jag har kastrerat två hannar i år och det kostade 450kr för vardera katt. Detta är i Umeå.