Torrfoder - hur mycket?
Hej ragdoll-vänner!
Tycker att det har varit lite tunn aktivitet härinne på ett tag, lite trist 
Jag har iallafall en fråga som jag hoppas nån vänlig själv till ge mig lite tips kring. Det är så att jag har börjat ge katterna torrfoder efter ett års totalt fiasko av blötsmatskost (diarre/slem och kladd-rumpa). Jag ger katterna James Wellbelowed turkey and rice som katterna är stormförtjusta i och som har lugnat magarna.
På påsen står det att en katt mellan 5-8 kg ska ha 70-125 gram mat om dagen. Jag har gett katterna 90 gram mat om dagen, doserat 0.5 dl tre gånger om dagen. Nu är det så att bara nån sekund efter att Dexter ätit upp maten gnäller han att han vill ha mer och mer, och han tigger och gnäller hela dagen. Så fort man reser sig upp från soffan och går in köket då springer han in före och mjauar. Några gånger gav jag upp och hällde bara upp massa mat så att han och Felix fick äta. Visserligen blev han mätt men också tjock! Båda katterna gick upp ett halvt kilo och så bulliga ut
Problemet var att de också blev dåliga i magen så fort de fick mer mat än 1,5 dl om dagen. Troligvtis för att de hade ätit för mycket. Nu har jag återgått till en halv deciliter man 3 x per dag och Dexter gnäller och tjatar heela tiden, ibland med sällskap av Felix.
Jag vill inte att katterna ska gå och va "hungriga" och gnälliga, man kan inte ens vara i köket utan att det jamas och tjatas av Dexter, och jag får enormt dåligt samvete när de tjatar. Dexter är en riktig matälskare, så jag vet liksom inte om han vill ha mer mat för att det är så gott eller för att han är hungrig. Även om han är mätt så vet jag att han kommer äta lite av maten.
Har ni några tips på hur man ska hantera detta?
Ett annat fenom är att min yngste Felix, har blivit så himla konstig. Jag tycker att han ändrar humör/personligthet hela tiden, vilket troligtvis beror på att han mognar. Men nu jamar han hela tiden, och han jamar och tittar på mig, och jamar. Jag har då gett honom mat, släppt ut på balkongen (nätad), gosat, men han inte intresserad av något av detta. Och han sätter sig och jamar, ibland kurrar han och gnider sig mot mig när jag pratar tillbaka men ofta är det bara tunga Mjau mjau mjau matte, och han gör detta mer mot mig än mot min sambo. Jag vet inte riktigt vad han vill? Bör jag bli orolig eller är han bara rastlös? Båda katterna är kastrerade, Felix redan när han var 12 veckor (uppfödarens krav).
Hälsningar M

Hej Miggy.
Frågar du mig så skulle jag aldrig portionera ut maten.
Jag har fri tillgång till torrfoder och katterna äter många små måltider per dag och tillgodoser sina behov 16-20 gånger per dygn, både dag- och nattetid,och skulle du börja med att ha maten framme, så tror jag att det bara är nyhetens behag om dom äter mycket i början,för sen vet dom att maten finns där och dom behöver inte äta upp allt på en gång.
Lycka till!
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Jag har också fri tillgång till torrfoder här hemma!
Vi har ursöta bebisar !!!!
Jag ser ingen anledning att portionera ut torrfoder, utan här har vi alltid fri tillgång…
Möjligen om man hade en riktigt överviktig kisse…
Säkerligen kommer de att glufsa i sig en del första dagarna, innan de förstår att de inte måste äta upp allt på en gång, utan det finns hela tiden.
Mina går gärna och småäter lite under dagarna, har ingen aning om hur mkt var och en äter, men alla är lagom i hullet.
Lycka till!

Jag måste nog säga tvärt emot vad de andra svarat, till en matglad katt som helt uppenbart går upp i vikt av för mycket mat skulle jag aldrig ha fri tillgång på torrfoder. Det är som bäddat för övervikt och det kan ge en massa sjukdomar, dessutom med plågsam bantning som följd. Det finns ALLDELES för många överviktiga ragdolls, speciellt kastrater. Fri tillgång funkar inte för alla tyvärr.
Har du provat att ge dem torrfoder i en aktiveringsboll t.ex? Gör att maten räcker längre och ger dessutom katten motion och underhållning. Annars kanske man kan prova att lägga torrfodret i vatten när man serverar det, så får katten pilla för att få upp maten och även få i sig vatten samtidigt (ökar mättnadskänslan).
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
Jag har alltid haft fri tillgång, men går det inte så går det inte, och märker man av det får man ju naturligtvis tänka om. Safir hade lite tendens att äta som sysselsättning, och när jag märkte av det flyttade jag upp matskålen på en hylla. Inga större problem att komma upp dit (kunde gå rätt över från klösträdet), men då gick hon bara upp när hon verkligen var hungrig.
Funkade för henne, men alla katter är individer. Att servera i en aktiveringsboll eller på en aktiveringsbräda tycker jag låter vettigt.
Alltid fri tillgång…
Tror att de till en början kan äta väldigt mycket men är rätt säker på att det skulle jämna ut sig rätt snart så de börjar äta mer regelbundet, mindre mål men ofta.
Lycka till
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
För att göra det lite skoj för dem kan su ställa ut småskålar med mat över hela bostaden så de får leta lite efter maten.. det brukar sysselsätta dem ett bra tag :) ca 8-10 skålar.
Bra tips då man jobbar om dagarna.. så har missarna nåt att göra då man är borta :) och det ska vara på ställen som maten inte vanligtvis står på.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

#6 Fri tillgång fungerar som sagt inte för alla katter. Är det verkligen ingen annan än jag som sett alldeles för många tjocka ragdolls? Känner mig lite som ett UFO här
men det kan ju inte vara bara jag som ständigt hör domare påpeka att katterna är för tjocka? Och jag har ett flertal vänner med (för) tjocka ragdolls som fått fri tillgång på torrfoder tidigare och som antingen gett upp eller som kämpar för att banta dem.
Alltid står torrfoder framme på många olika platser i lägenheten. Kissarna gillar att äta på lite olika ställen o det är också olika torrfoder i skålarna. Någon gillar Eucanuba, en annan Hills och den tredje Royal Canin osv.
Jag har hört, som nr 8 påpekar, att en del ragdolls är för tjocka… Jag gillar stora katter, dock inte övergödda, och till min sorg har jag "smalisar". Min hane väger endast 6 kg o har inte ett uns fett för mycket. Sibylla, som är störst av tjejerna, väger 5 kg, men är inte tjock. Frosty Louise väger 3,2 kg och Sickan, min kastrathona, väger 3,2 kg. Bägge dessa sistnämnda är slankisar. De kan äta vad som helst o hur mycket som helst, ingenting fastnar….
Jag skulle ju vilja ha upp mina katter i vikt……
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Jag har också fri tillgång till torrfoder.Har aldrig haft en överviktig katt.Inte ens en kastrat som vart tjock.Tvärtom faktiskt..
Men däremot har jag också hört om för tjocka ragdolls.2 katter från min första kull,hona och hane som är kastrater och bor ihop har lite viktproblem. Ägaren har börjat ge dom veterinärfoder för steriliserade katter och mer motion. Måste höra om det gett resultat…Hon har även sagt att maten försvinner direkt från skålarna så fort hon fyller på så tyvärr är dom glupska av nån anledning.
hej!
jag har EXAKT samma problem, oxå två hankatter som verkligen är tokiga i mat inte bara sin egen utan även vår mat ;). jag hade till en början fri tillgång till mat eftersom d var d råd jag fick av uppfödaren men d funkar verkligen inte för dessa två herrar då de äter upp sin egen mat först o sen går över till skål 2 om den andre inte äter upp allt sitt på en gång vilket har resulterat i att båda är väldigt runda om magen :( mindre kul. för det är extremt svårt o få bort.
jag gör som du portionerar upp maten en gång morgon o en gång kväll för att ha kolla på va de äter ibland tar jag tom bort skålarna om jag ska hemifrån. det är svårt d där men har nån något tips på bra lightfoder lr liknande???

#11 Det absolut lättaste sättet att få en tjock katt att gå ner i vikt är att gå över från torrfoder till blötmat. Då slipper du undan alla dessa kolhydrater som gör katterna feta. Finns trådar om det sen tidigare, jag har också skrivit en artikel om det som finns på min hemsida, kan försöka lägga in en länk om du vill.
Tyvärr kunde ju inte trådskaparens katter äta blötmat.