Gammal förstagångshona?
Hur gammal får en gammal förstagångshona vara enligt ditt tycke??
Nu menar jag ragdollhonor över 2-3 år?
Med tanke på bäckenstelhet osv.
Berätta gärna om din erfarenhet.Blev det kejsarsnitt? Tog du en till kull med honan? Blev det snitt igen? Andra komplikationer?
Det blir ju sällan som man planerat med katterna pga att dom kan vara svårparade,man hittar inte rätt hane eller det är inte rätt tid osv. Jag frågar inte för att "klanka" ner på någon.

Wilma som har vulkankullen nu är 2,5 år, inga komplikationer vid förlossning eller graviditet. Det är hennes första kull och jag har tänkt att hon ska få fler.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!
Jeg har en hona som ikke fikk sitt første kull før hun var 3 år og fire mnd fordi hon løper med så lange intervaller og løpetid som sluttet når hon kom til hannen.
Jeg var veldig spent ved fødsel og hadde nærmest bilen i gång om det skulle bli nødvendig.
Hun fødte som en drøm og ungene kom i rask rekkefølge. Nå er andre kullet hennes født og da kom to stk med beina først, men nå også i rask rekkefølge uten problemer.
Dette betyr likevel ikke at jeg anbefaler å parre førstegangsfødende ved denne alder. Det er vel som med oss mennesker, noen føder lett og vi andre….
Se litt historikk i linjene. Arv teller vel også vil jeg tro…
1# och 2# Tack för era svar:)
Det glädjer mig att höra att allt gick bra trots åldern:))
Vi har nämligen en hona som är 2.5 år och har inte blivit parad än.Hanar har hon träffat men ingen har lyckats med henne.
Har som tänkt mig att om hon inte blivit dräktig innan hon fyller 3 år så kanske man måste ge upp…
Men tydligen kan det gå fint fast honan är över 3 år,enligt din erfarenhet #2.
. Fast det är större risk för komplikationer….
Ser framemot fler svar:)
jag har bara haft två kullar, den ena honan var ca 2.5 år när hon fick första kullen, och den andra var 3 år.
Inga komplikationer vid födseln med den som var 2.5 år.
Den förstfödde i 3-årshonans kull låg väldigt länge i kanalen och hon hade svårt att föda fram den. Den fick somna in på kvällen samma dag som den föddes, den bara skrek, ville inte äta och det började komma blod ur ändan på den
Resten av ungarna kom snabbare ut och klarade sig. En av dem tänkte inte förstå var han skulle få mat, fastän jag lyfte honom till tuttarna flera gånger så kröp han bara fram till mammas framtass och ville tutta på tramdynan… Men även han fattade till stlut.

min Delilah är född -06 och hon fick 6 fina ungar, utan några som helst problem första gången
är det min avkomma ni tänker på ,så har hon ju inte blivit parad så jättemånga gånger , och aldrig av någon erfaren ??utan hon löpte ju helt enkelt inte så länge den dominanta honan fanns..
så på det igen bara
Kattungar väntas hos GunBertus
#5 Ja,Ulla
. Men jag är bara nyfiken på hur folk gör
. Hur länge man kan vänta,för det är så olika.
Jätteintressant att höra olika erfarenheter
!
Ulla,vi SKA fortsätta att prova
! Jag vill sååå gärna se vad hon kan ge för ulltussar:)
Tumbai är 3 år i Juni och hennes förlossning gick väldigt lätt. Däremot var en unge dödfödd som kom några timmar efter alla andra, men det är svårt att säga om det berodde på hennes ålder eller inte. Men de kom lätt ut i alla fall utan särskilt mycket krystande.
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Jag skrev att jag bara haft två kullar, jag avsåg därmed ragdolls.
Men i dethär sammanhanget är det väl tillåtet att nämna erfarenheter från en annan ras också…
Min skogishona var 3 år och 10 månader när hon fick sin första (och enda kull). Allt gick bra trots att hon är modell "cykelpump", mycket lång och smal.
#8 Jadå! Tack för det:)
Intressant att veta oavsett ras
.