Surt/Löst KattungeBajs 5v.
Nu är det inte kul vill jag lova
Kattungarna är 5 veckor idag men nu har en tråkigt problem dykt upp.
Mamma katt Tumbai fick en akut gastroenterit där allt kom ut båda bak och fram den 21/5. Senare på dygnet hade en av kattungarna svårt att hålla sig och det kom avföring när som helst. Denna avföring övergick till att bli allt lösare.
Vi fick jourtid hos Veterinären, vätskade upp mammakatt som också fick Vetrimoxin. Kattungen som börjat bli dålig i magen var inte uttorkad så hon var allt OK med.
Jag misstänkte att en viss mjukmat jag gett till Tumbai kunde ha varit dålig. Påsen hade stått oöppnad, men i solen, och värme --> bakterier, så kanske kunde någon anaerob elaking ha bildats?
Tumbai fick med sig RC Intestine hem och hennes mage börjar bli bra nu.
Fortsatte ge Kattungarna deras Torrfoder - RC BabyCat och väntade någon dag med att ge dem sin våtmat RC BabyCat Mjukmat.
Kattungarna mår bra, springer och är pigga, men nu har en efter ens avföring börjar bli lite smetigare och den lilla honan som var med till veterinären har flera gånger inte kunna hålla det inne och bajsat lite varstans.
Det som jag lagt märke till är att avföringen luktar väldigt surt. Båda Tumbais (som nu är rel. normal) och kattungarnas som är ganska smetig och brandgul/gulbrun.
Nu börjar jag tro att det kan vara RC's BabyCat mjukmat som ställer till problem och ger bara torrfodret från och med nu.
Ingen av kattungarna går ner i vikt. Honan gick ner i Fredags antagligen eftersom hon tömde hela tarmen när hon inte kunde hålla sig.
Har ni några råd att ge? för det känns inte alls kul!
Jag känner att jag gjort mitt bästa men nu känner jag mig riktigt handfallen över vad jag ska vidta för "åtgärder".
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Ojsan! Inte roligt det där.
Det enda jag kommer på såhär på rak arm är att koka lite ris i ganska mkt vatten.Låt svalna och blanda vattnet(inte riset) med torrfoder.
Ge inget blötfoder åt dom förrän magarna är helt stabila.
Lycka till!
Kokt fisk!!!! är medicin för lösa magar på både vuxna djur o ungar. Kokt ris oxå bra. Men framförallt kokt fisk..
Jag har gett Diarsanyl (pasta) också till riktigt lösa magar. Samt brukar också ge Eucanuba Intestinal (torrfoder) som är riktigt bra.
Hur ser de ut där bak???? Jag hade en kull som var lösa i sin avföring allihopa, bajsade inte mer än vanligt men löst. Veterinären ansåg inte att de skulle medicineras. De var pigga, lekfulla o "fina" där bak….
Jag skulle definitivt avråda från RC blötmat. Jag har inga bra erfarenheter av den.
Hoppas det ger sig! Jag vet hur jobbigt det är, jag har haft samma problem.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Håller med föregående - rivavkok är superbra mot dåliga magar!! Koka riset i ca dubbla mängen vatten, tills riset är klart och det vatten som är kvar häller du av och låter svalna. Ge detta sedan till katten med spruta direkt i munnen är mitt förslag. Riset kan du också ge.
ta bort blötmaten så länge. Personligen har jag bra erfarenhet av RC blötmat men just nu då hon är dålig i magen är det kanske bra att låta bli det och bara låta dem äta torrfodret.
Lycka till!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Tack för råden!
#2 De är fina där bak, det är bara lilla honan som jag fått tvätta några gånger då hon har klampat runt i sitt bajs.
Imorse var det både smetigt och korvar i lådorna, ingenting utanför, förutom bajsspår.
Blir att koka ris och fisk idag. Nu ska jag ta tag med att göra rent kattungehagen.
Ni tror alltså inte att det är något extra konstigt med den där sura lukten deras avföring har?
//Karolina Nylén

nötfärs som enda kost tills magen stabiliserat sig.
Procolin eller DiarSanyl också om du har
ger aldrig mina katter fisk, nötfärs är det bästa
du kan också lägga i lite morotspure
avvakta och se om det blir bättre, annars kanske du har lite Vetrimoxin hemma?
Kattungar väntas hos GunBertus
#5 Jag fick vetrimoxin utskrivet till Tumbai, på tub. Och hon börjar bli bättre nu, men avföringen luktar ju bäver. Hennes vita blodkroppar var höga så hon har en garanterad infektion.
Går det bra med blandfärs? Jag har hört att nötfärsen måste vara frusen i 3 dygn men jag har bara frusen blandfärs.
//Karolina Nylén

tror inte det duger med blandfärs
det är ju gris i det och det är svårt att smälta.
#7 Okej, men går det att ge dem färsk nötfärs då som inte varit frusen? Ska jag blanda i lite mjölkersättning?
//Karolina Nylén

nötfärs behöver ej frysas innan servering. jag ger den rå men det förstod du säkert:)
nej endast färs
Jag har alltid nötfärsen fryst 2 dygn innan jag tinar o serverar… Ulla, går det verkligen bra att ge nötfärs som inte varit fryst…. Blandfärs ska du inte ge.
Håller dock fast vid att kokt vitfisk är bra för dåliga kattmagar!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !

jadå, det går hur bra som helst att ge rå nötfärs, dock endast nöt ..
Det är många som ger köttfärs och annat kött, t.o.m. kyckling utan att frysa det först.
Sådär. Nu har det ätits BabyCat i risavkok och jag ska ge nötfärs senare ikväll. Nu kan det ju förstås vara denna mamma katt som ätit risavkoket eftersom jag inte var hemma halva dan ;) Men nötfärsen får allt kattungarna.
//Karolina Nylén

jag menade att det är endast nötfärs man kan ge rått, annan färs ska vara fryst innan

Mitt tips är som Ulla, ge nötfärs och Pro-Kolin!
Annars kan jag säga att hellre kokar man en kycklingfilé i ca 20 min och sedan blanda den med rundkornigt ris som har kvar mkt matten från kokningen, låt svalna i vattenbad. Det brukar vara populärt och hjälper magarna bra! Ta bort torrfodret ett tag…..
Hej Karolina!
Jag har gått igenom ungefär samma scenario som du…med 2 kullar!
En gång att mamma katt fått akut mag- och tarmkatarr, och andra gången "bara blivit dålig i magen" och likaså kattungarna..
"Surbajs" och ibland kräkningar…..
Och jag misstänker starkt RC babycat torrfoder!!
Så fort vi gått över till RC kitten 36 så har magarna blivit lugna och fina på allihop, så numera är babycat "bannlyst" i mitt katteri…
Att det luktar så surt tror jag kan va en reaktion mellan maten och mammas mjölk (?) och att Tumbai´s mage reagerar likadant eftersom hon tvättar rumpor och städar efter bebisarna……
Det är en liten slutsats som jag dragit efter våra erfarenheter, men om det ÄR så kan jag ju inte svara på……
Hoppas du snart har små perfekta bajskorvar i lådorna!!
Det är märkligt hur lycklig man kan bli av skit 

Tack åter igen! Babycat är borta och jag har serverat nötfärs några gånger nu, men tyvärr faller det inte alla i smaken, avföringen luktade inte fullt så surt imorse även om det var ganska löst fortfarande, såg någon slags tillnymmelse till korvar ;)
//Karolina Nylén
Kokt kyckling brukar jag också ge. Och jag har märkt att RC kitten kan ge dåliga magar och jag ger då hellre RC Persian Kitten vilket är bättre:)
Och alltid när jag introducerar fast föda åt kattungar så sväller jag upp det först(torrfodret) med kokt avsvalnat vatten. Eller värmer majsvälling och sväller upp med det. Alla katter älskar det:) Skonsamt för magen.)
När jag får problem med hårda magar så ger jag lite,lite messmör.
Hoppas magarna börjar vara ok nu för dina katter!!

jag ger aldrig RC kitten utan bara Persian kitten då jag haft flera kullar som fått allergiska reaktioner av kitten ( och jag vet fler som råkat ut för detta)
däremot ger jag alltid Babycat för det har aldrig givit några negativa reaktioner hos mina ungar och de små kulorna är bäst i storlek när de börjar äta tycker jag
allt för att du ska bli ännu mer förvillad
du ser så olika vi gör
Det känns ju dock mest troligt att det är en infektion. Tumbai fick hög feber, hade höga vita blodkroppar och svarade på antibiotika. Om hon nu fick en infektion så borde det ju spridas till ungarna via modersmjölken, och de blev ju mer dåliga i magen en efter en.
//Karolina Nylén
Jag ger RC Babycat utan problem och har gett till de tre kullar jag haft utan problem.. men bra att ha i bakhuvudet att det kan ge strul…
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Jag har också haft ett par kullar med samma problem, den första gången så kräktes de av allt utom kokt fisk, och de hade alla diarréer som var ljusa och luktade surt. Dock var de allihopa pigga och busiga, som tur var. Jag gav dem skonkost (kokt fisk) i en vecka utan resultat, sen fick jag tips om Canikur (probiotika) som jag köpta och gav till kattungarna. Inom ett dygn hade de alla fått fast avföring! Så nu ser jag till att alltid ha Canikur hemma när jag har kattungar och ger vid minsta tecken på dålig mage.
Jag har en hona här hemma som inte tål RC babykitten!
Så fort kattungarna börja äta torrfoder så byter jag till RC persekitten som är snäll mot magen så mamma kan äta samma mat som kattungarna.