Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 4664 ggr
Fillefax
2010-04-27 14:22
0

Ragdoll/Birma

Hejsan! Funderar på en kompis till min Maine coon och har funderingar på Ragdoll, men är orolig för att de är lite för lugna. Överallt läser jag att de är lata, men hur lata är de egentligen? Vår birma fick nyligen somna in efter 15 fina år och de var bästa vänner. Birman är en fantastisk ras, men vår maine coon fattade ibland inte att han är ett par storlekar större när de lekte. Är det någon som har erfarenhet av båda raserna, birma/ragdoll? Vad skiljer dem åt mer än storleken? Är det skilnad i pälsvård, temprament mm.? Kan ragdollen passa i temprament med en 6-årig maine coon som är ganska busig? Eller passar birman bätte?

Är ny på iFokus och har skrivit på fler ställen här. Vet inte riktigt hur det funkar. Men jag såg nu att här fanns en plats med bara Ragdoll så jag skriver här också.

Omorose
2010-04-27 14:42
0

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av Birma men jag vet många som har Ragdoll och Maine cooner tillsammans och det verkar funka alldeles utmärkt.

Har också läst att ragdollen är en lat ras, dock kan jag inte hålla med till hundra. Mina busar runt och leker mer än gärna =) Jag tror en ragdoll skulle passa utmärkt som en lekkamrat till din maine coon. Har en ragdoll som är bästa kompis med en 35kilos hund som leker ganska tufft, går jätte bra, katten är lika kaxig som hunden.

Omorose
2010-04-27 14:44
0

Skillnaden mellan ragdoll och Birma får någon annan kunnigare person svara på Glad

GunBertus
2010-04-27 17:32
0

jag kan inget om Birma men har både ragdoll och MCO och det funkar utmärkt.

det kan ju också vara bra att de är lite varandras motsatser och inte är FÖR lika.

fast, jag upplever inte att de är så hemskt olika faktiskt utan det går hur bra som helst. Ragdollen är ju en tyngre variant än Birman ( DET vet jag:) så MCOn får kankse lite mer motstånd:)

lycka till

Kattungar väntas hos GunBertus

Marleene
2010-04-27 19:48
0

Min personliga erfarenhet säger mig att birman är lite livligare än ragdoll. De är lite mindre och smidigare än ragdollen. Mina ragdolls leker i snitt 3 minuter om dagen, därimellan sover de mest. Inte ens lilla sötnosen på 6 månader leker med än några minuter innan hon lessnar och går och lägger sig. Min birma och de birmor jag har träffat var det liv i däremot.

Att ragdollen skulle vara FÖR lugn för en MaineCoon har jag dock svårt att tro…

Raggedydoll
2010-04-27 20:55
0

Mina Ragdoll leker varje dag i timmtal, kanske ovanligt? Men hur som helst tror jag inte att en Ragdoll skulle vara för lat för en MaineCoon. Miljön påverkar kattungen/katten mer än vad man tror. Ser bara på ena min hane, Adidas, hemma är han vild och jagar allt och alla men när han var med till rättvik var han mer kelig.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

kitcat
2010-04-27 23:13
0

Mina ragdolls är superbusiga varje dag! Speciellt den äldre herren som ändå är 10 år! Väldigt sociala och "med" hela tiden. Men det är klart att det inte är några katter som springer på väggarna och gillar att vara högt uppe som kanske orientaliska raser gärna gör. Jag tycker du ska försöka träffa/se en ragdoll i verkligheten innan du bestämmer dig. Jag har träffat allt från blyga ragdolls till supertuffa men har aldrig upplevt att de är för lugna. De är trygga, mysiga, busiga katter som skulle gå bra ihop med din Maine Coon. Bra är ju också att en ragdoll är lite tyngre än en birma ifall nu din Maine Coon gillar tuffare tag.

Pälsvården är väldigt enkel fast pälsen är lite längre tack vare den silkiga känslan. Jag borstar mina en gång i veckan, ibland inte ens det.

Fillefax
2010-05-31 18:01
0

Tack snälla ni för alla tips! Jag är numer en nybliven ragdoll-matte till en superbusig liten kille! Han tyckte att min maine coon var riktigt otäck i tre dagar, men nu busar de så mattorna ryker!!

Ilya
2010-05-31 20:12
0

#7 Åh vad roligt, stort grattis! Skrattande

[Litlamins]
2010-06-01 16:44
0

Vi har både ragdoll och birma… Ta en av varje vetja! Flört

Iochförsig har vi  "bara" en ung ragdoll hona och några birmor.

Jag tror de är rätt lika varandra i lynnet. Tror snarare det är bundet till individen, än till rasen, om man jämför de båda raserna… Några av våra birmor är superbusiga, och någon är riktigt lugn och softar hela dagarna nästan… Vår lilla ragdoll-flicka är hel-vild, men hon är ju bara 4 månader…Men hittills ger hon intryck av att vara vildare än vad birmorna har varit som bebisar… Hon är tuffare än så länge…

Så temperament-mässigt tycker inte jag att du ska välja den ena framför den andra. Däremot kanske en ragdoll är mera jämn i storlek  med en coonis.. En brimaflicka och en main coon hane skulle ju bli stor storleksskillnad, men kanske passar ihop ändå. Men å andra sidan, det är inte säkert att de kommer att leka brottningslekar heller…

Om man skulle börja välja mellan perser och bengal så är det nog mera ras-val än individ-val tycker jag.

En birmahane kanske är som en main coon hona i storlek (ca 4,5-5,5kg) , en birmahona är oftast rätt liten mellan 3-3,5kg ligger de flesta på…

Lycka till med ditt val!

Fyrpihls
2010-06-04 02:09
0

min erfarenhet är att birmorna är lite mer rasister än andra katter.. men jag har dock inte haft birma och ragdoll samtidigt… de kanse tror att de är en birma också..