Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 3727 ggr
Limin
0

Preparering - hur många dagar innan?

Hur många dagar innan utställningen badar/preparerar ni era katter?

Vi har badat Colin på 2 dagar innan dvs. på torsdag om vi ställer ut lördag och på fredag om vi ställer ut på söndagen. Men, denna gången tänkte jag ev. testa att bada honom redan på onsdag så hans päls får en extra dag att fixa till sig.

Vad har ni för erfarenheter?

Neo033
0

Jag badar alltid kvällen innan. Vågar inte tvätta tidigare utifall de skulle skita ner sig (eller få hjälp på den fronten av mina två små barn)… Skrattande

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Snowdollz
0

Det är lite olika när kattens päls är som bäst efter ett bad. Ibland dagen efter och ibland flera dagar efter. Mina katter har som bäst päls lite olika dagar efter bad. Det tidigaste jag badat hittills är tisdag eller onsdag på en av dem.

Bäst är att (kanske inte inför utställning) experimentera genom att bada katten precis som inför utställning och sedan helt enkelt anteckna hur pälsen är dag för dag för att komma fram till när pälsen är som finast efter bad.

Limin
0

Tack era svar!! Skrattande

Det är så svårt att veta vad som är bäst då man inte har så mycket erfarenhet, men sen är det ju från katt till katt också.

Vi har alltid fått väldigt bra för Colins päls på utställningar, så jag kör nog med torsdag denna gången också… så vet jag hur det brukar bli i alla fall Flört

Fick en ny, stor, och fin fön med många olika funtkioner till morsdagspresent… så nu ska föningen gå lite snabbare i alla fall Flört

Ha en bra dag!!

David
0

Httills har jag badat på onsdagen när jag ställer lördag och söndag, men sedan är jag ju nybörjade i stor skala.

Men jag "underhållsbadar" lite då och då också.

Alla jag pratat pälsvård kommer med olika svar, så det är nog bara att testa sig fram till det bästa (dock kanske inte i direkt anslutning till utställning Glad).

En gemensam nämnare ifrån många är dock att pälsen blir bättre om man "underhållsbadar" med jämna mellanrum.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Limin
0

#4: Ja, vi badar också Colin lite då och då….

Jag har hört att en del badar onsdag innan utställning, så därför min fråga. Jag får göra ett test bad i sommar och se hur det blir om jag badar honom på en onsdag Flört

Inte lätt att välja rätt dag att bada/duscha sina katter… en annan duschar varje dag Flört

Evenstars
0

Som Jenny (# 2) säger varierar det från katt till katt, men jag badar aldrig senare än onsdag (undantag torsdag). Det gjorde jag inte ens då jag hade en hane med varm och ullig päls. Min erfarenhet är att de kan se "tuffsiga" ut dag 1 och dag 2 efter badet.

Vi ställer ju ofta minst 3-4 stycken varje gång och då badar vi två tisdag och två onsdag. Eftersom vi inte vill bada alla samma dag (mäktar bara med 4-5 timmar per kväll ;) ) gör vi så. De katter som vi badar onsdag är bäst på söndag. Badar jag torsdag eller senare är mina katter bäst måndagen efter utställningen…Obestämd

Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Limin
0

#6: Det är precis det jag också funderar på…. jag upplever att Colin har som bäst päls på utställningen på söndagen… därför funderade jag att bada honom i dag onsdag. Men, vet ej om jag vågar testa det nu inför en utställning … eller?

Fast jag är ju inte så erfaren vad gäller preparering… men jag själv upplever som att hans päls är bäst på söndagen eller i alla fall bättre än lördagen… som att den då har "fluffat" en extra dag. Så, därför börjar jag fundera på att bada honom onsdag.

Colin har du ju träffat och sett och han har ju en hel del päls och lite ullig krage… så onsdag eller torsdag Obestämd

Willenkatten
0

KyssJag badar några dagar innan utställningsdagen. Jag tycker att mina katters pälsar blir bättre efter några dagar. De är lite tufsiga ofta första dagarna.

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Evenstars
0

# 7 Anki, jag tror faktiskt onsdag för typ Collin-päls, för som jag sa så har till och med vår tidigare hane med lite ullig päls varit bäst söndag om jag badat torsdag och "tuffsig (grupperad och plattare)" lördag. Jag upplever att att den blir fluffigare lördag och söndag om jag badar onsdag. Däremot skulle jag inte bada en ullig päls tisdag, det skulle jag inte våga. Sen bör du tänka på balsam, hur mycket du tar och hur länge det sitter. Balsam upplever jag är känsligt för de lite ulligare pälsarna. Men DU måste känna och bestämma om du vill chansa innan utställningen den här gången.

Sen en annan sak (obs, min teori)…jag tror inte man ska kamma en massa gånger dagarna från bad till utställningsdagen. Jag kammar igenom dem ordentligt på torsdagen (dagens efter bad och föning) sen kammar jag inget tills utställningsdagen (möjligen kvällen innan). Om vi tillför smuts eller jobbar mycket med pälsen får jag för mig att den återfettar snabbare.

S*Evenstar's

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)

Christina

Limin
0

#8: Några dagar innan… hur mång dagar? Jag uppelver också att pälsen behöver några dagar på sig….

Limin
0

#9: Ja, jag tror också på onsdag…. jag upplever också lite det du beskriver, speciellt att pälsen är som lite plattare på lördagen än söndagen. Det verkar som Colins päls behöver några dagar att få tillbaka volymen, och det upplever jag att han får på söndagen. Sen tycker jag att han har så fin päls även i början på veckan efter utställningen.

Du skriver om balsam och lite ullig päls… hur menar du… ska den vara inne länge eller kort tid eller ? Berätta gärna lite mer… Flört

Varför skulle du inte våga bada en ullig päls på tisdag? Jag är så dåligt insatt vad gäller badning och pälskvalité Flört

Jag tror som dig vad gäller att kamma mellan bad och utställning… jag gör också som dig. Vill helst inte röra pälsen allt för mycket innan utställningen.

Jag ska funder under dagen om jag ska bada han idag… har förberett min man att det kanske blir badning ikväll… Flört

Fyrpihls
0

jag badar också onsdag oftast när jag ställer båda dagarna, men nu blev det faktiskt idag Torsdag och jag ställer henne ju på söndag så det blir nog bra… Vi får väl se hur resultatet blev.. det ser man ju inte direkt tycer jag… I morrn kan jag se om det finns hopp.. hi hi och jag gör också som Kicki .. jag kammar ju medans jag fönar henne torr (Unnique menar jag nu då) och sen kammar jag inte alls förrän på utställningsdagen..

Evenstars
0

# 12 Nähä det menar du inte…vad konstigt att du och jag gör likadant, till och med symaskinsnålen går ju av samtidigt då vi syr burskynken i vild panik innan utställningen, hahahohohihi! KyssKyss

PS! Förlåt ni andra för mitt interna skämt till Unni! DS!

S*Evenstar's

Christina

ItchyKoo
0

Har inte hunnit läsa igenom tråden så jag vet inte vad ni har kommit fram till Flört, men jag kan säga att jag själv brukar bada på ons eller tors när jag ställer lör-sön. När det gäller en kattunge skulle jag kunna tänka mig att bada på fredag, de har ju mindre päls som ska hinna "sätta sig", och så är de ju lite mer benägna att smutsa ner sig. För Colins päls tror jag absolut att onsdag blir bra, testa tycker jag!

Jag kammar inte heller mellan bad och utställning, bara i samband med föningen och sedan på utställningens morgon.

STORT lycka till i Norge Anki!!! Skrattande Du måste höra av dig och rapportera!

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

Limin
0

Hej på er!

Tack för era svar…. det blev badning på tordag. Men, vi ska testa onsdag nästa gång. Jag ska kolla lite extra på Colins päls nu… så ser vi hur den ser ut på måndag.

Nu sitter vi här på hotellet hela familjen och har det sååå mysigt. Ett superfint hotell precis vid vattnet (mitt i stan) och med ett jättestort rum, och en riktigt mysig stad (Harstad). Det är såååå otroligt vackert här med alla enorma fjäll (med snö på) var vi än vänder blicken. Då vi passerade Riksgränsen/Norge var det 0 grader och snöade Flört Torneträsk hade massor med is kvar och det låg snö lite här och där. En och annan ren har vi även sett. Barnen var helt upp i varv av allt spännande de fick uppleva på vägen Skrattande

Vi har även varit förbi utställningshallen… verkar vara en fin, ny och mysig hall. Det ska bli sååå spännande i morgon.

Nu får ni hålla tummarna för oss!!! Skrattande

Evenstars
0

Låter ljuvligt!! Lyyyyyycka till nu!!! <3 <3

S*Evenstar's

Christina

christine58
0

Låter som en önskedröm.

Lycka till så jättemycket Glad

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

Fyrpihls
0

#13 ja eller hur.. konstigt va?? he he..

by the way.. jag badade ju Unnique på Onsdagen och ställde henne igår, och hon fick omdömet "dagens bästa pälskvalité" Gladså det var ju perfekt.. stackarn som inte fick vara ute på gräset och bli grön om tassarna på flera dagar..

för övrigt fick hon CAC och var uppe för uttagning till NOM.. men där blev det en Sibir… men det var säkert bara för att jag inte mutat domarn tillräckligt…. hi hi (OBS skojar OBS) Tungan ute

Evenstars
0

Grattis till CAC, Unni och Unnique! KyssKyss

S*Evenstar's

Christina

Limin
0

Vi badade Colin på torsdag som ni vet och han fick mycket bra för sin päls nu på utställningen i Norge. Både lördag och söndag fick han "Show preparering" och mycket fina ord i bedömningen kring pälsen. Så, det går nog bra både onsdag och torsdag.

Ska kolla hans päls idag så jag ser hur den är en måndag…

Limin
0

#9: Kicki du skriver om balsam och lite ullig päls… hur menar du… ska den vara inne länge eller kort tid eller ? Berätta gärna lite mer… Flört

Varför skulle du inte våga bada en ullig päls på tisdag? Jag är så dåligt insatt vad gäller badning och pälskvalité Flört

Nu har vi badat Colin i går dvs. onsdag så nu får vi se hur den blir denna gången. Jag upplevde då vi kom hem från Norge att hans päls var så fin på måndag… jag upplever det som att speciellt kragen behöver lite extra tid för att få sin "fluffighet"… han har ju en så rejäl krage och den vill man ju framhäva Skrattande

Tillemoras
0

Minns på en utställning då domaren Yan Roca Folch fick en dåligt preparerad ragdoll på sitt bord. Då sa han till oss åhörare att han rekommenderar att man badar katten på tisdagen om man ska ställa i kommande helg. 

Tänkte bara att det kunde vara intressant att höra hur en domare gör! Glad

David
0

Och någon annan vet jag badar helgen innan och på fredagen innan utställningen. (också en domare kat 2).

Verkar som nästan alla gör olika, men det är nog rätt individuellt beroende på pälskvalitén också antar jag.

Under senhösten när det inte är några utställningar ska jag testa olika varianter och se vad som blir bäst just för mig. Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Litlamins]
0

Våra katter har tillgång till rastgård, genom en kattlucka.

Där är det gräsmatta och såna där betongplattor på marken. Katterna älskar att vara ute allihopa… Om jag badar tidigt i veckan, så måste jag ju antingen stänga till rastgården för alla katterna, eller stänga in den badade i eget rum flera dagar… Hittiills har inget av det kännts akutellt, utan jag har badat dagen innan och bommat igen rastgården för allihopa. Men hittills har jag bara ställt ut birmor, och de har fått bra kritik, men om jag får kritik för vår ragdolls päls att den är för nybadad, (fluffig) så får jag tänka om antar jag…

De blir ju lite grå-aktiga när de är ute och busar… till och med grönfläckiga ibland när de leker brottningslekar i gröngräset… Sen när hösten kommer med ruskväder ,så känns det lättare att stänga kattgården förstås…

Hur gör ni med era som ni badar flera dagar i förväg? Har de utegångsförbud då, om ni har rastgård eller koppelpromendader? Eller får de gå ut lite ändå?

mvh Anna Karin

Limin
0

Vi har utegångsförbud för vår Colin då han har badat (onsdag eller torsdag) inför utställning. Vi har en kattgård via en av våra altaner, det är både trall och lite gräs. De andra katterna (2 st) får gå ut men då har vi uppsikt då de vill komma in igen. Vi har alltså altandörren stängd/lite på glänt (kan ej komma ut) och har koll på de andra katternas utevistelse.

För jag vågar inte släppa ut Colin som vi preparerat…. vill inte göra om flera timmars jobb med badning och föning… den risken vågar jag inte ta Flört

Evenstars
0

# 21 Jo, jag menar att om pälsen är en aningen varm eller lite ullig på sina ställen, t.ex. krage och byxor så brukar jag låta balsamet sitta lite kortare och ha den extra utspädd så den inte "tynger" ner redan "nedtyngd" päls. Balsam är ju som till för att mjuka upp flygig päls och för att undvika att den blir statisk. Det funkar i alla fall på Cinderella som har lite varma byxor baktill.

Jag skulle säkert kunna prova tvätta henne tisdag också men jag har inte tordas ännu ;).

Som du säger den sista touchen blir bäst måndag efter utställningen om jag badar torsdag. Nu badade vi alla onsdag för vi hann inte tisdag. Generellt badar jag tisdag och onsdag för att vi oftast inte hinner alla tisdag. Börja måndag…sååå modig törs jag inte vara. Flört

Mina får inte vara i kattgården och Igasto får tyvärr vara i hanrummet (som normalt går i byxor hos oss) från tisdag eller onsdag för att han inte ska få gul rumpa och att de inte ska få "smutsiga" hasor från kattgården innan utställningen.

S*Evenstar's

Christina

Evenstars
0

# 26 Självklart tar vi ut Igasto och gosar och dessutom har han sällskap av vår kastrat av och till.

S*Evenstar's

Christina