Skillnad på ragdoll och birma?
Hej :) säkert en jättedum fråga, men är ju väldigt ny på dehär med raskatter. Men min fråga vad det är för skillnader på ragdoll och birma? Dom är ju väldigt lika utseendemässigt.. eller?? :P

Är ganska så ny på detta med :) men skulle gissa på, temperamentet, storleken och att det finns olika vackra färger hos ragdollen. Birman är väldigt fin men hos mig står Raggarna närmast :P
#2 storlek och deras "look" är det stor skillnad på också (iaf om man är "ragdollnörd") 
http://www.svidjas.se

haha, jo visst, ragdollnörd har jag ju blivit, men är så pass ny nörd fortfarande att de är lika i mina ögon ;) Nu tänker jag utseendemässigt för jag har inte läst något om birman.
Jag har uppfattningen att en Birma ska vara mera docksöt medan en Ragdoll maffighet, eller hur säger man?
Sedan tror jag att en birmas nos får vara lite mer romersk? Medan en ragdolls absolut inte får det? Nu har jag inte läst på Sverak utan tänkte mer vad jag tror :)
Pälsen brukar vara lite skillnad på också. Birmor har mer fluff tycker jag, och de brukar väl inte väga lika mycket som ragdolls?
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Birmor har mycket ulligare och fluffigare päls, se har annan form på ögonen, annan form på öronen, otroligt safirblå ögon, annorlunda profil, lite mindre i kroppsstorlek.. och sedan har de alltid vita tassar.
Är helt säkert fler skillnader också..
Men jag förstår att det är svårt om man inte kan raserna i sig innan..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#4 Mmm så var det för mig med förut men efter att ett antal utställningar sett fel på dem så har jag börjat studera birmor för att sluta säga fel till stackars birmaägare 
http://www.svidjas.se
Är det någon skillnad temperamentsmässigt generellt sagt?
Vi har både birma och ragdoll…
Kan inte säga att de generellt är någon skillnad i lynnet…
De verkar passa bra tillsammans också. Snarare skillnader individuellt än från raserna… Alla våra birmor har till exempel olika personlighet, nån är busigare, nån är mera barskare, nån är mera tillbakadragen, nån är en knäkatt, nån vill inte sitta i knä….
En birma är nättare, näpnare, en ragdoll är mera maffig och robust… båda är bra på sitt sätt.
Jag tyckte också det var svårt att se skillnad innan jag lärde mig… mest är det "looken", alltså uttrycket som skiljer, förutom att birmor alltid har vita tassar och kilar, och inte får ha vitt i ansiktet o på kroppen, men de finns ju feltecknade de med, liksom ragdolls…

När du lyfter en Ragdoll ska det kännas som om du verkligen lyfter en "trasdocka", det är väl den största skillnaden till Birmor.
Vidare kan man säga att en Ragdoll ska vara stor som en Norsk skogkatt medans en Birma ska vara medium stor.
Ragdoll och Birma har samma färger men Ragdoll har tre olika varianter en utan vitt, det vill säga colourpoint, en med lite vitt som kallas mitted och en som kallas bicolour som har ungefär hälften vitt.
Men för min smak är det viktigaste temperamentet det mest utmärkande som gör katten till en Ragdoll. En cool katt som vet vad den vill
.
/ Mats