Behöver råd och tips!!!
Jag och min särbo ska nu om ca 3 månader flytta ihop i ett radhus som har 4 rum och 2 våningar. Till saken hör att han har 2 katter, han har 2 Maine Coon tjejer. Den ena är kastrerad och den andra går på p-piller och ska kastreras. Jag har ju 3 katter och alla är fertila för de ingår ju i min uppfödning. Sambos katter är lite äldre än mina.
Ingen av katterna har varit i radhuset så de kan inte känna att de "äger" det ännu. Jag vill ha lite tips och råd hur vi ska integrera dessa katter så det kommer att komma överrens och kunna leva i harmoni med varandra. Eventuellt kommer en avm ina honor att ha kattungar när vi flyttar så det kan ju också ställa till problem då hon kommer att vara mer vaktig på sina bebisar under den här tiden..
Men ALLA råd och tips läses och beaktas. Allt som kan leda till att katterna kan leva i harmoni med varandra uppskattar vi :-)
//Lotta

ja det kan bli svårt ..speciellt om honan har ungar..
och vissa ragdoll gillar inte MCO alls..det är alltid på det hållet . Det är ragdollen som är misstänksamma av sig, MCOn är en genomtrevlig katt som har lätt för förändringar vilket jag upplever att inte ragdollen har lika lätt.
har okså märkt att vissa av mina ragdoll blir rädda för MCO om de är paddor, dvs när de är väldigt spräckliga i ansiktet, ja jag skojar inte
ett tips är att helt enkelt bada alla katterna innan,så de har samma doft, det är ju den de reagerar på.
kan inte säga hur det kommer att gå men hoppas såklart det fungerar
lycka till
Kattungar väntas hos GunBertus
Hoppas det funkar. Honan med ungar skulle jag ha i separat rum.
Och innan jag flyttade in hade jag sett till att du har Feliway doftdosor i hela huset… det hjälper iaf till lite att få dem att trivas snabbare…
Annars hade nog jag försökt att katterna få ordna upp hierarkin själva, under uppsikt så klart, och att de har massa ställen att komma undan på, som klösträd (höga) mm. Självklart får man sära på dem om bråk uppstår. Och då ni inte är hemma hade jag delat på dem till olika rum i början.
Alternativt om ni har möjlighet till att dela av huset med nätdörr i början första veckan, då kan de lukta och vänja sig lite långsamt…
Inte lätt, önskar dig all lycka till att dina RAG och hans MCO går ihop!!
Tips --> kattbeteendeexpert Susanne www.kattproblem.se
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Tack för era svar #1 och #2
Jag befarar att det INTE kommer att bli lätt att få ihop dem. De jag är mest rädd för är att det kommer att bli ett jätte kattbråk och att de skadar varandra mycket. Jag ska försöka bada dem alla dagen innan vi ska flytta i samma schampo så de luktar lika. Jag ska också tvätta katternas filtar och sånt så alla deras saker kommer att lukta nytvättat. Feliway kommer jag absolut att använda mig av. Nät dörr kommer att fixas och användas när vi inte är hemma de första veckorna. Mamman och kattungarna kommer att få vara i ett speciellt rum dit de andra inte kommer in..
Jag hoppas verkligen att vi lyckas med detta :-)
Tack igen för svar.
//Lotta