Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1285 ggr
Ragstars
0

Sveriges nye import-regler...Fråga!

Från den 14 juni 2010 gäller nya nya krav. När djur som reser som frakt (det vill säga inte med ägaren eller som dennes bagage) och djur som ska säljas, förmedlas eller skänkas bort förs in i Sverige från Norge gäller följande:

• Djuren ska vara id-märkta.
  • Djuren ska vara vaccinerade mot rabies.
  • Djuren ska ha godkänd mängd rabiesantikroppar.
  • En officiell veterinär ska ha hälsoundersökt dem inom 24 timmar före införseln till Sverige.
  • Djuren ska ha EU-pass där en veterinär intygar allt ovan.
  • Införseln ska anmälas till tullen vid gränsen.

Fatter jeg dette riktig nå, at katter som skal selges fra Norge til Sverige, og som føres ut av landet skal tilfredstille overstående krav, altså rabiesvaksineres, vente 120 dager på titerprøven, og så kan sendes ut av landet, mens norske katter som skal stilles ut i Sverige ikke behøver å ha det? Det henger jo ikke på greip… Norge er jo et rabiesfritt land, på lik linje med Sverige, og jeg fatter ikke disse nye reglene med tanke på eksportering over landegrensene.  

Om jeg velger å selge en av mine søte små til Sverige, betyr dette at jeg må beholde kattungen her hjemme til den er ca 8 mnd??  

Eller må det fra svensk kjøper søkes til mattilsynet om innførsel før katten fyller 3 måneder?

Dette er jo isåfall en stor hemningsfaktor for oss norske oppdrettere som ønsker å eksportere våre katter, og spre våre linjer utover landegrensene…

Kan noen som vet mer om dette svare meg på dette?

GunBertus
0

sista stycket läser man:

Om du ska köpa en valp eller kattunge i Norge slipper du handelskraven om köpet är genomfört innan djuret passerar gränsen och om djuret reser med ägaren eller med ett ombud, till exempel den som sålt djuret.

jag fattar det som att om köpet är klart innan, dvs betalning och kontrakt med ny ägare är klart innan djuret förs över ,så ska de tidigare reglerna gälla än.

Kattungar väntas hos GunBertus

Evenstars
0

Jag fattar det också som Ulla säger, dvs. om köpet är klart innan och kanske ägarbyte skett (transfer) utfärdat.

Det som är lurigt är, vad menas med kattunge/valp? Är det en som är över 12 veckor och innan 3 månader eller är det andra gränser?

Väldigt luddigt formulerat måste jag säga, nog bäst att ringa JBV.

Alltid ska vi lära oss något nytt. När man har stenkoll på alla import/export regler ändras de! FlörtGlad

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Neo033
0

Hm. Jag fattar det som att köpet ska vara klart innan samt att ägaren/ombud åker med över gränsen?

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Ragstars
0

Men denne regelen gjør det jo også umulig for oss oppdrettere å stille kull før katten reiser, iogmed at aldersgrensen på å stille katten ut er 3 måneder, og at katten da må stille i oppdretters navn i kullklassen?

huldabella
0

#4 Omöjligt är det väl inte? Jag har exporterat flera kattungar innan de blivit tre månader gamla, men ställt deras syskon som kull. Kullen behöver ju bara vara tre stycken.

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------