Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1605 ggr
maggan
0

En undran

Jag har letat katt en längre tid och det verkar helt hopplöst. Jag vill köpa en okastrerad hona för att seriöst kanske kunna ta en kull.  Jag förstår att det är för att värna om rasen. Men hur gör man för att få sin första pärla? Kyss

ProvinsiaRivers
0

Hejsan

Det är inte lätt att få förtroende från uppfödare om du vill köpa en hona för att "kanske" ta en kull. Du bör vara riktigt seriös och lite påläst och vara beredd att offra,tid,tålamod,ansvar och pengar osv.Många uppfödare är skeptiska mot nykomlingar.Vi är många som är rädda för att det blir mer blandrasavel eller oreggade "äkta" ragdolls.

Jag skulle nog rekommendera dig att prova på att vara fodervärd till en hona till att börja med.Då kommer du lättast in i det hela och får känna på om det är något för dig. Att ta hand om en annans kull är lärorikt och honkattägaren hjälper dig med allt.

Kolla upp ragdollsidorna och hitta en uppfödare som har samma värderingar och mål som du har om ragdolls.Säkert hittar du någon som du får bra kontakt med:)

Lycka till! /Paulina

Fyrpihls
0

Ett tips är ju kanske då precis som Paulina just skrev.. att ta en hona på foder tillsammans med någon uppfödare som du känner förtroende för och som bor nära dig..

så kanske du kan ta en kull tillsammans med henne/honom för att sen kanske överta och starta upp själv sen om du känner att det var något för dig..

Annars är det nog bara att du säger som det är till den uppfödare du köper katt ifrån… att du ev vill ta en kull, så att du köper en katt med avelskvaliteér..
Man får ju ta en kull utan att ha ett stamnamn, men sen måste man ha ett stamnamn för att få registrera fler kullar.. Gladlycka till..

David
0

Tycker att både #1 och #2 ger ett väldigt bra tips, att vara fodervärd, då får du prova på samtidigt som du har en erfaren uppfödare med dig hela vägen.

"Lite" om uppfödning hittar du på SVERAKs hemsida, Om uppfödning.

Skulle också rekommendera att du går med i en SVERAK-ansluten kattklubb, du kan gå med i vilken som helst i landet, men många väljer en klubb i sin närhet, kattklubbar i Sverige. Vissa klubbar har då och då också kurser/studiecirklar för nya/blivande uppfödare.

Mer om just Ragdollen och dess standard, och mycket mer hittar du på Scandinavian Ragdoll Club.

Boken "Handbok om Kattuppfödning" ifrån Royal Canin är en guldgruva att läsa lite om det praktiska kring uppfödning.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

maggan
0

Tack för era svar.

Får väl ta en funderare då om det blir någon kisse eller inte. Jag har tidigare haft raskatts  kullar med min svägersgas hjälp (som fött upp raskatt många år). Tid, ansvar,tålamod och pengar har jagCool. Jag är hemma hela dagarna och har alltid haft hundar och katter.

FunHouse
0

Jag tror att en bra start är att bli påläst om uppfödning och rasen. Skaffa ett stamnamn och ta kontakt med några uppfödare och berätta dina tankar. Visst finns det många uppfödare som säljer avelskatter om man har seriösa planer.

Lycka till

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se