Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1089 ggr
ThereseB
0

Dreggel - padda eller blomma?

Kryptisk överskrift, men jag sitter här och funderar på vad min katt kan ha träffat på igår. Han är ute, i snöre och sele & under uppsikt så klart! Helt plötsligt ser han ut som en jultomte runt munnen, dreggar och står i för fulla muggar, försöker få ut nåt ur munnen, skrapar liksom tungan mot över-tänderna och ännu mer skummande dreggel kommer ut. Det av tar efter en liten stund, återkommer, avtag och återkommer. Jag sköljde med vatten (i spruta) i munnen samt höll en blöt, kall handduk runt huvudet på honom. Det verkade vara skönt.

Ringde så klart veterinär också som trodde att han ätit geting, men det tror inte riktigt jag… Jag tror mest på padda eftersom vi har många på tomten. Eller någon växt som han inte tål. Jag är urdålig på växter och vet inte vad det är jag har på tomten, de bilder samt varningar för växter som jag hittat har varit jättedåliga bilder så jag har inte kunnat se vad det är samt att den växt det skulle kunna vara mest är blad, ingen blomma - än… Svårt att artbestämma alltså!

Är det någon som varit med om något liknande, som kan säga mig vad det var?

/ Therese & Simba-huligan

ProvinsiaRivers
0

Jag tippar på padda! Men vet inte vad man ska göra för att lindra…

wandullan
0

Tror också på padda! Min huskatt blev så där när hon bara var kattunge och då sa veterinären att hon troligen tagit en padda i munnen och dom är giftig. Hon var jättedålig med massor av dregel i 10-12 timmar och jag trodde hon skulle dö. Hon fick ingen medicin eller nåt utan det gick över av sej själv. Hoppas din lilla kisse mår bättre nu! Glad

SE*Wandullan´s

Hemsida: http://wandullan.com

ThereseB
0

Jag var också övertygad om att Simba skulle dö… Vår hund har för en vecka sedan blivit biten av en huggorm och blev rejält dålig - inlagd på sjukhus. Så jag var ordentligt nojjig när han började dreggla så här…

Men det gick ganska fort över, med vatten i munnen och massa kramar så var han snart pigg igen :-)