Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1648 ggr
Erina
0

Otroligt skvätträdd och orolig

Hej,

Nu var det ett tag sedan, har tidigare skrivit om min ragdoll kille på dryga året, som jag tog han om för ett par månader sedan. Han var med en gång mycket svår att komma in på livet och verkade vissa ggr rädd för mig. Har följt era råd, gett honom tid och utrymme och vissa dagar/stunder verkar han mindre nervös och vilja ha närhet, men nästa stund är han jätterädd. Det är så konstigt. Han sover tätt intill om nätterna, han springer till dörren när jag kommer hem och stryker sig runt benen. Gillar dock inte alls att man håller i honom och går undan om man kelar med honom (blir vissa ggr arg). Har köpt en feliway adapter och ser ingen som helst skillnad (använt den i ca 2 mån). Det är så svårt att beskriva hans beteende, det är som om han ser spöken. Finns ett hörn som han jamar mot ofta, som om någon stod där och ibland skriker han till och springer iväg som om någon/något jagade honom och han blir ibland jätte anfådd vid dessa tillfällen. Börjar helt seriöst undra om det spökar i huset! Har ni sett ett sådant beteende?? Har ni några råd om vad jag kan göra? Tror ni att en katt kompis skulle göra honom gott och i sådana fall, bör jag skaffa en till hane eller en hona? Känner mig lite hjälplös, vill att han ska känna sig trygg hos mig. Han blir SÅ rädd för något som jag inte kan se. Han blev kastrerad för 3 mån sedan, kan det ha något med hormoner att göra? Alla råd är varmt välkomna!

LittleSweeties
0

Hej Erina!
Skicka mej din mailadress…..Flört
info@littlesweeties.nu

//Pernilla

Erina
0

Hej!

Har mailat dig! Tack! Glad

Erina
0

Glömde fråga… Om jag nu skaffar sällskap åt honom, går det bra att skaffa en huskatt? Tror ni en liten kattunge (pojke) är ett bra alternativ?

Erina
0

Snälla kan någon ge råd om ev. kattkompis? Är det dumt att skaffa en kattunge (hane) och är det dumt att skaffa en kompis av annan ras (huskatt)? Ni har så mycket kunskap här inne, snälla dela med er Glad.

David
0

Jag kan försöka svara rent generellt…

Jag tror att nästan alla katter uppskattar en kattkompis. Ragdoll är en väldigt social kattras, och kanske uppskattar den extra mycket att ha en kattkompis?

Jag har tre huskatter och en ragdoll och det fungerar hur bra som helst, så jag tror inte att vilken ras du väljer som kattkompis spelar någon som helst roll egentligen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Helona
0

Håller med David! Tror inte heller det spelar nån roll vad det är för ras, bara det är en kompis. Eller djur…

Jag har två maine cooner, två ragdollar samt en pomeranien. De har stort utbyte av varandra allihop, på olika sätt.

Jag tycker absolut du ska skaffa en kompis till din ragdollkille! Stort lycka till!

Erina
0

Tack till er alla!

Tror ni att det går bättre att skaffa en kattunge än en vuxen? Har kön någon betydelse? Min hane är kastrerad, vilket kommande katt också kommer att bli oavsett kön.