Min katt skriker på nätterna :(
hej
har 2 underbara raggisar.. men den ena är inte lika underbar på natten :( tyvärr… han skriker o krafsar på vår dörr o vill in til oss men eftersom han spinner så otroooligt högt så man inte kan sova får han inte d!! den andra ligger snällt i sin lilla koja heela natten. vi har börjat med att stänga in han på toa så fort han krafsar o skriker men då skriker han ännu HÖGRE!! (bor bara i en tvåa så finns inga andra rumm att stänga in han i.. trodde detta skulle hjälpa o att han skulle sluta snabbt men d har gått en månad nu o han ger sej verkligen inte! han kan börja från kl1 på natten o hålla på till vi går upp man håller på o bli gaaalen! nån som har nåt tips på vad man kan göra?? hade entanke på att man kan spraya vatten på han så fort han gör så men till saken hör att han ÄLSKAR vatten… konstig katt? svar JA! haha…
han är extremt social katt o ska va med oss hela tiden när vi e hemma ligger i knät, går efter en o !pratar" så han e ju jättemysig men inte på nätterna… SUCK
MKT TACKSAM FÖR TIPS!!!
Hejsan
Jag tror så här… han vill ju vara med er för ni är hans flock och eftersom han är en så social katt som du säger så trivs han inte ensam.
Du ska absolut inte spruta vatten på honom, det ger bara att han mister lite förtroende för er, han gör ju ingenting fel/bus, det är ju nåt han inte trivs med och han är ju lite olycklig.. att "spä" på det med att få vatten sprutat på sig tror jag inte på. Utan innan ni går och lägger er så ser ni till att ha en riktig mysstund med honom, mys och framför allt: LEK med honom.. minst 30 minuter… med saker som gör att han blir trött i huvudet!
Sedan köper du Feliway spray eller doftdosa som man har i eluttaget och har i det rum där han ska sova. Tillsammans med tex en tröja eller filt som luktar er. Är den andra katten med honom under natten? Annars skulle jag ha den andra katten tillsammans med honom, så han inte är ensam.
Lycka till!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Håller med #1. Men annars kanske öronproppar skulle kunna funka… med öppna dörrar. 
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

F-låt men jag tycker absolut han skall få vara med er. Ragdoll är en katt som vill och bör få vara med (min absoluta uppfattning).
Slutar han inte spinna när ni somnar och inte myser med honom längre? Öronproppar till er
. Jag informerar alltid att det är (o bör/skall) en social katt som hela tiden vill vara med sin flock-familjen!!
Lycka till o hoppas ni kan öppna dörren
Håller med #1 #2 och #3….öppen dörr är svaret…
Ni kan ju prova att lägga er en halvtimme innan ni "måste" sova, så han kan få lite "quality time" med er…för det är ju helt klart att han vill va nära
och att han spinner så högt att ni inte kan sova tror jag är en vanesak, att ni vänjer er efter ett par nätter.
Han kanske är mörkrädd?
Efter att vi flyttade förra sommaren så har vi alltid en "nattlampa" i hallen tänd, eftersom min Sigge är/blev mörkrädd…
…
Det tog tid innan jag fattade det! Men i förra lägenheten hade vi belysning utanför som gjorde att det aldrig var helt mörkt, vilket vi inte har här….och nu är han som vanligt igen, om man inte glömmer lampan…
Lycka till!!
SJÄLVKLART är det bästa om han får vara med er!! Då är han allra lyckligast! Och som sagt.. spinnandet är en vanesak som snart blir beroendeframkallande!!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Håller med alla föregående talare
Klart han ska få vara med er.
Här monterades sovrumsdörren bort direkt jag flyttade in. 
Lite tvärt om #0, jag kan inte sova utan att ha någon spinnande jämte mig. Som så många andra säger, man blir väldigt lätt beroende av det härliga spinnande ljudet. Och deras race runt 5-snåret lär man sig snabbt att ignorera utan att vakna. 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jag har haft precis samma situation här, har använt öronproppar men nu när mina älsklingar fått en gård där dom kan vara ute på dagen så sover de klokt på natten, så lek mycket med dem så skall du se att de sover på natten

Jag håller med David! Allra bäst sover jag när store Kingston (MCO) sover brevid mej. Indiana(MCO) nedanför honom, och min älskade, fyrmotoriga Ragdollflicka, Helona vid mina fötter.Hon kan spinna!!!
På fårfällen nedanför, ligger Lilla Vargen (dvärgspets) och drömmer, så att tassarna springer i sömnen
Hon kan äver morra och småbjäbba i sömnen. Tuff även i sömnen!
Så mitt råd blir oxå, släpp in sötnosen så är ni snart beroende!
Eller…….är vi en massa galningar här?
instämmer… öppna dörren och sätt i öronproppar om ni störs av spinnandet… Ragdollen är en oerhört social katt som inte trivs ensam och katter trivs som regel bättre med människor och hundar än med andra katter.. han är ju fortfarande en bebis och du hans mamma.. (fattade jag det som i allafall om jag utgick ifrån att du haft honom en månad)…
Dom brukar lugna sig lite när dom blir äldre.. min Elsa är en sån riktig mamma gris.. hon skulle bli tokig om jag stängde henne ute… ja de andra också för den delen.. däremot har det hänt att jag gått upp vid fyra tiden på natten för at stänga ute alla när de har världens rusch för jag har ju en kull med fem 11 veckors kattungar också och ibland blir det livat värre..
men för det mesta sover alla i sängen huller om buller med oss och hunden och två barn.. he he
Säger som dom andra ha öppet dörren ;). Min ragdoll blir galen och olycklig om jag har stängt dörren, då hon alltid vill vara brevid mig. För henne är det bästa stället på natten att antagligen ligga nere vid fötterna eller ligga uppe vid huvudet och snutta på min hals och spinna som bara den :P. Även min andra katt vill även han vara med och hälst ligga och sova på mig.
Skulle själv inte kunna somna om inte en av katterna sov brevid mig.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
tack för alla svar :) nu har jag de mer ute o "rastar" de så nu sover de bättre samt att Fozzi får sova med oss då e han såååååå nöjd o snusar så gott o bara gosar o myser… mitt problem e dock när vår lilla bebbe kommer då vill jag inte ha honom i sängen på ett tag hur vänjer man av honom vid d då blir d samma problem igen :(…. aja som sagt ett senare problem…

Håller till en viss del med alla ovanstående, dock tycker jag lite att en utvilad matte/husse är en lycklig och bra matte/husse. Så jag tycker inte ni ska offra eran sömn, funkar det dock med öronproppar och ni trivs bra med det så är det ju kanon.
Han har inget godis som han verkligen älskar? Vi brukar gömma lite godis runt lägenheten så katterna får jobba med luktsinnet, det brukar göra dom rätt så trötta. Då kanske han inte spinner så länge på kvällarna utan somnar bums i sängen =)
/Sarah