Fick en överraskning imorse...
Vaknade tidigt imorse av konstiga ljud, jag låg halvslumrande en stund och lyssnade. Min yngsta katt Tussilago galopperade runt i lägenheten som om hon busade och däremellan så morrade hon för fullt. Tänkte direkt att hon säkert jagade någon insekt men förstod inte varför hon morrade så. Eftersom jag har fobi för insekter så var jag inte så sugen på att kolla vad hon höll på med…
Hörde sen några konstiga pipanden och blev rädd att det var en fladdermus, huuga! Tillslut gick jag upp för att kolla, och jag hittade Tussilago liggandes helt stilla i ett hörn i badrummet. Hjälp, hon är skadad/sjuk tänkte jag. :-O Men så såg jag varför, hon vaktade noga sitt byte, en stackars blåmes! Den måste flugit in på min innätade balkong, intet ont anande om vad som gömde sig innanför…
Det låg lite fjädrar här och var och fågeln låg stilla på sidan och flämtade, så jag tänkte att USCH, måste jag barmhärtighetsmörda den lilla stackaren också och HUR gör man det på bästa sätt?!? Jag gick en vända i lägenheten och förväntade mig ett blodbad, men det låg bara någon enstaka fjäder där. Jag föste ut Tussilago ur badrummet, och nu satt fågeln där och tittade skrämt på mig. Först då kom jag på att jag kanske inte alls måste slå ihjäl den, jag kunde ju testa släppa ut den.
Sagt och gjort, jag tog det lilla livet mellan någa ark hushållspapper och kände hur den försökte kämpa sig loss. Jag gick ut på framsidan och släppte ut den i några buskar, men den flög direkt iväg ett par meter och satte sig mitt på gångvägen och flämtade. Jag väntade några minuter och den satt kvar, och följde mig med blicken när jag gick förbi. Flyttade den återigen in till buskarna och där satt den sedan kvar när jag gick in för att sova vidare. Hoppas nu innerligt att den överlever chocken!
Har era innekatter fångat fåglar inomhus nån gång? ;)
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
Nej, det har vi sluppit guschelov
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se
Näe, inte inomhus, men utomhus…. Skrattar för mig själv. Tussilago hade "jobb" en stund. En arbetande katt! Men så bra att fågeln klarade sig…
Sigismund har tagit fågelunge i munnen utomhus och gått kring med, men det var bara att ta ungen ur munnen på honom… och den flög iväg…..
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Min Wilda fångade en trast i sommar och när hon väl hade tagit den visste hon inte vad hon skulle göra! 
Jag tog den och släppte den på ett säkrare ställe och hoppas att den överlevde.
SE*Wandullan´s
Hemsida: http://wandullan.com
Min Liston fångade vår undulat som rymt, men han blev så förvånad när han fått honom mellan tassarna så han bara tittade undrande på oss och släppte sen och lät oss klara resten