Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 1888 ggr
Norrtassens
0

Utställningsfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En helt underbar liten hane har flyttat in hos mej för 1,5 vecka sedan Skrattande

Han är en Rag b 03, antingen true eller mid high white, och har en ljusare chokladfärg…vilket jag är glad över.

Jag lägger in en bild här för påsyn, han har vita örsnibbar på båda öronen, vilket syns på bilden, annars har han inga synliga vita fläckar. Han är dock än så länge helt vit på kroppen (förutom svans och öron).

Vad jag undrar är… tror ni att han är en mid high white pga de vita öronsnibbarna? Jag har anmält honom till utställning i augusti, och undrar om jag verkligen kan ställa ut honom? Vad jag förstått så kan man inte ställa ut mid high white och high white eftersom de har för mycket vitt…

Är väldigt tacksam för svar Skrattande

Kramizzar

Evenstars
0

Hej Annika,

Just choklad utmaskar ju väldigt långsamt och det var svårt att se om det verkligen var vitt på örsnibbarna eller om det helt enkelt inte utmaskat där ännu. Ta med honom till Luleå kan vi kolla närmare. Han är trots allt kattunge och eftersom det inte är säkert att det är vitt (om du nu inte ser nått vi inte ser) tycker jag du kan ta med honom.

Sen vad det gäller inte ställa mid high eller inte har ingen betydelse. Det som har betydelse är OM de har för mycket vitt oavsett mid high, high mitted eller true…eller färgfläckar i V:et låga V:n osv…förstås.

Lycka till och grattis till din nya kille!

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Norrtassens
0

#1 Tack för ditt svar Skrattande

Ja, det kan ju mycket väl vara som du säger… att han kanske inte är helt utmaskad ännu, och det därför ser ut som att han har vita örsnibbar…

Jag tar med honom till utställningen (om vi kommer med) så får vi se Skrattande

Tack för gratulationerna, jag är sååå otroligt glad över honom och jag hoppas att han kommer att utvecklas till en superkille Kyss

Evenstars
0

# 2 Jag menar förstås inte att choklad utmaskar senare utan att det syns inte lika fort som på t.ex. en brun, men det förstod du säkert :D

Håller tummarna för att du kommer med!

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

[Norrtassen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en bättre bild i dag…där man kan tydligt kan se hans vita örsnibbar… Eftersom han är utmaskad runt om så är det nästan så att jag misstänker att han är MHW. Jag är såååå nyfiken på vad ni som är erfarna av de olika bicolourvarianterna tror…

För mej spelar det ju absolut ingen roll om han är true eller MHW… det är ju mest i samband med planerade parningar det har någon betydelse, och OM detta klassas som att han har för mkt vitt för utställning…

Jag kommer att ta med honom till Luleåutställningen oavsett (om vi kommer med), men jag är ju såå nyfiken på vad ni tror.

Kramizzar

[Norrtassen]
0

putt!

Skulle vara tacksam för fler svar av er kunniga :o) Detta är min första bicolour och skulle vara intresserad av att höra vad fler tror…

Är det så att örsnibbarna kommer att kunna utmaskas senare? eller är det helt klart att han är mhw?

huldabella
0

Precis så där såg Glenn ut på öronen och det var vitt, ändrade aldrig färg. Vi har aldrig blivit riktigt kloka på vad Glenn är - antingen High White (enligt stamtavlan) eller Mid High White (enligt avkommorna)

Vitt på örsnibbarna är ett certdragande fel, men det är inte säkert att domarna ser det (eller bryr sig om katten är mycket snygg).

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

[Norrtassen]
0

#6 Tack så jättemycket för ditt svar Skrattande

Var en sväng in på din hemsida och tittade på snygge Glenn…och han ser precis likadan ut som Dandy på öronen. Då kan jag väl vara nästan helt säker på att Dandy ÄR en mhw. Såg ju oxå att Glenn är IC, så då känns det inte helt fel att ta Dandy till utställning och få domarnas utlåtande.