Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett14-ot-off-topic
Läst 2781 ggr
Lottis-Gottis
0

Ragdollsmix

Såg en annons i Blocket Kalmar om Ragdollmix.

Jag undrar om det är rätt att göra så??

Mamma  (namn borttaget) Birma/Colourpointperser

Pappa (namn borttaget) Ragdoll

Hänvisning till hemsidan borttagen.

// David

Den som är intresserad av adressen till hemsidan kan PMa trådskaparen.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

emimollie
0

Såg med det och flera andra, undrar detsamma!?!

emimollie
0

Känns som att dom som skriver de anonserna är mer ute efter pengarna. Oftast bara avmaskade och inget mer…Vill man inte att sina bebisar ska få det bästa?!

Lottis-Gottis
0

Tycker det verkar helsjukt….

Lottis-Gottis
0

Hänvisning till hemsidan borttagen.

// David

Den som är intresserad av adressen till hemsidan kan PMa trådskaparen.

emimollie
0

Just den här annonsen…här framgår det ju ganska tydligt att hon har någon typ av verksamhet där hon avlar. Låter som att hon regelbundet parar sin ragdoll hane med olika kombinationer av raser/bondkatter. Det samma gör hon med sina hundar och avlar även på kaniner.

Får man göra så? Tror det stod att hon var godkännd av sin kommun att avla (kan ha varit en av alla de andra oseriösa annonserna iof, orkar inte hålla reda på alla jag läste).

Jobbigt att se hur många det finns som gör såhär och tänka på hur många som kanske blir lurade, eller till och med ser sin chans att göra detsamma. Usch, man blir trött!

[Litlamins]
0

Oj oj, det var en organiserad BYB… Framstår som "riktig" raskattuppfödare för den ovane sällskapsköparen… Usch va oseriöst och onödigt.

Ser att hon har en hona som är 50% snöbengal och 50% ragdoll… troligt?

Hur kan hon ha dolda fel försäkring tro? Trodde det bara var raskatter man kunde teckna sån på… det kommer ju med honans avelsförsäkring för det mesta.

Hur gör man för att kolla för att kolla om en viss person har tillstånd enl paragraf 16 djurskyddslagen. Den här BYB uppfödaren verkar ju föda upp fler än två kullar per år…

Lottis-Gottis
0

Ja precis…Låter väldigt märkligt…

Trodde oxå att bara raskatter kunde ha Dolda felförsäkring.

Alla katter verkar ju vara testade oxå…

Oseriöst som sjutton……

Cherione
0

#6 ursäkta mig hänger inte med i alla förkortningar BYB vad betyder det?

S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen 
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

David
0

Det verkar inte som om människan har något SVERAK-stamnamn, men på något sätt är hon ändå uppfödare eftersom det verkar som om hon har tillgång till Royal Canins uppfödarklubb. (undra om personen tillhör något av de andra kattförbunden?)

Blandrasavel är tyvärr inte olagligt, förutom då om man är SVERAK-uppfödare. Men jag tycker det är oetiskt att ta kull på kull med blandrasföräldrar.

Den som känner för det kan ju alltid luska lite mer kring henne, det som gör att det ringer en klocka hos mig är just RC-s uppfödarklubbsmedlemskap, de har ju blivit hårdare med medlemskap där numer…

Dock får jag be att ni inte skriver ut adressen till hemsidan eller annat som kan leda till denna person, utan att ni tar sådant via PM.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Litlamins]
0

# 8

BYB är förkortning av Back Yard Breeder, alltså "bakgårdsuppfödare". Alltså nån som ägnar sig åt att para katter av olika ras och blandningar och sälja (ofta dyrt) utan papper.

Willenkatten
1

SkrikandesFinns bara ett ord: USCH!

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Lottis-Gottis
0

Ja då vet jag att jag skrev lite fel =( Sorry.

Om ni vill ha upplysningar om anninsen och hemsida så hör av er

David
0

Jag hittade inget "riktigt" namn med stamnamn på föräldrakatterna heller, annars kunde man ju kontaktat de uppfödarna, för henne lär man ju inte kunna få stopp på, eftersom det hon gör är "lagligt" ur lagens synvinkel.

// David

Omorose
0

Blir inte längre chockerad. Dock är det ju som David skriver inte olagligt, så hon har ju rätt att göra det.

Det jag tycker dock är att alla som håller på med huskattsavel (oavsett vilka raser som är inblandade så är ju katterna huskatter) ska ta sitt ansvar över kattungarna samt föräldrarna. Dvs vaccinera, chippa, avmaska (kolla masken) samt hitta bra hem åt kattungarna!

Nu vet jag inte hur denna uppfödare tar hand om sina katter/kullar så det jag skriver är inte riktat mot henne.

Och..Även om jag tycker att huskatter ska öka i pris, så tycker jag att det är fel att ens slänga in att "det är 50% ragdoll, 25 maincoon" osv, bara för att tjäna extra pengar. Jag tycker att det är bättre att "uppfödaren" skriver och förklarar i sin annons varför hon har valt att sälja "vanliga huskatter" för ett högre pris än 100-lappen. Många är fullt villiga att betala högre pris för en kattunge då dom känner att det är en seriös uppfödare de köper utav.

Att jag inte skriver något om hur förbannad jag blir över blandrasaveln betyder inte att jag är för det. Jag tycker bara att det viktigaste är att det sköts snyggt. "Olyckan" är ju redan skedd.

Sedan slänger jag även in att jag inte värderar huskatter lägre än raskatter, har själv en underbar tjej som är kungen i denna familj =)

Sarah.

David
0

#14. Sarah, om du inte haft sambo skulle du bannemig fått en puss för det inlägget! Glad

// David

AlexH
0

Inom WCF är det inte tillåtet med Huskattsavel.. Kommer det fram att en uppfödare som har registrerat stamnamn inom WCF föder medvetet upp huskatter, så stängs de av.

detta låter som en av dessa som har florerat i flera år med att sälja blandras.. vet att det fanns en för ett par år sedan som hade ett "stamnamn" på sin hemsida.. men stamnamnet finns inte reggat i någon organisation.. utan bara påhittat.. så kanske hon skriver egna "stamntavlor"??

SKK (kennelklubben) tillåter inte heller blandras avel och kommer det fram till dem att en av deras uppfödare aktivt avlar fram blandras, så blir de uteslutna

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

David
0

#16. Så är det i SVERAK också, du får inte medverka till avel som inte går att stambokföras = blandrasavel.

SVERAK är det i mina ögon enda förbundet i Sverige som håller hårt på att endast registrera godkända raser. Flera andra av våra svenska organisationer registrerar raser som är framavlade på sätt som inte är försvarbara.

Problemet gällande denna person är dock att det verkar vara ett påhittat namn på uppfödningen, inget registrerat i vad jag kunde se något förbund.

// David

Lottis-Gottis
0

Att hon har uppfödarrabatt på foder kan ju vara att hon även har hundar som hon avlar på av olika raser.

Ska faktiskt ta och slänga ut ett intressemail.

AlexH
0

#18 det med uppfödar rabatt.. jag tror faktiskt inte fodertillverkarna kolla upp om namnen är reggade eller ej… tyvärr.. så hon har säkert fyllt i en lapp med sitt "stamnamn" så har hon fått ett rabatt kort för uppfödare..

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

David
0

#19. RC är riktigt noga med det, det ska in kopia på stamnamnbeviset för att få foderrabatten. Och det var just Royals kattungepaket som skulle följa med.

Vissa andra är dock inte lika noga.

// David

solohm
0

Har tittat på annonsen och även hemsidan i fråga. Det verkar vara falsk marknadsföring att kattungarna är doldafel försäkrade. Så här stäger Folksam:
**
Försäkringen omfattar inte:
**kull då parning av föräldradjuren
varit oförenlig med SKK:s eller
Sveraks grundregler

Om detta stämmer så kan man väl anmäla annonsen till Blocket???

Jag älskar ALLA katter men tycker det är fel att lura oerfarna köpare. Har träffat sådana själv.

David
0

#21. Där hittade du något. Då kan du anmäla annonsen till Blocket, och även hemsidan till Folksam, då hon lovar något som försäkringen inte omfattar…

// David

Evenstars
0

# 4 Sådär nu är länkarna också borta. Adressen var raderad men det gick fortfarande att klicka i inläggen och nå länkarna :)

Bra att ni hittat ett sätt att anmäla annonsen, för den annonsen verkar ju medvetet vara komponerad med avsikt att luras.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

LittleSweeties
0

Till råga på allt….om jag minns rätt…..så KAN det ligga HCM bakåt i leden…Foten i munnen

Det är ju kanon att ni hittat ett sätt, som sagt ovan…..

Personligen vill jag åka och stampa dem på tårna och vrida om näsan på dem….*morr*

AlexH
0

#20 JAg har uppfödar rabatt hos Royal Canin och de har då inte begärt kopia p stamnamnsbeviste ansökan och jag har godkänt och registrerat stamnamn.. så det verkar diffa hos dem också… och jag beställde kattunge paket av dem till min kull utan några problem…

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se