frågor om sötnosisarna
När det gäller ragdolls och man har en utställningsvarriant på ragdolls vilket jag är ute efter då jag vill syssla mycket med utställning, finns det särskilda försäkringar för just utställningskatter då liksom det finns efter hundars användningssyfte?
Vilket försäkringsbolag är bäst att ha när det gäller ragdolls? Vill givetvis ha det bästa och de som kan erbjuda försäkring som täcker mest.
Finns det några kända sjukdomar hos ragdoll tänkte ifall de är som MCO, NFO och PER vad gäller HCM, GSD IV, PRA osv?
Vilket vuxen/unge foder skulle ni rekommendera är mest lämpad för en ragdoll? Mina nuvarande pojkar äter RC Maine Coon men det är ganska stora bitar, min husis klarar dem, kanske en ragdoll i vuxen ålder också klarar det?
Hur är det att ta Ragdolls på semester? Jag är nämligen insnyltat i en kamparfamilj (min mans sida) och vi kommer själva skaffa husvagn någon gång och börja kampa. Skulle en ragdoll älska sådant tro? Vet att mina nuvarand NFO och husis aldrig skulle vilja åka hem igen när vi väl kampar.
Fler frågor lär väll dyka upp med tiden.
Tacksam för alla svar och vet ni något mer om rasen jag bör veta eller läsa på om så skriv gärna ner det. Jag kommer givetvis göra precis likadant på ragdoll som jag gjorde på perser och NFO, nämligen gå till biblan och låna hem böcker om just rasen i sig, se lite videor, läsa på nätet osv. Någon bok ni kanske rekommenderar jag bör läsa om ragdoll?
Alla bokförslag tas emot, jag har inga problem att köpa hem böckerna om det är så. Katter är ju mitt specielintresse så alla sorters kattböcker välkomnas alltid oavsett vilken ras de är om.
Kan nu också tillägga att vi pratat om att skaffa två katter, dock inte samtidigt, en som sällskap och en till utställning. Vilken vi skaffar först spelar ingen roll.
Ingen som kan svara på frågorna. 

Hej! Ok, jag kan väl försöka mig på att svara =)
Jag är kass när det kommer till försäkringsdelen, kan bara säga vad jag använder nu, och det är Agria. Någon annan mer lämpad får svara på den frågan.
En sjukdom som många testar för är HCM, både genom blodprov och ultraljud. På http://www.scandinavianragdoll.com/ finns en artikel om HCM under Hälsa.
Mina katter äter Eukanuba då jag tycker att det är ett av de bästa fodren på marknaden idag. Men en Ragdoll kan absolut äta Rc Maine coon vid vuxen ålder, de stora bitarna klarar de flesta av.
Ragdoll är en ras som lätt anpassar sig i nya situationer och miljöer så därför lämpar den sig utmärkt i en kamparfamilj 
Ang bokförslag, jag undrar det samma, vill själv gärna ha boktips ;P
Kanske inte de mest tydliga svaren på dina frågor men men..
Sarah.

ja man kan öka på försäkringar beroende på kattens utställningsresultat. kan inte ge något detaljerat svar men kontakta de olika försäkringsbolagen och kolla med dem
det finns mycket att läsa om hälsoprogrammen på rasklubbarna
en liten undran: varför ska den ena vara till sällskap och den andra utställning? varför inte utställning båda så de kan åka tillsammans? en nyfiken fråga bara
lycka till i katt letandet
Kattungar väntas hos GunBertus
#4 Båda kan vara utställning också men om jag fattat rätt så är det svårt att hitta en ragdoll som följer rasstandarden för punkt och pricka eller har jag förstått det fel?