Transportera katt i bil
Jag ska transportera katterna till Italien i augusti och undrar lite hur ni brukar gòra. Hur lànge kan man kòra utan att stanna och ge katterna en paus? Tar ni ut dem i sele och later dem ga runt lite? Har ni toa-lada i transportburen? Jag kommer att ha en stor transportbur sa det far nog plats en liten toa-lada.
(ursàkta konstiga bokstàver haha)
Vi har airconditioning i bilen och ska ha solskydd fòr fònsterna. Resan kommer att ta ca 17 timmar.
Tack fòr tips och trix :o)
Jag brukar ha en toalåda i bilen, antingen i en stor transportbur eller så stannar jag med 2-3 timmars mellanrum och låter dem vila i 10-15 min och gå på toa och få mat och vatten, detta alltså om jag ska mycket långt med katterna. Man märker som av också om dem blir mer oroliga och behöver en paus eller om dem bara sovber lungt och tryggt och då kan man ta lite längre mellanrum.
http://www.svidjas.se

Om dina katter äter blötmat i vanliga fall så kan det va bra att ge dom det under resan. Då får dom i sig vätska och så brukar dom (vissa katter) äta det med större aptit.
Härligt med Italienresa! Tycker att du tänker väldigt vettigt så det blir nog så bra med resan!! Ha det så bra! Är det tänkt att köpa med någon snygg italienare eller italienska??
Önskar trevlig semester!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !

Tack ska ni ha!
#3 nej jag har faktiskt flyttat hit till norra Italien och det àr dags att hàmta hit katterna. Jag saknar dem enormt!
kram!
Lycka till! Hoppas att ni alla får ett bra liv i Italien…. Önskar dig o kissarna det allra bästa!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Vi har en stor bur med burfläkt, sandlåda och matskålar i förutom puffar, så katterna har det bra hela resan och vi stannar bara om vi själva behöver det av någon anledning.
Vad roligt att du har hittat "hem"! Hoppas att du kommer att trivas bra i Italien!! 
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
jag har också stor hundbur, med tillgång till toa och matskålar… Vi har Air condition i bilen och vi brukar göra så ibland om det är varmt och långt att vi brukar stanna och låta katterna vara lösa i bilen tillsammans med oss för lite gos o lek och rörelsebehov om man åker långt… jag har bara rest ca 7-8 timmar med mina men då brukar vi ha med mat så vi inte behöver lämna bilen för att äta, för då blir det ju snabbt för varmt i bilen..
Så vi brukar ha kylbag riggad som jag når och så kör vi allmän utdelning av baguetter eller liknande mat under resan… snabb pinkepaus på ett ställe eller så.. men annars kör vi non stop oftast… med dvd och ljudböcker i bilen..
och så när vi åker vidare så får de vara i burarna igen.. Jag har alltid den ena hundburen när vi åker långt… och är de fler så får de cirkulera så att alla får tillgång till toa, hängmattan osv… Det brukar gå hur bra som helst,.. för det mesta sover de hela vägen..

Tack för alla tips, jag tror det kommer att gå toppen. Jag ska packa mat och frukt och dricka mm så vi slipper stanna i onödan. De brukar mest vara oroliga de första 10 minutrarna i bil, sen lugnar de sig ju. Jag packar sele i alla fall, kanske de vill röra sig lite om vi har kisspaus på något lugnt ställe. Dundee är lite åksjuk ibland men jag tror jag har åksjuketabletter för katt hemma i sverige som jag kan ta med.
Ja Åsa jag har hittat ett toppenställe här med underbar natur, trevliga människor och toppen jobbmöjligheter. Än så länge har jag bott här tre månader. Förutom att jag saknar katterna så är det superbra……och maten har jag iofs lite svårt för men då får man laga själv så gott man kan.
Kram!

#8 Svårt för maten i Italien?!? Wooh mitt paradis =)) Fast smaken är som baken hehe..
Ett annat tips, Feliway kanske? =)
Lycka till Fia i Italien!! Pussa Dundee från gammel-matte! <3
Frys vatten innan du åker, så tinar det succesivt och de lapar i sig det. Dels hålls det relativt kallt och skvimpar inte lika mycket under resan. Jag fäster den frusna skålen på burgallret. Sen har jag en doseringsspruta och vatten med mig som jag använder och sprutar i dem vatten. Mjukmat är också en jättebra idé!
Kram Kicki
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

#9 ja haha jag äter ju inte kött, här i Trento är kött typ det ända de äter. Och pizza och paste, men det tröttnar man lixom på två veckor.
Bra tips Kicki med vattnet där! Ska pussa dem för hela världens befolkning och lite till när jag träffar dem igen 

Oh så det blir av trots allt?? Kommer nog gå jättebra!
Har inga tips men om du har tid att träffas i Sverige så måste du hojta. Kram!
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Ja jag tänkte faktiskt fråga dig Erika, om du vill träffas på fika eller lunch eller nåt v 32? Jag lär vara i stockholm onsdag torsdag tror jag.

Inga bra dagar
men jag skickar ett meddelande på annat sätt!
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com