Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 7201 ggr
Ilya
0

Hur är er ragdoll till sättet?

Som rubriken lyder: Hur är era ragdolls till personligheten och temperamentet?

David
0

Slö? *skrattar*

Nä, men hon är jättegosig, men ändå lite bestämd. Hon bestämmer när hon vill gosa! Om det så är mitt i natten så är det bara att lyda! Sen får hon ju sina tokryck och jagar leksaker på de mest konstiga ställen och tider.

Hon är lite försynt också. Och har glömt bort att hon faktiskt äger en svans också :))

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Litlamins]
0

Vild Glad

Närå, men hon är väldigt livlig vår Nina. Hon är snart 6 månader nu, väldigt lekfull och påhittig. Älskar att hänga med våra människo-pojkar och är gärna med och leker med småbilar mm. Hon spinner nästan non-stop när hon är vaken, även om hon busar så spinner hon ofta. Väldigt väldigt kelig, nästan påflugen! Slickas och pussas gärna, puffar och småbits jättemycket om man inte har tid att gosa med henne just då. Tack och lov att vi är många i familjen, så hon har nästan alltid nån famn att var i.

Hon verkar ha väldigt bra självförtroende, orädd för allt och svår-schasad, om hon tex hoppar upp på matbordet och man vill schasa ner henne så tittar hon bara förvånat och låtsas att hon aldrig tidigare hört talas om att katter inte får äta ur männskornas mat, så man måste gå fram och lyfta ner henne.

På utställning är hon hittills jättegosig och lekfull.

Än så länge kan jag ärligt säga att vi inte har sett nåt av det "slappa" ragdoll-stilen, förutom att hon ofta sover utspilld på rygg, men alla benen åt olika håll.

ProvinsiaRivers
0

Ninni= Fisförnäm liten fröken.Gillar att bli borstad och kliad lite här o där.Sover oftast på en stol under dagarna.På nätterna är hon i sängen.På fotändan eller bakom knävecken.Hon är jättesnäll och lätthanterad.När jag höjer rösten åt mina barn blir hon orolig och springer upp i famn och mjauar och spinner?! Vet inte varför..

Elvis= Latmask! Han latar sig mest hela dagarna men gör några tokryck ibland och han är klumpig.Ligger gärna bredvid oss eller i famnen och spinner MYCKET. Är inte så förtjust i att bli borstad även om han verkligen behöver det,då han är ett pälsmonster.Följer gärna efter mig och är med vid städning,klädvård osv.

Jossan=också en fisförnäm fröken fräken.Får gosryck utan dess like ibland och då får man klia och klia henne under hakan och bakom öronen hur länge som helst.Hon är inte så brydd om andra katter,utan är mest för sig själv eller med oss.Gillar att bli borstad men inte att bli buren.Ligger gärna bredvid en och flörtar:)

Zinzano= Gospropp! Älskar att bli borstad och ligger gärna bredvid när man sitter vid datan eller tittar TV.Han ger kärleksbett  på armen och ibland på huvudet.Han är pratig och mer energisk än mina övriga raggisar.Tigger mkt uppmärksamhet och är en ständig följeslagare.

Härliga personligheter allihopa:-))

Lottis-Gottis
0

Genovia "Tilly"

Gosefröken som är en väldigt lekfull, pedant och avundsjuk tjej. Har precis den där avslappande stilen som en Ragdoll ska ha. Lekfull och apporterande med sina älskade pinn/snörleksaker ( helst med fjädrar) och råttor, kommer dragandes titt som tätt med dessa och vill att man ska slänga iväg dessa  så hon kan apportera. Vill vara med överallt, sällan att hon är i något annat rum än oss.

Geisha

Oxå en gosepropp, med massor av spinn och busfasoner, har en förkärlek till fönsterlampor som hon gärna gosar med, väldigt klumpig och har gärna ner grejor som är ivägen för henne. En spinnfia och sprallfia är vad hon är. Inte så avslappnad som en Ragdoll ska vara men det kanske beror på att vi bara haft henne i typ 2 ½ månad ännu och hon är 1½ år.

Viker inte en tum från osss heller och är en envis tjej som gärna hjälper till och "städa" till mattes förtret ibland. Är gärna mer högt än lågt och bryr sig inte det minsta om vad som är rätt eller fel…..Paddfasoner!!!!!

Men bägge två är helt underbara små individer fast så olika fast de är kullsyskon.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Elvans
0

Flamm = Henne ska man gosa med på hennes villkor, har man inte tid just då så bits hon  :-).. Hon är drottningen här hemma och får oftast som hon vill. Hon styr de andra katterna med järntass  :-). Hon är en mycket pratglad katt som gärna för långa dialoger med mig  :-)

Cherry = Flamms dotter och den som mamma Flamms håller efter mest. Cherry älskar bara sin lillmatte.. Hon kan kela med henne dagarna i ända, när lillmatte åker bort så springer hon omkring och jamar.. Cherry låter som ett får när hon kommer och jamar  :-)

Exet = Ursäkta ordvalet nu men "Pain in the as" är rätt ord att välja när det gäller henne *hehe*.. Hon gör bara satyg hela tiden. Hör hon att man öppnar ett skåp i köket kommer hon i 1000 km/h och ska in där. Hon kan jaga runt på de andra katterna och ställer bara till oreda mellan dem.. På nätterna SKA hon ligga bredvid mig på min arm och sova :-). Exet hälsar på ALLA som kommer och hälsar på genom att "stjärta" dem, hon går emot dem och när hon nästan är framme så vänder hon rumpan mot dem och stryker sig mot folket  :-)

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

sturee
0

Min Douglas är otroligt klumpig, han går alltid där jag går, helst framför fötterna, diskar jag så ligger han på golvet vid fötterna, viker jag tvätt ska han alltid hjälpa till på sitt egna sätt. Dvs att jaga kläderna och skutta i i tvättkorgen;)

Han är världens myspropp och helst kl 3 till 5 på morgonen då ska de pussas och buffas utan dess like! Han är väldigt klumpig av sig och ganska lat :) möter mig alltid vid dörren och skriker då högt tills jag tar upp honom så han kan slicka mig ren i ansiktet ;)

Han är helt underbar med andra ord och denna "lille" kille ha estat sig fast i mitt hjärta något otroligt!
Bästaste <3

elyse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mao: En lat kisse som gärna ligger på rygg med benen i vädret. Bestämd och meddelar högljutt när han tycker att mat ska serveras eller när han vill gå ut i trädgården. Han gick från att vara ganska ängslig till en stabil farbror när vi skaffade en till katt, Castro.

Castro: Min bebis. Sover i min och mannens säng. Tar många initiativ till gos och tycker om att träffa både släkt och vänner till oss och nya bekanta. Är en sådan katt som omvänder sådana som tror att de inte ska ha katt, men börjar fundera i andra banor när de träffat Castro. Vill vara med och ser till att vara det.

På bilden: Mao är brun bicolor och Castro är blå mitted.

[[pimey]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bosse han är en riktig "mammas pojke" och är hellre med mig än med husse och då inte jag är hemma så ligger han bara och sover säger sambon tills jag kommer hem :). Förut sov han alltid med oss varje kväll men sen ville jag inte ha en ragdoll som tog upp så mycket plats i sängen längre så han får sov ute med de andra katterna och en del kvällar krafsar han på dörren men då behöver man bara säga: BOSS! då blir det tyst ;)..och varje morgon då man kliver upp så kräver han att man ska gosa med honom, samma sak under dagarna med då ska han gosa hela tiden! men just morgonen är viktigast för honom! Han är inte så pratig av sig som våra andra katter utan pratar då det gäller mat ;) sen får du göra precis vad du vill med honom och han spinner ändå, det enda han är känslig på är att hålla han i svansen då vrålar han av någon konstig anledning. Han älskar andra katter och andra djur och leker hellre med våra andra katter än med oss, sen är han så klumpig då han leker så allt flyger här hemma. Också är han typisk slapp i kroppen som en ragdoll ska vara :)

här är en bild på Bosse och andra katten Fis som är bästa vänner :)