Tjock?
Nu måste jag faktiskt fråga er som vet hur en Ragdoll ska se ut. Var hos vettis idag och vaccinerade våra katter. Hon tyckte att Theodore den tabbymönstrade var jättefet eller gravt överviktig eller hur hon nu uttryckte det.
Att han inte är en sticka vet jag men är jag verkligen så hemmablind att jag inte ser att han är så tjock som hon sa?
Det som hänger nedanför är ju päls och precis vid bakbenen hänger ju lite mage men vad jag förstått får alla Ragdoll pojkar en sån mage? Eller har jag helt fel?
Det som fick mig att bli extra fundersam var att hon sa att Eddie vår blandis var tjock. Jag har alltid tyckt att han har varit rätt smal och nu när jag kom hem och kände på honom så kan jag med lätthet känna hans revben. Han har ju mycket päls men så han ser större ut än han är.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Hej!
Jag tycker nog att du ska ta det med en nypa salt…..
När jag var inne med en av mina honor, för vaccinering, fick jag höra att hon var för tjock, och att en honkatt skulle väga MAX 3 kg!!
Så vissa veterinärer går nog "mer efter lista" än ser på katten i det stora hela, och rasexperter är de INTE….
Gå på din "magkänsla"….*höhö*
Kikade in på din blogg och jag tycker INTE att han ser för tjock ut…
//Pernilla
Hej 
Puuh skönt att höra att jag inte är totalt lost. Jag ser ju att Theodore inte är som en sticka men gravt överviktig tyckte jag var att överdriva.
Och att Eddie skulle vara tjock känns som ett skämt. Han har alltid varit smal men har gått upp några hundra gram som jag faktiskt är glad att han gjort eftersom han varit så tunn. Men revbenen känns ju fortfarande så det borde ju vara lugnt.
Haha hona max 3 kg?? Nee det var ju också ett stort skämt. Särskilt på en Ragdoll. Vi har en jourkatt (huskatt) hona här hemma och jag vägde henne i morse och hon vägde 3.4 kg ungefär och är smal som en sticka.
Nej rasexperter är dom defenitivt inte. Jag sa till henne att Ragdolls är stora är stora men då sa hon bara att det är skillnad på stor och fet. Även om Theodore har lite för mycket så är han ju en stor och grov ragdoll vilket man också måste räkna in. Hade vår huskatt Hugo vägt lika mycket som Theodore hade han ju däremot rullat fram. Denna veterinär vaccinerade pojkarna och på deras stämpel dom stämplar i vaccineringsintyget står det ju om dom har någon specialkompetens och hon var bara legimiterad veterinär. Alltså ingen specialkompetens i kattens sjukdommar.
Sen så sa hon (vad jag tyckte) lät lite föraktfullt att ni måste ha mycket katthår hemma. Syftade då på att vi har fyra katter + jourkatt. Dom fällde ju extra av stressen av veterinär besöket. Nu kanske det bara var jag som tyckte det lät lite illa eftersom jag var irriterad pgr av hennes fetma "stämplar" på katterna. Men jag vet inte, tyckte inte det hörde dit liksom.
Hehe ja jag får gå på magkänslan 
Kikade in på din blogg också, mys med bebisar
kikar säkert in igen. Lägger till dig på min blogglista.
Tack för du tog dig tid att svara.
Veterinären har alltid sagt till mig att mina Ragdolls är "feta".. Min foder hona S*Yátaz Extreme ser ut som en metmask och även hon är "fet"..
Jag blir faktriskt lite besviken på veterinärena, vi betalar ju faktiskt massor av pengar för att komma dit då kan man ju tycka att de ska kunna rasen också..
//Lotta
Elvans:
Var inne på din sida och kikade på Extreme och hon såg då inte det minsta fet ut. Underliga veterinärer det finns.
Samma här jag blir besviken. Och detta är inte första gången. Jag blir ju mörkrädd när vissa veterinärer börjar snacka om foder tex. Jag som påläst och egenlärd privatperson känner att jag kan mer många gånger.
Ja håller med lite mer pålästa om kattraser skulle dom behöva vara. Alla kattraser ser olika ut och har olika standarder.
Ärligt talat så tror jag inte denna veterinär jag var hos har haft särskilt mycket kontakt med katter. Hon verkade så nervös av dom.
Så lite mer pålästa om kattens beteende skulle nog heller inte skada. Där är nog vi privat personer med stort kattintresse och beteende intresse mycket duktigare.
Jag kollade upp denna veterinär på deras hemsida. Hon har ingen egen katt alltså inte särskilt stor kattvana förmodar jag då. Hon har heller ingen utbildning i just kattsjukdomar. Däremot har hon en Greyhound eller liknande med andra ord en hundras som är väldigt lätt och smal i typen. Tror hon tänker lite för mycket utifrån sin hund.
Hade jag en hona som bara vägde 3 kg skulle jag fundera över vad som var fel! Det är ganska ovanligt med så små Raggisar, som tur är!
Är han inte tjockare än vad han var när jag såg honom live sist, så kan du lugnt känna att du vet mer än veterinären! Tyvärr. Han är precis lagom och jättefin i hullet!
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
# 7 Tack för ditt svar Åsa, hade mailat dig på facebook ang det här men det kanske du såg 
Jag tror inte han har förändrats sen vi hälsade på. Det jobbiga var att när hon slängde ur sig detta så blev jag så överrumplad så jag inte visste vad jag skulle säga. Försökte väll säga att han är en Ragdoll och en väldigt stor sådan men då sa hon bara att det är skillnad på stor och fet. Då försökte jag igen att han är nog inte bara fet i så fall han är stor också. Men nedjå har var gravt överviktig tydligen. Då gav jag upp.
Sen när jag kom hem så började jag fundera på om jag verkligen var en så dålig matte att jag inte kunde se att mina älsklingar var tjocka. Så nu har jag frågat typ alla jag känner som kan något om katter om vad dom tycker och ingen håller med veterinären. Och jag har klämt och tittat och klämt och tittat igen på katterna men nej jag kan inte känna eller se att dom har grava viktproblem. Så ja det känns tyvärr som jag har bättre koll än veterinären 
Funderar faktiskt på att ringa dit och prata med dom om detta. Är ju inte helt okej att hon slänger ur sig sånt här. Märktes somsagt att hon inte hade haft mycket med katter att göra.
Jag blev faktiskt förvånad senast jag var och vaccinerade min kastrathane. Då jag lyfte upp honom på bordet sa jag nåt i stil med att man får snart börja passa så han inte blir för fet, eftersom det är risken med kastrerade katter. Veterinären konstaterade då bara att det är ingen fara än, det är ju en stor och kraftig katt. Och ännu känner jag ju faktiskt revbenen utan att gräva ner fingrarna speciellt djupt 
Han väger 8, 4 kg och har dessutom alltid känts tyngre än han ser ut.
Vår veterinär har sagt något liknande om Mao, men då sa jag bara något i stil med att han ju är en Ragdoll och en stor sådan. Dock har han haft ungefär samma storlek sedan han var sex månader och sedan "lillebror" fyllde ett år äter de kastratfoder och har båda gått ned lite - de har samma storlek på sina selar som de också hade förra sommaren. Så jag är inte orolig alls! Jag kan tycka att nu när Ragdoll är de vanligaste kattrasen så borde veterinärerna läsa på lite extra om just dessa.
# 9 Va skönt att det var tvärtom då 
# 10 Håller med dig verkligen. Kan ju bli så fel annars. Tänk om någon som kan mindre om katter börjar banta en katt som inte behöver gå ner i vikt men tror det för veterinären säger det. Kan ju bli farligt och hemskt för katten.
Jag kommer inte gå tillbaka till denna veterinär mer..