Vaccinations- & kastreringsfråga
Okej.. Här kommer nu ett par "dumma" frågor från mig, men vad det verkar är de ganska viktiga! (hoppas tråden hamnar i rätt avdelning nu bara, jag funderade en stund)
Jo, det är ju så att vi har en huskatt, född på landet, nån form av ladugårdskorsning som min man blev tokkär i när vi var särbo några år. Vårt Troll är idag 12 år fyllda, men vi har liksom aldrig fattat att man behöver vaccinera en katt om man har den som innekatt - det har jag fattat IDAG av att läsa på olika hemsidor (Kattstatus i det här fallet).
Hon är ej heller kastrerad av precis samma anledning (vilket jag också fattat att det kanske kunde vara bäst) - men hon har ju heller aldrig behövt äta p-piller som innekatt.
Fråga 1:
- Om vi nu ska skaffa en katt till misstänker jag att vårt Troll givetvis också måste vara vaccinerad - eller hur? Och då bör ju skyddet vara fullgott redan när den lilla kommer hem till oss - eller? det känns ganska logiskt, men rätta mig om jag är ute och cyklar här…
Fråga 2:
- Kan det vara för sent/skadligt för Trollet att påbörja en vaccinering nu i hennes ålder (dryga 12 år) - och bör vi i så fall vänta med nytillskott istället för att riskera hennes hälsa? Hon är pigg och precis som hon alltid varit, liiiiite lugnare bara.
**Fråga 3 (+ ett par till):
**- Bör man kastrera Trollet om man tar hem en liten tjejkisse? Eller funkar det ändå, det blir ju inga bebisar av det i alla fall. Kan man kastrera fast hon är i den åldern hon är - eller löper hon större risker att råka illa ut?
Oj, oj, oj… Det kostar på att bli upplyst! Jag blir alldeles snurrig av alla frågor, men ju mer jag läser desto mer lär jag mig - och desto mer inser hur fruktansvärt okunnig jag är och vill mest bara gå och gömma mig…. :(
Men ändå… Skönt att få den här infon NU innan saker och ting är klappade och klara och en liten är på väg hem om en vecka, nu finns tid att fundera igenom och åtgärda…
Och var inte oroliga, fler konstiga frågor kommer! :D
Hur var det där japanska ordsråket igen…? "Bättre att fråga och bli kallad idiot än att låta bli och förbli en…" eller nåt liknande.

Usch, jag känner mej verkligen urdum just nu, inser i alla fall snabbt att jag lägger tankarna på att vara fodervärd på hyllan ett tag framöver, jag måste lära mig betydligt mer först.
"Bättre vara tyst och bli betraktad som en idiot än att öppna munnen och bevisa det."
Abraham Lincoln (1809-1865)
Kopierat från livet.se ;) Var bara tvungen, då jag gillar ordspråket :D
Dina andra frågor har jag däremot inte svar på 

Ja, så kunde man nog sammanfatta det hela… 
Hej Linda! Jag tycker inte alls du är dum som vågar fråga. Frågar man inte får man inget veta, brukar jag säga.
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor om hur det är att kastrera en 12 årig tjej, beror säkert på hur pigg hon är. Löper hon alls vid denna ålder?
Ring upp en veterinär och fråga vad dom tycker att du ska göra. Dom borde veta bäst, om det är säkert att operera och om vaccinationer.
Jag tycker du verkar ha viljan att lära så du blir säkert en bra fodervärd
.
Lycka till!
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Jag hoppas faktiskt fortfarande på svar på mitt första inlägg… :(
Nu är det ju så här att jag insett min okunnighet. Jag har inte tidigare varit involverad med raskatter och lärt mig så mycket om hur man ska tänka och allt. Min man skaffade en huskatt för mer än 12 år sedan som en släkting till min man fött upp på landet. Det var när vi var särbo under en period så hon har inte varit "min" i mer än 10 år ungefär. Det en släkting berättar om skötsel och grundkrav TROR man faktiskt på, så länge det verkar vara för kattens bästa och inget i det som sägs upplevs som ohälsosamt! Hon har alltid varit innekatt, alltid pigg och frisk, glad och har ätit bra, vi har aldrig ens funderat på att ta någon kull på henne, det var ju inte syftet med att vi skaffade henne - hon är en familjekatt! Ja, misstag, jag erkänner att det är ett STORT misstag att vi inte kastrerat henne, men vi har hela tiden trott att det är något man gör om dom träffar hanar/går ute eller så - inte något man ALLTID ska göra… Nu vet jag dock bättre!
Att jag nu läser och forskar och verkligen vill lära mig ALLT för att kunna ge min katt eller mina katter ett så bra hem som möjligt, och i och med det går ut öppet och bekänner min okunskap och frågar erfarna om råd - och sen inte får svar eller ett direkt ironiskt som jag faktiskt uppfattar #2, det gör mig väldigt ledsen - och ja, jag känner mig som en idiot just nu i ärlighetens namn.
Ni uppmanar oss till att ställa frågor, och "inga frågor är för dumma", men just nu känns det lite som om det är just så…
Vill ni inte svara öppet i tråden så skicka ett meddelande eller mail. Jag är ärlig, jag har absolut inget att dölja, mitt enda misstag har varit att jag levt med min katt och varit nöjd med det liv vi haft tillsammans, nu börjar hon bli till åren och vi vill hitta en till katt och då visar det sig att saker och ting jag alltid "vetat" om är helt fel…
Hjälp mig då… Jag behöver inga pekpinnar, jag skäms faktiskt redan, jag vill ha fakta så jag kan ställa saker och ting till rätta!
// Linda
#5. Självklart ska du ställa alla frågor som du har eller kommer på längs med vägen. Tror att #2 inte var illa menat.
Dina frågor har jag däremot inga bra svar på, hade det varit en ung katt hade det varit lättare att svara. Skulle nästan rekommendera att du hör av dig till en veterinär i din närhet och lyssnar vad de säger, och som har det professionella kunnandet att väga för- mot nackdelar för förstagångsvaccination och kastrering vid den aktningsvärda åldern :)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
????
Nu förstår jag ingenting.. mitt inlägg i #2 var skrivet med glädje, med humor, iomed att TS ville veta hur ordspråket lät. Trodde mina smajlisar visade att jag var glad och i en helt annan sinnesstämning än #5 får det att låta.
Inga frågor är dumma så det är bara att fråga på.
Och apropå ordspråk så brukar jag alltid säga att "alla är vi barn i början". Dvs jag själv har också varit ny med alla dessa "dumma" frågor.
Jag kan bara uttala mig om hur jag själv hade gjort i din situation.
Din dam är så pass gammal som 12 år och då hade jag inte utsatt henne för en nedsövning och kastrering. Tycker inte det finns någon anledning. Du behöver ju kanske inte skaffa en hane. Inte för att jag vet om din 12-åriga dam skulle kunna bli dräktig nu, men möjligheten finns ju.
Angående vaccinering så kan det ju vara bra. Men har hon inte tidigare fått någon vaccination så vet jag inte om hon riskerar att få någon reaktion av det. Kanske det är snällare att använda ett avdödat vaccin då.
Ja, så hade nog jag gjort i alla fall.
Lycka till & välkommen med fler frågor! 
Yataz

*7 Då ber jag om ursäkt, det var bara jag som kände mig dum och tog mer illa vid mig än jag borde ha gjort. När jag läser nu kan jag se det på ett annat sätt. Det här blev så viktigt och stort för mig att jag överreagerade. Förlåt! jag blev bara så alldeles förtvivlad när jag insåg att jag kanske var på väg att utsätta Trollet för en massa risker på grund av att jag inte visste, och då blev det väldigt personligt på något sätt.
Tack för era svar! Nej någon kille vill vi i alla fall inte ha och jag känner heller inte rent spontant att jag vill utsätta Trollis för en kastrering nu även om hon är pigg och så… Jag skulle aldrig förlåta mig själv om vi utsatte henne för något som kunde knäcka henne bara för glädjen av ett nytt litet liv - då avstår jag hellre och väntar med den lilla så Trollet får ha sin värdighet sina sista år i fred! Hon kommer alltid först, inget kan ändra på det!
Tack också för rådet om konsultation med veterinär - det ska jag göra!
Sedan får jag väl be samtliga andra som läst i tråden om ursäkt också för att jag drog förhastade slutsatser, men som sagt, jag mådde verkligen jättedåligt när allt gick upp för mig och kanske mer eller mindre intalade mig själv att ni alla skulle tycke att jag var hur blåögd och nonchalant som helst som inte fattat sånt här innan och inte tog hand om min katt på RÄTT sätt…
MEN, en jätteeloge till alla er som engagerar er i katternas väl och ve, både uppfödare och alla andra eldsjälar - det är ju ändå tack vare er som vi noviser till slut lär oss… :)

Jag skulle inte utstätta henne för en kastrering om du nu endå ska ha en tjej till. Däremot så skulle jag nog vaccinera henne, fast självklart hör jag med veterinären först.
Du behöver inte alls känna dig dum, ibland överreagerar vi när nåt känns känsligt.
Jag tror din katt har haft ett jättebra liv, trots att den inte varit kastrerad, annars hade ni nog märkt det om katten mådde dåligt på nåt sätt.
Var nu inte ledsen utan ta nya tag
,
Lycka till//AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Vi alle sammen har vært ny en gang, ingen dumme spørsmål 
Kastrering syns jeg skal være opp til din dyrlege å avgjøre (om hun er frisk nok og tåler narkosen). Er hun kun inne?
Jeg selv hadde 2 gamle huskatter (en på 18 og ei på 14). De begge vaksinerte jeg hvert år, alltid etter en grundig helsesjekk først. Jeg tenker da at om katten er frisk så får den vaksine -viss ikke lar du/dyrlegen det være. En skal ikke vaksinere syke katter, så det er nok opp til din dyrlege om han vil vaksinere henne eller ikke. Du kan ringe og snakke med h*n 

#12 Ja, att prata med veterinär (dyrlege) ska jag göra. Att årligen vaccinera och göra hälsoundersökning är verkligen en god idé, särskilt nu med hennes ålder - tack! :)
Och ja, hon är bara innekatt, ute i koppel bara, eller på vår uteplats/altan som är helt nätad med voljärnät för fåglar.
Tack alla igen! :)