Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1462 ggr
[[pimey]]
2010-08-03 10:47
0

Byta foder

Nu börjar det bli dags att byta foder för alla kissar här hemma..i nuläget så äter de varsin sorts kattmat och det börjar bli jobbigt nu att hålla på att skifta skålar titt som tätt och hålla koll att ingen annan katt äter av det andra fodret och viceversa.

Har läst lite här på forumet och sett att många använder RC och Hills till sina katter..Hur mycket kostar en sån säck/påse? Sen så nästa Onsdag så kastreras våran lilla raggis och eftersom han kommer ha ganska lätt att gå upp i vikt då så vill jag veta vad det finns för bra fettsnålt foder man kan använda då? Våran ena huskatt skulle behöva det med då hon är ganska överviktig.

Tacksam för svar!

Omorose
2010-08-03 11:32
0

En 10 kg RC säck kostar 629, Hills går på ca 669.

Royan Canins foder som heter sterilised är anpassat för kastrerade och katter som har en tendens att gå upp i vikt. Är det så pass att katten behöver banta skulle jag köra på deras Light foder istället.

Personligen så föredrar jag Eukanubas foder, dom har också en Light variant för övervitkiga katter.

Ett annat tips om du ska banta ner katter är att ge dom blötmat då det innehåller mest vatten men samtidigt ger en mättnadskänsla. När skulle jag rekomendera Bozita i gele.

[[pimey]]
2010-08-03 12:11
0

tack så mycket för svaret!
Jag vet inte om jag törs testa Eukanubas foder då jag hört att deras bajs kan börja lukta något fruktansvärt och då jag redan tycker att det luktar ganska illa så tror jagatt jag hoppar över det märket.

Ska in på vårat lokala lantmagasin idag och kika lite vad dom har för sorts foder.

Okej det där med blötmaten ska jag prova med vart kan man köpa Bozita någonstans då? funkar det inte lika bra med en annan sorts blötmat?

Omorose
2010-08-03 13:38
0

Jo det funkar med annan blötmat, var bara noga med att kolla innehållsförteckningen. Sånt du bör undvika är socker, spanmål, allt för mycket vegetabiliska biprodukter, allt för mycket salt och självkalrt fett då du vill banta kissen =)

Sen måste man räkna bort vattenprocenten då man ska räkna ut de riktiga värdena på t.ex fett.

[[pimey]]
2010-08-03 15:26
0

okej då blir det till att kolla varenda burk på affären ;)

[[pimey]]
2010-08-03 17:28
0

Har nu varit in på vår djuraffär som säljer RC mat och jag tog en brochyr med mig hem och nu har jag läst lite men blev lite deppad..Vi har 3 katter med 3 olika "problem"..först den äldsta huskatten hon är 8 år och överviktig så hon skulle behöva ett fettsnålt foder, våran andra huskatt hon är 2,5 år och väldigt liten i växten (som en kattunge) och smäcker i kroppen så hon skulle behöva gå upp i vikt sen något som lugnar magen då hon är lite känslig sen så har vi katt nummer tre vilket är raggisen han ska kastreras nästa vecka så han skulle behöva äta kastratmat..Så jag hoppades att det skulle finnas ETT foder som möjligtvis skulle kunna hjälpa katterna mot det mesta men nu får man väl köra med 2 sorters foder iaf :( *gråt* om ingen annan vet hur jag ska göra?

FunHouse
2010-08-03 18:30
0

#5 jag har hört att det bästa då är att ge bara blöt mat. De tunna katterna, blir tjockare och tjocka katter blir tunnare, och det är väl egentligen det bästa alternativet, nyttigast för katten också med blötfoder. Typ mjau är ett bra foder tycker jag.

Nu ska säga att ovan påstående är bara hörsägen, från olika håll. själv ger jag tyvärr mest torrfoder…mellan mina BARF perioder (Barf är väl egentligen ännu bättre än blötfoder, om man vill göra det. BARF är rått kött tillsatt med lite vitaminer och benmjöl.)

Hur man löser att ge olika torrfoder till katter i samma hushåll…det är knepigt..

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

[[pimey]]
2010-08-03 19:03
0

okej vart får mna tag på BARF någonstans? Men om katterna bara får blötmat påverkar inte det tänderna då? torrfoder är ju hårt och då måste de använda tänderna extra mycket och blötmat är ju inte så mycket tuggmodstånd eller är det något som jag har fått för mig bara?

FunHouse
2010-08-03 20:04
0

Ja, BARF gör man själv, köper rått kött, finns recept, och så fryser man i portioner.
Om du är intresserad så finns det en iFokus sida om just BARF, där recept och massor av tips finns. Massor av kunnigt folk också att fråga vad som är bra för dina katter.

Men det tar ju lite tid och kraft. Sen måste man börja försiktigt och vänja katterna vid det. Ibland kan det vara svårt att få katter som är uppvuxna på torrfoder att äta rått.

För tänderna ger man råa kyckling vingar…mumma.

man kan ge ben om de är råa, aldrig kokta eller annat.

Men  börja du att ge vanligt mjukfoder annars och se om de gillar det. Vanligt mjau är ett bra foder.

Men man måste vara försiktig i början om dom är vana med torrfoder för de kan bli lite lösa i magen vid byte.

Men det kanske finns andra som har bättre tips här inne….

Jag har hört att torrfoder inte gör så stor skillnad på tänderna…att det är ett försäljnings trick…men som sagt jag är inget profs…

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

[[pimey]]
2010-08-03 21:11
0

okej ska kolla upp det där med Barf och se om det är något som är värt att testa ;)..Katterna äter redan mjukfoder men inte så pass ofta utan lite då och då..köpte hem en hel drös med blötmat idag så nu ska vi börja introducera blötmat till dom alla..Ska även testa lite kycklingvingar till veckan ;)