Parningsavtal?
Jag ska låna ut Cesar till en hona och då måste vi ju skriva parningsavtal. Vad bör man ha med?
Hur har era avtal sett ut när ni lånat ut hane?
Vore väldigt tacksam för hjälp
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Sverak har färdigt avtal på sin hemsida som man kanske kan utgå ifrån?
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#Snabbare än blixten! 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#3. Vi är ett bra team :))
// David

Tycker också du ska tänka igenom hur du själv vill att de eventuella kattungarna ska säljas. Känns det OK att kanske alla säljs till avel eller kanske bara några. Så mitt tips är att tänk igenom och skriv ett ordentligt avtal så det inte blir några missförstånd längre fram!!
Lycka till
#4 *Letar febrilt efter Gillarknappen…* 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

Tack va snälla och snabba ni är
!
Men undrar hur man ska skriva om senariot ser ut på följande sätt:
Om honan får en kattungehane (eventuellt hona) vilkets kvalité jag tycker är intressant och vill ha som betalning istället för pengar?
Har ni själva gjort så någon gång?
Men kan ju hända att ingen är av intresse och då vill man ju ha betalt istället.
Behöver lite råd om det.
Är det inte bättre att isf komma överens om innan parning att du har "andratjing" på bebis (efter ägaren om hon/han vill ha någon själv)? Så behöver man inte blanda ihop det ena med det andra…
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#7 Jag har skrivit sådana avtal flera gånger och då har vi gjort så att jag har första tjing på en kattunge (efter uppfödaren förstås) om jag tycker att någon håller.
Hanägaren bestämmer då priset på parningen och honägaren bestämmer priset på kattungen. En gång har vi kvittat efteråt, men övriga gånger har vi betalat som vanligt, dvs först språngavgiften vid 4 veckor och sedan kattungepriset senast vid 12 veckor.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
#9. Undra om det inte är det lättaste för att undvika allt trassel? Att hankattsägaren får välja kattunge efter dig, men att ni betalar som vanligt.
Krånglar man till det med olika alternativ skulle jag tippa att det kan bli väldigt bökigt och krånligt, för alla har ju olika tolkningar av saker och ting.
// David

#9 Men har ni altså tagit ut extra avgifter? Altså inte kattunge som betalning istället för pengar?
#8 Jo men tänkte om man kunde skriva papper om det? Sen kanske ett parningsavtal borde fyllas i om ingen kattunge tas som betalning?
#11. Skulle kunna tänka mig scenariet att ni skriver ett vanligt kontrakt, men om du sedan väljer en kattunge kanske språngavgiften m.m. kompenserar kattungens pris.
// David
#11 Inga extra avgifter. Först betalas språngavgiften som vanligt och sedan betalas kattungen som vanligt, om man väljer att köpa en.
Skillnaden mot ett "vanligt" kontrakt är att det är inskrivet att man som hanägare har rätt att köpa en kattunge ur kullen till avel, som nummer två att välja efter honägaren.
Vi har kattungar!