Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2074 ggr
Natal88
0

färg på kattungar

Hej!

Jag är lite nyfiken hur alla uppfödare vet vad kattungarna har för färg och teckning,

för ja menar ju att det måste stå rätt i stamtavlorna senare.

Gör ni några tester på kattungarna? eftersom man kan få olika färger på kattungar i samma kull.

Så jag undrar lite av ren nyfikenhet, till sedan när man själv startar uppfödning Glad

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri

elyse
0

Det går ganska snabbt att lära sig. Sedan vet man från föräldrarnas kombination vad man kan förvänta sig både i färg och/eller teckning.

raggorgeous
0

Som #1 sa - men lär sig genetiken så man vet vilket färgutfall det blir av föräldrarnas kombination. Jag har även tagit hjälp av de mer erfarna uppfödarna, och till slut lär man sig själv.. man tränar upp ögat :)

Är man tveksam tex mellan lila/blå så kan man gentesta dem.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

miher33
0

Det låter så spännande. Jag skulle verkligen vilja lära mig allt om uppfödning av ragdoll eftersom jag skulle vilja försöka få en kull på min Coco.

Har ni läst er till er kunskap eller kört "learning by doing" eller har ni kompisar ni varit hos och fått erfarenhet? Jag är jätteglad för alla tips jag kan få…Glad

elyse
0

På Ragdollklubbens hemsida finns det en del intressant att läsa under "genetik" - där kan du bla se vad föräldrarnas kombinationer resulterar i. Scandinavian Ragdolls har också bra info på sin hemsida.

Natal88
0

Ok, tack =)

Jo ja har försökt att samla mycket fakta runt om på nätet, och jag passar på att fråga här på sidan då man kan få bra svar :p

Sen så frågar jag även den uppfödaren som har avelshanen som min hona skall paras med. Så det känns tryggt när det altid finns folk runt om kring som hjälper en. Och en hel del nyttig information på nätet också Skrattande

Natalie Andersson

WhiteWizard's katteri