Ny RAGDOLL standard
Nu är det klart det rumänska standard förslaget gick igenom på ragdoll vi är så glada
tycker själv det rumänska standardförslaget var mer tydligt och preciserat. Och ändringen av poängen blir kanon.
Norges förslag drogs till förmån för rumäniens standardförslag.
Färgstandarden och 03-06 drogs för att arbetas fram ett nytt förslag till nästa år.
/Åsa
Jag som inte riktigt läst igenom förslaget, och inte alls är så insatt, någon som har lust att på svenska förklara lite snabbt vad det innebär?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Smart drag att samarbeta och att vänta med färgen.
Jag tror också på att ändringen i poängen kan vara bra för utvecklingen av typen. Måste kuta iväg och lusläsa! 
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Gillar verkligen nya standarden! Ska bli så kul att höra bedömningar utifrån den! 
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#1 Jag har försökt mig på en egen översättning av standarden på min hemsida: http://www.asterions.se/page.aspx?TreeID=16
(Utgått ifrån en översättning som jag funnit på Ragdollklubbens hemsida…)
Utöver det är ju poängfördelningen förändrad. 5 p har gått från färg/mönster till huvud.
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Mycket nöjd med att det Rumänska förslaget gick igenom. Tycker det på några punkter var klart bättre än det Norska. Jättebra!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !

Norges förslag drogs efter förhandlingar med Rumänien att dra färg/mönster förslagen.
De båda föreslagna standardändringarna från norge och rumänien var väldigt lika, rumänien
hade några fler punkter gällande pälskvalité, svanslängd, poängändring samt mer förtydligad ändring i huvudet.
Så till nästa år kommer det att arbetas fram ett nytt färg/mönster förslag, då det drogs i år vilket kan vara bra
så det blir ett bra förslag och vi får en egen ems kod för vår bi-color.
Bifogad är den nya standarden som börjar gälla från 2011
(prel standard kan vara små ändringar)
/Åsa
Tycker jag låter helt perfekt.
Jag tycker också att det verkar bra!
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Blev riktigt nöjd eftersom jag tycker att det skall vara mer poäng på typ än på färg/mönster.
Det har funnits tendenser till att ragdoll tappar i typ när uppfödare fokuserar mer på färg o mönster. Och rastypen för ragdoll är mest angeläget att fortsättningsvis jobba med.
Har skrivit ut nya standarden för att läsa.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Det blir säkert kanon! Det vore kanske en bra idee med en uppfödarträff och gå igenom nya standarden eller?

Det är ingen ändring på färgstandarden till 2011 utan enbart standarddelen. Den färgändring som gjordes 2006 på mitted är den som gäller och det är denna nedan
- - Points (except paws and chin and the possible white stripe/marking(s) on the bridge of the nose up to the forehead) and body colour as in the Colourpoint, well defined and in harmony with the body colour.
White chin, with or without a narrow white stripe/marking(s) on the brigde of the nose up to forehead.
Narrow white stripe/marking(s) is allowed on the muzzle as long as it follows the median line down into the chin. - - White stripe extends from the bib and runs down on the underside between the front legs to the base of the tail
- - White mittens on the front legs; the hind legs should be white at minimum up to the heel and at maximum to the middle of the thigh.
Coloured spots in this area are acceptable
har fetmarkerat de rader som rör bläsen, när vi ändrade standarden 2006 så var det för att många mitted har vitt mellan nos och munnen.
Så länge det vita följer median line (nosryggen) så är det ok.
//Åsa
1000 tack!
Så just denna katt som då har ett avbrott i det vita, är detta fel då…?
Eller är det ok?
Tack på förhand!
MVH
Susanne

# 12,, nu snor jag tråden lite här, men jag har en lila mitted som har en lite mörkare fläck på bakbenet, dock är dom vita som dom skall men han har en fläck, så vitt jag kan utläsa det så är det alltså okej med detta?
Var lite fundersam på om man skulle höra något om detta när jag skall ställa honom i oktober för den har framträtt mer nu,
Tacksam för svar! :)

#13 ja bläsen får ha ett avbrott behöver inte vara sammanhängade så länge den håller sig inom median line
#14 fläck är tillåtet på bakbenet
//Åsa