Stamnamns ansökan?
Nu har jag äntligen fått tummen ur att skicka in min stamnamns ansökan! Tog lite tid, men det var ett himla klurande på vilka förslag som skulle få stå med!
Nu undrar jag, ni som vet…hur lång tid brukar det ta innan man får reda på om man blivit godkännd och vilket förslag det blev?
Är sååå spännande att se om/vilket av mina förslag det blir som jag sedan ska ha på min uppfödning
Vet inte om jag satte tråden rätt, annars får ni gärna flytta den.
Ett par veckor tog det innan jag fick första brevet, sedan kom själva stamnamnsintyget efter ytterligare ett par veckor.
Men redan i första brevet får du veta vilket förslag det blev.
(nu iofs när det är semestertider på SVERAKs kansli kanske det dröjer någon vecka extra)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Ok, tack för snabbt svar som vanligt
Väntar med spänning! Kommer vara som en hök vid brevlådan om några veckor då hihi!
vad kostar det att skaffa ett stamnamn och hur går man tillväga?
Jag fann själv informationen, jag var bara nyfiken vad som gällde. Kommer inte själv skaffa något stamnamn, var bara intresserad hur det fungerar.
Det kostar 1500 kronor och information om hur man gör för att registrera ett stamnamn finns att läsa på SVERAK´s sida.
Jag är på gång att fixa det nu
SE*Wandullan´s
Hemsida: http://wandullan.com
#4. Ja, det är rätt enkelt egentligen.
1. Medlem i SVERAK-ansluten klubb.
2. Betalar in avgiften (just nu 1.500 kronor) till SVERAKs konto.
2. Fyller i SVERAKs blankett för ansökan om stamnamn och skickar den till den person i sin egen kattklubb som ska ha sådana saker (ofta avelssekretaren, men det är lika olika), tillsammans med ett kvitto på inbetalningen.
Och tadam, så var det klart. Det svåra i det hela är att komma på lämpliga förslag, man måste alltid ha minst tre förslag på ansökan. Jag fick mitt tredje förslag.
// David
#6 Kollade du på FIFE's sida om alla dina förslag var lediga innan? Det har jag gjort men det kanske ändå inte blir det man ansöker om som första eller?
SE*Wandullan´s
#7. Jepp, alla tre var lediga, men nu efter att jag fick stamnamnet så valde de av någon anledning det alternativ där det finns ett annat snartlikt namn (som jag inte visste om då).
Alternativ 2 fanns det inte något liknande ens i närheten.
Men alla tre förslagen var sådana jag mycket väl kunde tänka mig att ha, namn som på något vis hörde samman med mig.
SE*Tallkronans, som det blev, har historiken att jag är uppväxt i ett område som hette Talltorp, och vår gamla ICA-butik hette Tallkronan 
// David
#8 Ok då vet jag….man kanske ska lägga det man helst vill ha som alt. 3? 
Nu har jag tre alternativ som alla går bra men helst skulle jag vilja ha det jag har som "nick" här eftersom jag har det registrerat som kennelnamn!
SE*Wandullan´s
#9. Tips, skriv att det är du som äger kennelnamnet också, och skicka gärna med kopia på det beviset, då tror jag du har lättare att få det som stamnamn.
// David
#10 Tack för tipset, det ska jag göra! 
SE*Wandullan´s

Såg tråden och tänkte säga att jag skicka in mitt förslag för drygt 3 veckor sedan och har frortfarande inte fått något brev från sverak!
Så ja sitter själv hemma och väntar på ett svar!
Så du får nog förbereda dig på att det kan ta tid!
Det känns som man bara väntar och väntar!
Men som ett gammalt ordspråk brukar säga: Om man väntar på nått gott så väntar man aldrig för länge. 
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri
#12. Semestertider, även hos SVERAK.
Sedan beror det lite på hur snabbt din ansökan skickades ifrån din kattklubb till kansliet också.
// David

Jo jag är beredd på att det kan ta lite tid, speciellt nu när det vart/är semester som David säger. Men visst är man bra nyfiken på hur det går!!!
Sant det där med "den som väntar på något gott…" 

Jupp, ja märkte det, men jag fick svaret igår, så de tog 3 veckor och 4 dagar :p.
Så nu är mitt stamnamn SE*White Wizard's 
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri
#15. Grattis!!! 
// David

Grattis till ett jätte fint stamnamn 

Grattis! Fint namn 
Nu längtar jag ännu mer efter att få reda på vilket som blir mitt 

Hihihi tack!
Ja du måste tala om vilket namn du får!! 
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri

#15 Grattis till namnet, det var annorlunda

Tack, joja vet.. Man tänker lite på Gandolf i Sagan om ringen.
Och jag har alltid gillat lite fantasy-/äventyrs filmer typ ;P
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri
Grattis!! Fin stamnamn!